Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Instrumente pentru managementul calitatii - Ciclul PDCA

23 Decembrie 2006



Am spus-o si o mai repet inca o data: cel mai important lucru este ca Sistemul de Management al Calitatii sa mearga, sa fie viabil. Iar pentru aceasta este nevoie de constientizare si de efort continuu. Greul incepe dupa certificare, in momentul in care trebuie ca ceea ce s-a implementat sa se integreze total in cultura organizatiei. Aici este nevoie de competenta, de responsabilitate si de cunoastere. Pentru un Quality Manager, instrumentele necesare indeplinirii acestei misiuni sunt esentiale. Unul dintre ele este ciclul Plan-Do-Check-Act (PDCA), pe care vom incerca sa vi-l prezentam, ideal pentru spiritul de imbunatatire continua a calitatii.


Un model dinamic


Teodor_NituCiclul PDCA a fost creat pentru a fi folosit ca un model dinamic. Completarea uneia dintre etapele ciclului duce automat la inceperea urmatoarei etape. Urmand principiul imbunatatirii continue a calitatii, procesul poate fi oricand reanalizat, iar un nou “test” de schimbare poate incepe. Ciclul PDCA - cunoscut si sub numele de ciclul Deming - a fost denumit astfel pentru prima oara in anii ‘30 de catre Walter Shewhart, care a discutat acest concept in cartea sa “Statistical Method from the Viewpoint of Quality Control”. Mai tarziu, acest concept a fost adoptat de catre W. Edwards Deming, unul dintre cei mai cunoscuti Quality Manageri din lume. Acest model furnizeaza un cadru de lucru pentru imbunatatirea unui proces sau a unui sistem. Poate fi utilizat ca instrument de ghidare pe intreg parcursul proiectului de imbunatatire sau pentru dezvoltarea unor proiecte specifice atunci cand s-au identificat ariile ce necesita imbunatatiri.


Plan - Planificare


Recunoasteti o oportunitate si planificati o schimbare. In aceasta faza, mai intai trebuie sa analizati ceea ce aveti de imbunatatit, cautand acele arii care prezinta oportunitati de schimbare. Planificarea trebuie sa fie facuta cu un efort directionat. Esecul planificarii si a prevenirii problemelor vor duce la pierderi de resurse umane, materiale, tehnologie si timp. Aceasta nereusita va creste costul sistemului, fara a adauga valoare. Iar clientul nu este intotdeauna dispus sa plateasca pentru aceste pierderi. Rezultatul inevitabil va fi pierderea cotei de piata.


Do - A face


Dupa ce ati planificat schimbarea, treceti la fapte si realizati-o propriu-zis. Este de preferat, in situatiile in care acest lucru este posibil, sa o faceti mai intai la o scara mai mica, pentru a putea preveni si corecta eventualele inadvertente. Ca toata lumea sa-si faca “treaba” cat de bine poate nu reprezinta, cu siguranta, o solutie. Cateodata sunt necesare schimbari drastice. Primul lucru pe care trebuie sa-l invatati este cum se face o schimbare. Edwards Deming a creat pentru aceasta un set foarte util de recomandari care pot fi utilizate.


Check - Verifica rezultatele


Ce s-a realizat prin schimbarea facuta? Ce a mers rau? Iata numai doua dintre intrebarile care se pot pune in aceasta etapa cruciala a ciclului PDCA. Dupa ce ati implementat schimbarea pentru un interval de timp, va trebui sa determinati cat de bine functioneaza. A dus intr-adevar schimbarea implementata la ceea ce doreati sa obtineti? Cel mai important este sa determinati care dintre parametrii sistemului trebuie masurati si cat de des trebuie masurati pentru a monitoriza corect nivelul schimbarii. Aceasta informatie este extrem de folositoare, dupa cum arata si ultima etapa a ciclului.


Act - Adopta schimbarea definitiv, abandoneaz-o sau ia ciclul de la inceput



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite