Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

ERP ROI – intre speranta si mit

24 Decembrie 2006



Robert-KomartinAccount managerul din fata mea statea neclintit in cererea lui – desi de mai bine de un sfert de ora incercam sa ii explic (evident fara succes) ca ceea ce el cerea nu era numai inutil, ci era si o impostura, chiar daca involuntara.


„Trebuie sa dam neaparat valoarea ROI-ului pentru implementarea noastra!! Concurenta (nume mare, nu spun cine) a dat deja un document catre client prin care se argumenteaza ca implementarea lor va avea un ROI de 62%“.


Asta era ceva ingrijorator, intr-adevar... „Au facut deja un studiu la client? Cat a durat? Cum de au avut acces la asemenea nivele de decizie?“. Raspunsul m-a convins insa ca si account managerul lor stia cam cat al nostru despre chestiunea in cauza: „Nu au facut nici un studiu... Aveau un Excel in care au introdus datele publice despre client si Excelul a calculat valoarea ROI...“.


Ma linistisem... (mai putin alternativa destul de neplacuta ca factorii de decizie ai clientului sa nu stie nici ei despre ce e vorba si impresionati de atata promptitudine din partea concurentei, sa le acorde lor contractul de implementare – chestiune care, apropo, pana la urma nu s-a intamplat).


Dar despre ce este totusi vorba? Pornind de la presupunerea ca termenul ERP este cunoscut (Enterprise Resource Planning sau sisteme pentru planificarea resurselor intreprinderii sau software pentru managementul afacerilor sau software pentru aplicatii de intreprindere samd), ne vom concentra asupra termenului ROI, si in special asupra asocierii lui cu lumea ERP-urilor.


Foarte pe scurt, ROI – Return on Investment – este o metoda extrem de simpla de a calcula rentabilitatea unei investitii in cadrul unei companii. Definitia „de manual” este ceva de genul „ROI este o metoda de masurare a performantei folosita pentru evaluarea eficientei unei investitii sau pentru compararea eficientei unui numar de investitii diferite.


Pentru a calcula ROI, beneficiul investitiei se imparte la costurile investitiei, rezultatul fiind exprimat ca un procent sau o ratie“ (definitia este disponibila pe Investopedia.com). Singura complicatie (daca se poate numi asa) apare in cazul investitiilor multianuale – cand calculul costurilor si al veniturilor aduse de investitie se face folosind valoarea prezenta neta (NPV) ajustata la rata inflatiei, in locul valorilor nominale.


Si atunci care este problema? Problema este ca – asemenea multor altor constructii intelectuale extrem de atragatoare prin simplitatea lor – si ROI se bazeaza de fapt pe un volum considerabil de presupuneri, care, in functie de contextul in care conceptul este aplicat, pot fi sau nu adevarate.


Mai precis – in contextul aplicarii metodei la proiectele de implementare ERP – poate aparea urmatoarea intrebare fundamentala, dar pe deplin legitima: Este un proiect ERP o investitie directa? Venind din partea unei persoane care isi castiga existenta vanzand solutii informatice, intrebarea poate parea putin hazardata. Si totusi... O investitie este o cheltuiala a unei companii care produce un flux viitor de venituri. Este evident ca o noua linie de productie in cadrul unei fabrici sau un nou medicament dezvoltat de o companie farmaceutica sunt investitii directe... Insa care sunt veniturile aduse de o investitie informatica?


Aici inventivitatea calculatorilor de ROI pentru ERP nu cunoaste limite: se aduc in calcul reducerea de personal la contabilitate, cresterea vitezei de introducere a datelor primare si altele asemenea. La fiecare astfel de argument se poate ridica intrebarea legitima „De ce sustineti ca vom avea un astfel de beneficiu?”



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite