Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Mihaela Moga, SAP Business Development Manager – S&T Romania: „Implicarea insuficienta a top managementului poate duce la esecul unui proiect informatic“

24 Decembrie 2006



„S&T nu are nici un proiect esuat, iar acest lucru se datoreaza «filozofiei» de a finaliza proiectele la calitatea asteptata de client, cat si atuurilor pe care le detine. Clientii nostri au inteles acest aspect important si dovada o reprezinta pozitionarea S&T ca lider pe piata de ERP din Romania si principal furnizor pentru sectorul manufacturing“, astfel a debutat discutia libera cu dna Mihaela Moga (foto), SAP Business Development Manager – S&T Romania, pe tema delicata si prea putin abordata a proiectelor informatice esuate.


Mihaela-MogaStudiile companiilor de cercetare de piata indica faptul ca un procent ridicat dintre proiectele IT esueaza. Cand poate fi considerat un proiect esuat?


Mihaela Moga: In acceptiunea S&T, un proiect esueaza atunci cand un sistem nu primeste acceptanta clientului sau, desi acceptat si este functional, nu aduce valoare in organizatia clientului. Printre cauzele care duc la o asemenea situatie as mentiona, in primul rand, respingerea de catre utilizatori a noilor solutii sau sisteme si neimplicarea top managementului in aceste proiecte. Atunci cand conducerea companiei nu se implica efectiv, este foarte probabil ca utilizatorii sa respinga solutia. Un alt factor de risc il reprezinta „go live“-ul – lansarea in exploatare – a noului sistem informatic cand performantele organizatiei scad. Un fenomen explicabil, din moment ce utilizatorii lucreaza cu sistem nou, complex, iar performantele la introducerea si prelucrarea datelor sunt reduse. De aceea recomandam planificarea acestei etape, pentru a nu se suprapune peste perioadele cu activitate maxima pentru client. Un exemplu il reprezinta companiile cu fluctuatii sezoniere ale volumului de vanzari.


Care considerati ca ar fi elementele caracteristice ale unui proiect dificil?


Mihaela Moga: Dificultatea proiectelor rezida in complexitatea acestora si in caracterul multidisciplinar, implicand cunostinte temeinice ale proceselor de afaceri, managementului oamenilor si al schimbarii. Proiectele complexe impun existenta unei echipe de proiect mixte: consultanti si utilizatori cheie, in proportie de 1:1. Recomandam ca utilizatorii cheie sa fie alesi dintre angajatii care cunosc foarte bine procesele de business si care pot explica ce se doreste de la noul sistem. Aici putem sa discutam despre cateva aspecte interesante cu care ne confruntam. Adesea, utilizatorii alocati proiectului sunt resursele cheie ale organizatiei, suprasolicitati de activitatile operationale. In aceasta situatie exista riscul ca business-ul curent sa stagneze, asa ca angajatul respectiv va dedica 80% din timp afacerii curente si doar 20% implementarii propriu-zise. Exista si situatii in care sunt alocati pe proiect angajati noi sau dintre cei care nu stapanesc procesele din organizatie, ingreunandu-se si intarziindu-se desfasurarea proiectului. De aceea, recomandam potentialilor nostri clienti sa planifice din timp resursele necesare pentru implementarea unor sisteme noi.


In ce etapa a unui proiect apar cele mai frecvente greseli?


Mihaela Moga: O etapa dificila este cea de analiza de business, in care, daca nu beneficiem de alocarea unor oameni care sa ne ajute sa intelegem procesele si ce beneficii urmaresc sa obtina, pot aparea probleme majore. Dar marea majoritate a problemelor apar in faza premergatoare intrarii in productie, in care au loc cateva activitatii critice: instruirea utilizatorilor, testarea proceselor implementate, migrarea datelor. Instruirea utilizatorilor finali este un proces important, care necesita timp si un efort sustinut din partea clientului. Metodologia de proiect cere ca trainingul pentru utilizatorii finali sa fie realizat de utilizatorii cheie. Argumentele care stau la baza acestei abordari tin tot de premisele succesului proiectului: este o confirmare a faptului ca utilizatorii cheie stapanesc sistemul implementat si inteleg procesele proiectate; se creaza o legatura stransa intre utilizatorii cheie si cei finali ai sistemului. Pentru utilizatorii cheie instruirea se realizeaza inca din faza de analiza de business, deoarece este important ca acestia sa inteleaga conceptele din spatele sistemului informatic si, in acelasi timp, intreaga echipa de proiect (consultanti – utilizatori cheie) sa dobandeasca un limbaj comun.


Ce face un vendor ca S&T pentru a reduce sau chiar elimina aceste aspecte?


Mihaela Moga: S&T este recunoscut ca integrator de sistem independent de platforma. Acest statut ne permite sa oferim nu doar o gama de solutii de la diversi producatori, ci si consultanta aferenta implementarii si serviciile post-implementare. In primul rand, avem capacitatea de a-i consilia pe clientii nostri asupra modului in care ar putea sa-si optimizeze procesele, sa-si protejeze investitia in IT, sa planifice pe termen lung si sa alinieze strategia IT cu cea de afaceri. Ne ajuta foarte mult experienta acumulata din alte proiecte finalizate, astfel ca putem oferi clientului mai multe optiuni din care el sa aleaga solutia optima. O alta caracteristica a filozofiei S&T este importanta acordata intelegerii problemelor reale ale clientului, a cauzelor pentru care opteaza pentru o implementare noua. Caietele de sarcini acopera adesea doar o enumerare de functionalitati. De aceea, trebuie inteles cu adevarat ce se intampla in respectiva companie – structura, cultura, mod de lucru, care este gradul de acceptanta in cazul unui sistem informatic nou etc. Avantajul major al S&T, in aceasta etapa, este acela ca putem propune o solutie adecvata in functie de mai multi parametri existenti. Totodata, le recomandam clientilor sa-si capitalizeze cunostintele in IT. In plus, avem o expertiza deosebita pentru fiecare produs pe care-l recomandam, precum si capitalul unei expertize cumulate la nivel de grup, S&T activand in 18 tari din zona Europei Centrale si de Est, zona in care sunt tari care se afla in stadii diferite de adoptare a solutiilor de business.


Interviu realizat de Radu Ghitulescu



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite