Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

CISCO ia pulsul broadbandului in Romania

24 Februarie 2007



Reducerea digital-divide este o cerinta a UE ce trebuie pusa in practica de toti membrii sai. Unul din indicatorii cei mai importanti pentru studiul acestui fenomen este numarul de conexiuni broadband al unei tari. Este un fapt binecunoscut ca organizatiile de toate tipurile pot astfel obtine acces facil la o multitudine de servicii, pot beneficia de convergenta serviciilor pe IP reducandu-si astfel costurile, pot accesa content, utiliza diverse aplicatii online, sau permite o flexibilitate a angajatilor cu rezultate vizibile in productivitatea acestora. Cisco Systems ia pulsul broadbandului in Romania si sponsorizat un studiu realizat de IDC privind stadiul conexiunilor de acest tip, intitulat Barometru Broadband ce cuprinde date adunate pana la mijlocul lui 2006. Studiul va fi updatatat la fiecare 6 luni.


schema-cisco1„Fundamentul infrastructurii necesare dezvoltarii societatii informationale in Romania il reprezinta accesul la internet dedicat, rapid si cu un cost eficient“, declara Bogdan Constantinescu, General Manager Cisco Romania. „Solutiile broadband au un rol esential in infrastructura de comunicatii si reprezinta cea mai puternica strategie in obtinerea unei dezvoltari economice durabile si a unei productivitati sporite“.


Broadbandul ar trebui sa permita accesul la educatie online, eHealth, divertisment la cerere, Voice si video over IP, eGoverment, e-taxes, e-banking, e-commerce, teleworking. In prezent majoritatea conexiunilor broadband din Romania permit navigare web, grafica, activitati interactive, download sau jocuri, insa piata de broadband nu poate fi impulsionata decat de aplicatii cu valoare adaugata. Numarul conexiunilor cu o viteza mai mica de 128 Kbps este in continua scadere, acestea fiind inlocuite de conexiuni tip best-effort de 512 Kbps, tendinta sustinuta si de eforturile operatorilor, care ofera banda suplimentara pastrand acelasi nivel de pret. Concret, numarul de conexiuni broadband fixe a ajuns la 731 000 (studiul exclude broadbandul mobil de tip UMTS sau CDMA), dintre care 83,3% sunt detinute de clienti rezidentiali, 16,3% de sectorul de afaceri, iar 0,5% apartin sectoarelor administratie-educatie. La defalcarea pe tehnologii de acces se constata ca conexiunea la internet prin cablu este cea mai populara tehnologie de acces pentru clientii rezidentiali, cu 48,3% din numarul total al conexiunilor, urmata de LAN cu 38,3 %, pe locul trei situandu-se DSL-ul cu 6,1% , apoi accesul wireless fix (FWA) 1,3%, restul de 5,9%fiind reprezentat de alte tipuri de conexiuni (FTTH, s.a.). DSL-ul a fost introdus pe scara larga in 2005, de aceea numarul de conexiuni este mic in comparatie cu cele pe cablu, dar va cunoaste o crestere rapida pe masura ce se reduc preturile. IMM-urile migreaza de la dial-up la DSL sau alte tehnologii pe masura ce acestea devin disponibile.


Un procent mic al institutiilor de invatamant se bucura de acces broadband, desi in 2006 aproape 1000 de institutii educationale au fost conectate la Internet prin fibra optica, wireless fix sau leased-lines. Facilitarea broadbandului in scoli face parte din proiectul guvernamental initiat de MCTI. O alta directie de dezvoltare este tehnologia VoIP care va deveni un factor de crestere important pentru adoptarea broadbandului in randul clientilor de tip business dar si a celor rezidentiali.


Printre factorii care impulsioneaza adoptarea tehnologiei broadband de catre clientii rezidentiali se numara: cresterea salariilor, scaderea preturilor pentru broadband, si accesul usor al furnizorilor in zonele cu CATV si ADSL, precum si liberalizarea pietei de telecom. Factori care franeaza implementarea solutiilor broadband sunt: dezvoltarea slaba a infrastructurii in rural, veniturile scazute ale populatiei din anumite zone, o rata de penetrare scazuta a PC-urilor in randul populatiei.


Pentru mediul de afaceri, broadband-ul este atractiv datorita unor factori precum: pretul scazut de acces la servicii de comunicatie si Internet, nevoia de comunicatii intre sediile de firma si sucursale, dezvoltarea e-business precum si aparitia unor noi tehnologii (DSL sau WiMAX). Principalii furnizori de broadband in Romania sunt RDS, UPC si Romtelecom. Studiul considera ca Romtelecom a introdus mai tarziu DSL fata de alte tari europene, ceea ce explica o cota de piata mai mica. Furnizorii mici, tip retele de cartier, reprezinta cumulat un procent important al pietei de broadband. In viitor, studiul apreciaza ca este posibil sa asistam la o consolidare a pietei si probabil la o scadere a numarului de conexiuni LAN datorita competitiei si reglementarilor UE.


Intr-un top al penetrarii broadbandului realizat in 6 tari din est , Romania ocupa pozitia a patra, dupa Cehia, Ungaria si Polonia, dar inaintea Rusiei si Ucrainei.


Radu Duma



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite