Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Ce asteptari aveti de la departamentul HR?

21 Martie 2007



Blamat sau iubit, departamentul de Resurse Umane (Human Resources), devine un rau necesar in organizatiile care incep sa gandeasca structurat si strategic. In principal, rolul unui Manager de HR este acela de a atrage forta de munca valoroasa, de a-i spori potentialul, de a o pastra un timp optim si de a o administra. Astfel recrutarea, managementul performantelor si a talentului, instruirea, administrarea de personal, devin procese esentiale in managementul HR. Chiar daca administrarea de personal, salarizarea, recrutarea si instruirea, pot fi externalizate, trebuie sa existe intern o persoana care sa coordoneze aceste activitati.


Departamentul de HR are o pozitie ingrata: se raporteaza practic la doua entitati antagonice - angajatii pe de o parte si managementul superior de cealalta parte. E imposibil sa multumesti ambele categorii, asa cum este imposibil ca ele sa devina emergente.


Ce asteapta angajatii de la Departamentul de HR?


As zice ca asteapta un Miron Cozma reincarnat, preferabil cu chip suav si voce placuta. De regula, isi doresc ca HR Manager-ul sa fie un fel de lider sindical, care sa le rezolve problemele individuale si organizationale. Asta daca nu cumva exista deja lideri sindicali, dar sunt cazuri rare in industria aceasta. Iar intreg departamentul sa fie un mini-centru de suport: credite ipotecare, medici de familie, toate trec mai intai pe la departamentul de HR. Daca la angajare nimeni nu are habar ce inseamna un contract individual de munca si ce acte sunt necesare, la plecare angajatii devin experti in a analiza Codul Muncii, iar departamentul de HR trebuie sa faca fata intregului ciclu de iluminare. Si da, departamentul HR este vinovat pentru lipsa de bugete pentru mariri salariale, lipsa unui calculator performant, lipsa cafelei, lipsa oamenilor, lipsa in general.


Ce asteapta angajatorii de la propriul departament de HR?


Marea majoritate se asteapta sa fie un adevarat Business Intelligence System ambulant, care sa stie la orice moment tot ce se intampla in cadrul organizatiei proprii si chiar in cele ale competitiei. Se asteapta ca, fara mari investitii sau bugete, sa aduca cei mai valorosi oameni din piata. Sa scada fluctuatia de personal cu o bagheta magica, fara sa zgandareasca prea mult capitolul cauze si sa creasca performantele cu aceeasi bagheta magica, fara bani de instruire si fara sa se implementeze procedee de monitorizare a performantelor individuale sau organizationale. Alte sarcini ale acestui departament: de a mentine reduse costurile cu salariile, de a comunica diverse decizii luate de catre management, de a media conflictele individuale si organizationale. Brand-ul de angajator pare o treaba a departamentului de Marketing, administrarea se externalizeaza, uneori si recrutarea, iata ca practic cei de la HR mai mult stau decat muncesc.


Si totusi, daca ar fi sa-l transpunem in-tr-o aplicatie software, departamentul de HR ar fi un Business Intelligence System + Client Relationship Manager + modul de administrare personal din ERP + o aplicatie de recrutare + una de evaluare a performantelor + alte module in functie de necesitatile clientului intern. Care ar fi costurile unei asemenea aplicatii? Imense, evident. Cu toate astea, statisticile arata ca o cariera in HR in peisajul autohton al pietei muncii nu este cea mai implinita la capitolul financiar. Trebuie amintit ca, si din prisma angajatorului, departamentul de HR este vinovat pentru lipsuri: oameni, bani, performante, mediu de lucru placut.


Pare apoteotic: dar oare fac ceva bun cei de la HR?


Simpla lor prezenta este un fapt benefic, un semn de maturitate al organizatiei si un semn ca totusi resursele umane sunt importante, atata timp cat merita un reprezentant. Daca sunteti angajat, trebuie sa stiti ca desi sunt in marea lor majoritate absolventi de Psihologie (o idee preconceputa, nerealista si daunatoare, intrucat marea calitate a unui reprezentant HR trebuie sa fie buna cunoastere a afacerii in care este implicat si a pietei in care activeaza), cei de la HR nu pot comunica telepatic. S-ar putea asadar ca in cazul in care le adresati ceva cerinte punctuale si explicite, sa va surprinda in mod placut.


Daca sunteti angajator, trebuie sa stiti ca setarea impreuna cu departamentul de HR a unor obiective SMART, va asigura ca macar o parte dintre ele se vor indeplini. De asemenea, ganditi-va ca nu puteti cere unui trio sa cante impecabil partitura unei orchestre, asa ca dimensionati optim acest departament, in functie de cerintele pe care le aveti. Totodata, asa cum oamenii de vanzari va reprezinta brandul in fata clientilor, cei de la HR va reprezinta in fata potentialilor angajati. In cazul in care declarati ca valoare corporativa inovatia tehnologica, iar recruiterul nu stie sa explice potentialilor candidati cu ce fel de tehnologii lucrati, aveti o mica problema de comunicare. si daca isi priveste candidatii din fata unui monitor cu tubul mai mare decat biroul, aveti una putin mai mare.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite