Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Ratiune si adrenalina

21 Martie 2007



In mod normal, un titlu precum cel de sus ar trebui sa ofere o optiune: ratiune SAU adrenalina. Se intampla totusi sa existe si circumstante in care cei doi factori sa se contopeasca, iar un exemplu in acest sens este Seat Altea XL, modelul spaniol care isi propune sa fie o masina de familie cu pretentii sportive.


auto-2La prima vedere, avem in fata o contradictie. Altea XL doreste sa puna alaturi doua caracteristici opuse – un grup motopropulsor sprinten si un spatiu interior capabil sa faca fata necesitatilor unei familii. Un spatiu generos are ca efect o greutate mai mare a masinii, ceea ce franeaza orice pornire a soferului de a conduce sportiv. Unde mai pui ca un motor, oricat de vioi ar fi el, atunci cand trebuie sa traga o caroserie grea, lasa deoparte demarajele in forta si se limiteaza la a-si face onorabil datoria de caraus pentru cel putin patru persoane si geamantanele aferente. Versiunea break a lui Seat Altea a incercat sa faca un compromis intre ce se gaseste sub capota si ceea ce se afla in portbagaj. Cu motorizarea 2.0 TDI de 140 de cai si cutia de viteze DSG, Altea XL afiseaza o versatilitate notabila nu doar in habitaclu, ci si in conducere.


In fata


Ne-am oprit la mijloc: am pretins ca suntem atenti la consum, asa ca ne-am indreptat atentia spre motoarele diesel disponibile pentru Altea XL, iar dintre ele am ales versiunea de 140 CP, mai mult decat cei 105 cai ai motorului 1.9 TDI si mai putin decat ce ofera propulsorul de doi litri si 170 CP. Am avut astfel in test un motor care trage bine, mai ales la turatii medii-inalte, atunci cand intra turbina in functiune. Da, este un pic zgomotos, asa cum sunt dieselurile VW, dar nu are ezitari atunci cand apesi acceleratia.


Adevarata sa valoare iese in evidenta gratie transmisiei secventiale DSG (Direct Shift Gearbox): avem doua optiuni pentru rularea in regim automat – Drive si Sport – insa placerea vine doar atunci cand treci schimbatorul in „poarta” +/–, acolo unde nu trebuie decat sa dai un usor impuls manetei pentru a trece la viteza superioara sau pentru a retrograda. Schimbarile de viteza sunt rapide, fara socuri, controlul asupra masinii este total, povestile despre avantajele cutiei manuale raman doar atat... povesti.


auto-1Practic, transmisia DSG ii ofera soferului posibilitatea de a adopta un stil de pilotaj ce oglindeste starea sa de spirit. In aglomeratie, cand condusul este o corvoada, regimul Drive asigura o deplasare confortabila de la punctul A la punctul B. Schimbam ritmul, trecem schimbatorul in Sport, iar motorul devine mai prezent, mai zgomotos: schimbarile de viteza au loc la turatii mai mari, acul turometrului sacaie permanent zona rosie, dar ceva atentie nu strica: la iesirea din virajele largi abordate sportiv, atunci cand piciorul apasa si mai mult acceleratia, o schimbare inoportuna a treptei de viteza, mai ales cand ai la dispozitie un cuplu de 320 Nm inca de la 1750 rpm, poate sa duca la ruperea aderentei. Daca ESP-ul nu este de veghe (fiind un echipament optional de aproape 500 de euro), atunci nu va ramane decat sa puneti la bataie talentele de pilotaj.


Orice problema dispare, in schimb, in regim secvential. Schimbarile au loc exact atunci cand le comanzi, orgoliul este gadilat la fiecare impuls dat manetei, singurul regret care ramane este ca nu sunt disponibile si clapetele din spatele volanului pentru actionarea cutiei DSG. In rest, un efect ciudat al acestei transmisii se manifesta prin grija pe care o ai pentru fiecare trecere de pietoni: vanezi fiecare persoana care vrea sa traverseze strada, opresti grijuliu in dreptul zebrei, pentru ca apoi sa savurezi demarajul in forta, ca si cum ai pleca de la pit stop.


In spate si la mijloc


Altea XL este o masina mare, nu incape indoiala. Este cu aproape 20 cm mai lunga decat Altea, iar acest fapt este evident la interior. Portbagajul generos, cu 532 litri, avand o forma regulata, poate fi marit prin culisarea banchetei fractionabile pe o distanta totala de 16 cm. Astfel poti favoriza dupa voie spatiul pentru pasageri sau pentru bagaje. Vizibilitatea in spate este mai buna decat ai putea crede la prima vedere, gratie tetierelor bine profilate, dar un set de senzori de parcare (261 euro) ar prinde bine pentru a fi mai siguri la manevrele in marsarier. Nu ar fi stricat poate o culoare mai vesela pentru capitonajul si panourile interioare, avand in vedere ca Altea XL este un model de familie. Sunt de apreciat masutele rabatabile integrate in scaunele fata.


Pentru locurile din fata, nota este in general buna. Finisajele sunt ingrijite, consola centrala este bine organizata, iar butoanele sunt suficient de mari si clare, utilizarea lor devenind intuitiva la scurt timp dupa ce intri in habitaclu. Volanul are o conformatie foarte buna, fiind „decupat“ corect pentru a avea o priza buna in orice moment. Linia de design adoptata de Seat pentru modelele sale recente, ne ofera si un motiv de critica: montantii fata care adapostesc si stergatoarele in pozitie verticala sunt destul de masivi, afectand intr-o anumita masura vizibilitatea in fata.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite