Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Despre ERP si controlul costurilor in import si distributie

28 Aprilie 2007



Unul dintre obiectivele unei companii, probabil cel mai important, este obtinerea de profit. Formula obtinerii profitului brut este clasica, cunoscuta de catre toata lumea: venituri minus cheltuieli. Din cate s-a constatat, in aceasta formula exista un singur termen cunoscut: cheltuiala. Venitul este variabil. Pentru o firma, chiria, salariile, telefonia etc, au aproximativ acelasi cost, indiferent daca ai realizat 95% din targetul de vanzari sau 50% din acesta.


Cat de simplu e sa te dezvolti?


Un studiu realizat anul trecut pe portofoliul de clienti Senior ERP in Daniel_Tomadomeniul importului si distributiei de marfa, s-a constatat o crestere accelarata, cu o dinamica dispusa pe mai multe coordonate: una calitativa, legata de cresterea pietei si a numarului de clienti, si una cantitativa, legata de marirea portofoliului de produse si de extinderea geografica. Aproape fiecare companie din portofoliul gestionat de Senior ERP si-a deschis noi puncte de lucru in teritoriu, pentru o mai buna acoperire la nivel national. In acest stadiu de viata al companiei, problemele legate de controlul costurilor de operare se complica exponential. Este dificil sa gestionezi de la centru un punct de lucru situat la 600 de km. Alimentarea cu marfa a acestora, activitatea agentilor, comunicarea rapida si eficienta, ridica semne de intrebare pentru un manager atent.


Daniel Toma, Managing Director Senior Software


In general, atunci cand discutam de controlul costurilor, discutam de un sistem de bugete agreate si de urmarirea incadrarii cheltuielilor efective in limitele bugetate. Bugetele de cheltuieli specifice unei companii de import si distributie sunt structurate pe criteriul geografic (puncte de lucru), pe cel departamental (marketing, logistica, comercial etc), pe tipuri de cheltuieli (energie, telefonie, salarii, amortizari etc), pe proiecte. Unele companii aleg sa-si urmareasca costurile pana la nivel de agent comercial sau masina. Pentru a putea avea o viziune completa asupra tuturor acestor indicatori, ai nevoie de un sistem ERP eficient in controlul de costuri, ce ofera flexibilitate ridicata in configurare.


Stii ce profit iti poate aduce un anume produs?


Din ce in ce mai des in ultima perioada, se ridica problema repartizarii costurilor logistice pe produse, pentru a cunoaste cat mai exact profitabilitatea unui produs. Aici trebuie luati in calcul mai multi factori: greutate, volum, conditii de depozitare si transport, retururi, coeficient de rotatie. Orice combinatie a acestor factori are totusi un grad de aproximare. Costurile produselor pot fi influentate de factori care nu sunt direct legati de natura produsului, ci de calitatea fortei de vanzari, a capabilitatilor logistice, a acuratetii aprovizionarii sau a calitatii activitatii de marketing. Produsul in sine este rareori un centru cost, exceptand costul marfii, bineinteles.


E usor sa atingi un target de vanzari?


Realizarea unui target de vanzari nu este o munca usoara. Factori precum trend, sezonalitate, promotii, investitii, modificari in structura pietei, sunt dificil de cuantificat. Analizele manageriale trebuie sa se bazeze pe raportari detaliate. Instrumentele de tip Business Intelligence, desi purtatoare de costuri semnificative, sunt singurele capabile sa sustina decizii de acest gen. In ceea ce priveste algoritmii de calcul care sa recompenseze agentii comerciali si in acelasi timp sa concentreze munca acestora in directia dorita, au de cele mai multe ori in componenta urmatorii indicatori: volumul de vanzari (pe game, pe tipuri de clienti, pe puncte de lucru etc.), calitatea vanzarii (numarul de clienti, numarul de produse, numarul de game de produs, discount-ul mediu acordat, termene de plata acordate), volumul incasarilor, calitatea incasarilor (termene de plata respectate, urmarire pe client si punct de lucru al clientului). Calitatea rapoartelor de urmarire a tuturor acestor indicatori sau combinatii de indicatori este decisiva pentru un management inteligent si o viziune de ansamblu asupra evolutiei propriei afaceri.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite