Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Piata de asigurari investeste 10 milioane USD in IT&C

12 Iulie 2004



Piata asigurarilor din Romania si din zona geografica de care apartinem este intr-o continua si reala crestere. Peste aceasta se suprapune un proces de profunda restructurare si armonizare legislativa cu prevederile directivelor Consiliului European. Mentinerea si formarea de noi contacte cu parteneri puternici, sustinerea programelor de educare a populatiei pentru asigurari, potentialul oferit de aparitia fondurilor private de pensii, precum si obtinerea de informatii din surse de prima mana sunt vitale pentru dezvoltarea companiilor de asigurare, reasigurare si brokeraj.


Cele mai importante provocari cu care se confrunta la ora actuala companiile din domeniul financiar si in special cele din industria asigurarilor sunt: extinderea fenomenului de globalizare, cresterea continua a competivitatii, adaptarea la cele mai diverse reglementari si permanenta presiune a cheltuielilor operationale. Modificarile legislative tot mai frecvente in domeniul asigurarilor, necesitatea cresterii eficiente prin reducerea costurilor, precum si raportarile catre CSA (Comisia de Supraveghere in Asigurari) impun companiilor de asigurare din Romania necesitatea implementarii unor sisteme informatice cat mai complexe.


Apar pe piata tot mai multe solutii informatice pentru asigurari. Volumul de prime brute subscrise se indreapta in acest an spre o cifra rotunda: 1 mld USD total piata Romania. Pentru a functiona corespunzator, pentru IT ar trebui alocate sume variind intre 1 si 3% din cifra de afaceri. Un calcul simplu pe 1% = 10 mil USD, ne arata ca pentru furnizorii de produse si servicii IT&C devenim tot mai interesanti“ ne-a informat Fanel Plopeanu, Vicepresedinte al Omniasig.


Informatizarea este un mod de a gandi si de a organiza activitatea unei companii la parametri de eficienta si profitabilitate. „Este important de subliniat faptul ca solutiile informatice performante nu sunt o problema tehnica (de IT), ci o problema de business: o astfel de solutie este mai inainte de toate un element de sustinere (un enabler) semnificativ pentru crearea avantajului competitiv al companiilor in acest sens, trebuie sa se renunte la sintagma cheltuieli IT. in masura in care strategia informatica este gandita corect, prin alinierea la obiectivele de afaceri, vorbim de investitii si nu de cheltuieli“ ne-a precizat Robert Komartin, EBS Solutions Manager Oracle Romania.

Sisteme integrate
Tendinta principala urmata in acest moment in ceea ce priveste sistemele informatice este aceea de integrare, care se refera la:
- existenta unui model unic de date la nivelul intregului sistem informatic– exista un single source of truth in ceea ce priveste clientii, politele de asigurare ale acestora, conturile contabile, etc.
- automatizarea completa a tuturor proceselor de afaceri din cadrul companiei–procesarea automata a datelor la nivelul intregii companii si nu la nivelul departamentelor.


Cu siguranta un sistem informatic integrat reprezinta un avantaj competitiv. „Momentan risipim un mare efort uman pentru gestionarea unui sistem informatic distribuit, fara replicare si neintegrat. Nu pot sa estimez ce impact ar avea utilizarea acestui efort in directia multumirii clientului si satisfacerii nevoilor acestuia. Cresterea ar fi insa semnificativa si sper sa o observati cat mai curand“ ne-a asigurat Nicolae Braduceanu, Şef Serviciu Informatica Asiban.


Integrarea completa a tuturor sistemelor informatice ale unei companii este insa mai mult un deziderat decat o stare de fapt, la care se poate ajunge prin:
- inlocuirea treptata a aplicatiilor invechite (legacy systems) cu module componente ale unui sistem integat;
- construirea unei solutii integrate ce ofera modele unice de date si integrare de procese ce( pun impreuna componentele deja existente in cadrul unei companii).


Ambele strategii de integrare necesita pentru punerea in opera investitii semnificative pentru a fi eficiente, iar proverbul „sunt prea sarac pentru a-mi permite un lucru prost“ este si in acest domeniu de o deosebita actualitate.

Sistemul bonus-malus
Modificarile aduse deja Legii nr. 136/1995 privind asigurarile si reasigurarile, precum si alte reglementari ce urmeaza a fi stabilite prin norme de catre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) vor schimba radical sistemul RCA. intr-o prima etapa (pana anul viitor), societatile de asigurari, impreuna cu CSA si Politia, vor trebui sa creeze o baza de date comuna cu toate autovehiculele aflate in circulatie si cu situatia asigurarilor obligatorii incheiate pentru acestea. Desi partea de sistem realizata la solicitarea CSA va fi operationala la 1 ianuarie 2005, sistemul va fi inoperant pentru cel putin un an de la lansare din cauza imposibilitatii tehnice si de organizare interna a sistemelor informatice ale companiilor de asigurari de a oferi datele necesare catre acest sistem.


Pentru ca lucrurile sa fie cat mai simple este necesara o reformare radicala a intregului sistem de gestiune a retelelor de agenti, este nevoie ca agentii sa fie informatizati si sa poata accesa de oriunde sistemul centralizat, este nevoie ca sistemele informatice ale companiilor ofertante de RCA sa fie conectate on-line cu sistemul centralizat si sa raspunda imediat cererilor de acest fel si, mai mult, este nevoie ca sistemele informatice ale companiilor de asigurari care ofera RCA sa fie informate in timp real despre politele RCA incheiate. Altfel sistemul va fi inutil“ a concluzionat Mihai Craciun, Director Executiv Fatherboard Systems.
Asadar, necesitatea integrarii sistemelor este in acest moment perceputa in mod corect atat de furnizorii de solutii, cat si de catre factorii decizionali din industria asigurarilor din Romania, atat datorita presiunii competitive cat si (mai ales!) datorita presiunii de reglementare (normele CSA).



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite