Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

De 15 ani un nume care contează: SIVECO Romānia

03 Iulie 2007



Privită retrospectiv şi comprimată în ani şi cifre, viaţa unei companii se transformă în evoluţia unui brand. Dincolo de bilanţuri şi analize calitative stau însă aspiraţiile unor oameni, ani de muncă, implicare şi pasiune. Pe aceste valori s-au construit şi cei 15 ani pe care SIVECO România i-a aniversat luna aceasta alături de clienţi, parteneri şi prieteni. Am stat alături de doamna Irina Socol, Director General SIVECO România, pentru a înţelege cum s-a transformat o firma demarată de 2 oameni într-o companie cu 650 de angajaţi, care a atras o investiţie din partea Intel Capital, a câştigat mai multe premii internaţionale şi este nominalizată de Comisia Europeană ca model de „best practices“.

MW: Cum a fost începutul şi unde aţi ajuns acum? O privire generală peste aceşti 15 ani…

Irina Socol: În anul în care am început, 1992, firma a pornit cu două persoane, eu şi Alexandru Rădăşanu, iar prima noastră cifră de afaceri a fost, la sfârşitul anului 1992, 2000$. Astăzi, după 15 ani, suntem 650 de specialişti, cu o cifră de afaceri preconizată la 50 milioane de dolari pentru sfârşitul anului. Asta ar fi, pe scurt, evoluţia companiei în cifre, pentru că noi, la origine, suntem ingineri iar aceasta înseamnă, ca şi cifrele, precizie.
În evoluţia noastră ritmul de dezvoltarea a fost permanent unul deosebit de rapid. Pentru noi, acum contează foarte mult unde suntem şi unde ne propunem să ajungem. SIVECO România este o companie ce îşi propune să devină un lider regional, pe piaţa românească, pe piaţa din Balcani, din Europa centrală şi de est. Ne dorim să evoluăm de la statutul celei mai importante case româneşti de software la acela de integrator de soft de aplicaţii, ceea ce înseamnă mult mai mult. În plus faţă de dezvoltare şi programare pentru soft-ul propriu, oferim clienţilor noştri soluţii complexe, atât pentru soft-ul de aplicaţie pe care îl facem noi, cât şi pentru terţi.


Care au fost „pariurile câştigătoare” care au transformat SIVECO dintr-o „firmă de familie” de unde au pornit de fapt toate companiile din România într-o firmă din zona multi-naţională, cu investiţii din afară, cu prezenţă regională?


Poate că privind din afară, totul pare foarte spectaculos. De fapt, este vorba de o muncă de zi cu zi, foarte punctuală, cu de-cizii strategice luate la momentul oportun.
Noi am pornit ca un departament de cercetare – dezvoltare al grupului internaţional SIVECO. Prima decizie care a trebuit luată a fost: rămânem doar un laborator de testare sau dezvoltăm şi noi soft? Astfel, dezvoltarea s-a mutat în România şi acesta a fost primul nostru pas important, pe care l-am făcut în 1993.
Ulterior, ne-am pus problema dacă să avem şi alte produse de soft care să poarte dreptul nostru de proprietate intelectuală sau să rămânem doar la modulul de mentenanţă cu care lucrează SIVECO Group (şi care este SIVECO Group Copyright). Aşa am decis să dezvoltăm ERP-ul nostru, SIVECO Applications. În anul 2000, a trebuit să decidem dacă să ne lansăm sau nu în programe de mare anvergură, fiindcă pentru aceasta aveam nevoie de o investiţie foarte importantă; şi în consecinţă, într-adevăr, 2000-2001 au fost, practic, doi ani de investiţii puternice. O decizie la complexă a fost atunci când am decis să atragem un fond de investiţii la noi în firmă şi acţionarul nu a mai fost SIVECO Group.


Este adevărat că un astfel de fond de investiţii creează o presiune asupra performanţei?


Depinde foarte mult de ceea ce vor acţionarii şi managementul român. Dacă există deja această presiune sau dorinţa de a crea performanţă la nivel de companie, atunci aportul fondului îl simţi doar ca pe un ajutor, nu ca pe o presiune fiindcă obiectivele ambelor părţi coincid. De altfel, acţionarii te ajută foarte mult pe partea de organizare.
SIVECO România a încorporat în 2005 şi fondurile Intel Capital şi Enterprise Investors, ceea ce a adus nu numai un fond de investiţii financiar deloc de neglijat, dar şi un parteneriat strategic cu un contract de marketing şi comercial pentru promovarea produselor noastre pe terţe părţi. Aceasta aduce cu sine şi o anumită presiune pentru că Intel este o companie prezentă în peste 130 de ţări iar noi ne propunem să ne promovăm în afară soluţiile competitive de la noi din ţară, soluţii dezvoltate de specialiştii români.
Când Enterprise Investors şi Intel Capital au anunţat în 2005 investiţia de 12 milioane USD în SIVECO România, au marcat astfel şi cea mai importantă investiţie internaţională de IT din zonă. În urma acestei acţiuni, Intel Capital şi Polish Enterprise Fund V (fond de investiţii administrat de EI) deţin 32,5% din pachetul de acţiuni al SIVECO România.
Această investiţie strategică a venit ca o confirmare a performanţelor companiei, susţinând intenţia noastră de a acţiona în anii următor ca un lider regional în IT. În baza strategiei şi obiectivelor asumate, la nivelul anului 2006, parteneriatul cu Intel s-a concretizat prin direcţionarea fondurilor investite către activitatea de dezvoltare – cercetare, dar şi prin alocarea lor şcolarizării de specialişti.
Colaborarea noastră cu Intel Capital reprezintă atât un vot tehnologic cât, mai mult, unul de încredere. Aşa cum am declarat şi în 2005, avem încredere în expertiza echipei noastre şi în portofoliul de produse de care dispunem şi suntem optimişti că această infuzie de fonduri va contribui şi în continuare la dezvoltarea afacerilor noastre pe piaţa locală şi internaţională.


Ce paşi consideraţi că sunt necesari pentru a face dintr-o companie modernă ca SIVECO o companie şi mai modernă şi mai performantă?


Noi avem o strategie medie pe 3 ani şi avem obiective clare pe care ne propunem să le atingem în acest interval. Strategia este greu de rezumat într-un singur cuvânt. Ea se regăseşte la nivelul tuturor ramurilor de dezvoltare în care suntem specializaţi: conţinut educaţional, platforma de eLearning, proiecte complexe pentru informatizarea educaţiei, a unei companii puternice sau chiar a unei ţări, cum este informatizarea asigurărilor de sănătate, sistemul informatic integrat SIVECO Applications, sistemul de document management, de credit bureau.
Astfel, portofoliul SIVECO propus pentru piaţa unică europeană include noua versiune de pachet integrat SIVECO Applications 2010, special concepută pentru a răspunde cerinţelor pieţei unice, sistemul de gestiune a documentelor şi fluxurilor de lucru SIVADOC 2010, soluţii recunoscute mondial de eLearning, soluţii validate de eHealth, eCustoms, eAgriculture şi eBanking.
Noi continuăm să promovăm în afară toate aceste soluţii de mare succes; vom face achiziţii în ţară şi în exterior – mergem pe drumul de a deveni, aşa cum am zis, un lider regional.


Ce activitate desfăşuraţi în anumite organisme europene şi cât de mult vă ajută asta să aveţi un input de informaţie şi tendinţe pentru compania pe care o prezentaţi şi, de ce nu, pentru piaţa românească?


Legătura cu exteriorul contează foarte mult. Eu cred că e foarte important pentru un manager local să activeze în organisme internaţionale. Personal, sunt membră în ISTAG (Information Society Technology Advisory Group), unde am lucrat pe lângă Comisia Europeană la programul de cercetare 7, cu detalierea direcţiilor strategice şi a pachetelor de lucru pentru partea de eLearning, pentru partea de eGovernment.
Desigur, contează mult şi credem că trebuie să ne obişnuim cu gândul că România este acum parte a Uniunii Europene, al cărui guvern este la Bruxelles, iar, dacă vrem să fim performanţi, trebuie să fim performanţi la nivelul UE.
Mă bucur să pot spune, în concluzie, că suntem o prezenţă activă în organizaţii profesionale din România dar şi de peste hotare. ?i amintesc doar câteva în acest sens: ANIS, ARIES, AmCham, iniţiativa anti-corupţie a World Economic Forum (PACI), ISTAG. Credem că participarea noastră la viaţa acestor organizaţii ne oferă oportunităţi multiple de a învăţa, de a lua contact cu pulsul „bunelor practici” la nivel mondial. Iar toate acestea ne ajută să creştem, să devenim mai buni în ceea ce facem.


Există şanse să reeditaţi performanţele internaţionale de acum 1 an? Cum vedeţi viitorul?



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite