Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Cand este cel mai bun moment sa-ti vinzi compania?

04 Iulie 2007



Care este cel mai bun moment sa incepi procesul de vanzare? Cum sa optimizezi structura procesului? Care este valoarea de piata a companiei? Cui sa vand: unui investitor strategic sau unuia financiar? De la care pot obtine un pret mai bun? Sa vand un pachet de actiuni minoritar sau unul majoritar? Care sunt beneficiile alegerii unor consultanti financiari?


Toate acestea sunt intrebari pentru care consultantii financiari pregatesc prezentari si, in schimbul serviciilor oferite, percep taxe si comisioane. Vom incerca in cadrul acestui articol sa prezentam, pe scurt, anumite elemente pe care le consideram importante in luarea unei decizii privind vanzarea unei companii si in vederea alegerii momentului optim de incepere a unui astfel de proces.


Si totusi, cand?...
Cel mai bun moment de vanzare a unei companii este atunci cand aceasta a atins deja un nivel important de dezvoltare, are o masa critica de clienti importanti, o cifra de afaceri si profitabilitate in crestere, o echipa de management competitiva si stabila, o structura de actionariat disciplinata si aliniata la strategia de dezvoltare pe termen mediu si lung a companiei, cand exista o conjunctura macroeconomica favorabila, un mediu concurential incipient, interes din partea potentialilor investitori, un proces de vanzare deja structurat etc...
Care sunt totusi semnele ca momentul a fost deja atins si ca decizia de vanzare este una buna?


Unde se situeaza compania pe curba de dezvoltare?
In general, perioada de dezvoltare a unei companii poate fi impartita in doua etape, care pot influenta valoarea sa de vanzare.
Etapa initiala de dezvoltare este caracterizata, in general, de o crestere accelerata si sustinuta a activitatii companiei. La sfarsitul acestei etape serviciile sau produsele sunt deja bine definite si acceptate de piata, s-a atins o masa critica de clienti iar tehnologia sau solutiile si-au dovedit competitivitatea in cadrul pietelor pe care concureaza.
Dupa aceasta prima etapa poate urma etapa de vanzare (exit), in care actionarii companiei pot obtine, in functie de rezultatele inregistrate de companie pana in acel moment, un beneficiu mai mare (raportat la capitalul investit pana la acea data) decat in urmatoarea etapa de dezvoltare a companiei. In aceasta situatie si interesul manifestat din partea unor categorii mai largi de investitori (ex. investitorii financiari) este mare, datorita perspectivelor importante de crestere pe termen mediu si lung, iar acest interes este cuantificat prin pretul pe care acesti investitori sunt dispusi sa il plateasca pentru o parte sau pentru intreg pachetul de actiuni ale companiei.
A doua etapa de evolutie este cea de dezvoltare matura, caracterizata in general de o dezvoltare mai redusa ca intensitate (in comparatie cu etapa initiala) si de o nevoie importanta de capital, ceea ce poate conduce la atragerea de fonduri necesare sustinerii dezvoltarii companiei, atat din partea actionarilor, cat si a tertilor (banci, investitori finan-ciari etc).
Chiar si in aceasta etapa de dezvoltare se poate declansa un proces de exit, insa de regula beneficiile rezultate din vanzare in aceasta situatie vor fi raportate atat la actionari, cat si la celelalte entitati care au oferit capital pentru dezvoltarea activitatii (valoarea de vanzare pentru actionari este mai mica, raportat la valoarea investita, decat in prima situatie).


A sosit timpul?
Care este, totusi, cel mai bun moment de vanzare? Este o intrebare la care, cu siguranta, cel mai bun raspuns poate fi dat de catre actionarii companiei. Cel mai bun moment este, de regula, acela cand gradul de dezvoltare al unei companii a atins deja pragul optim, iar cea mai buna metoda prin care se poate reduce riscul de a pierde acest moment este sa nu astepti prea mult in luarea deciziei de vanzare.
In general, exista o serie de semnale care pot indica faptul ca momentul optim de vanzare a fost atins:
1. Existenta interesului din partea cumparatorilor: economia se afla in plina dezvoltare, investitorii strategici sunt interesati in a patrunde pe piata, investitorii financiari au fonduri la dispozitie si sunt dispusi sa plateasca preturi mai mari pentru tinte de achizitie importante.
2. Oportunitati de dezvoltare mai reduse: aceasta situatie este generata de acentuarea concurentei pe piata sau de scaderea interesului actionarilor pentru dezvoltarea ulterioara a companiei. Aceasta se datoreaza, printre altele, resurselor din ce in ce mai mari care sunt necesare in vederea dezvoltarii in continuare a companiei.
3. Perceptia cumparatorilor asupra valorii de piata a companiei: cresterea interesului cumparatorilor asupra unui sector economic, necesitatea de consolidare in randul jucatorilor de pe piata, reducerea numarului de tinte potentiale de achizitie, pot conduce la cresterea perceptiei asupra valorii de piata a unei companii.


Cu cine sa incep discutiile?
Decizia de a atrage o anumita categorie de investitori depinde, in mare masura, de obiectivele actionarilor companiei. Obiective cum ar fi: dorinta de a continua activitatea in cadrul companiei, perceptia riscului viitor, mediul concurential sau schimbarile survenite pe piata, precum si altele, pot conduce la selectarea unui investitor financiar sau a unuia strategic.
Exista diferente din punct de vedere al perspectivelor, al beneficiilor si al riscurilor asociate alegerii fiecareia dintre categoriile de investitori mentionate. Fara a evalua particularitatile fiecarui caz in parte, tabelul de mai jos prezinta comparativ caracteristicile celor doua categorii de investitori.


Ce am de facut?
Dupa luarea deciziei de vanzare, dupa alegerea momentului optim si a tipului de cumparator caruia i se adreseaza, pregatirea procesului de vanzare are o importanta majora in vederea maximizarii beneficiilor care pot fi obtinute prin vanzare.
In acest sens, este indicat sa se apeleze la serviciile unor consultanti financiari, care au atat rolul de a pregati faza premergatoare tranzactiei, cat si de a oferi asistenta in cadrul procesului de negociere cu potentialii cumparatori. Pregatirea pachetului de documente de prezentare a companiei, evaluarea companiei, definirea tranzactiei pentru a maximiza valoarea de piata a companiei sunt etape care au rolul de a structura si eficientiza procesul de vanzare. Aceste actiuni au efecte imediate atat din punct de vedere al reducerii impactului asupra activitatii de zi cu zi a companiei, cat si in directia armonizarii intereselor actionarilor in relatia cu potentialii cumparatori.


Concluzie
Alegerea momentului optim de vanzare a unei companii depinde, in mare masura, de gradul de dezvoltare a companiei, precum si de factori externi, cum ar fi interesul potentialilor cumparatori si perspectivele pietei in care compania activeaza. Alegerea tipului optim de potential investitor, precum si pregatirea din timp a procesului de vanzare, au rolul de a crea premisele obtinerii unor beneficii maxime din derularea unui astfel de proces.
Alegerea unui consultant este de asemenea o decizie importanta, deoarece consultantul poate ajuta atat in luarea unei decizii privind oportunitatea vanzarii (prin analiza companiei si prin cunoasterea realitatilor pietei), cat si prin structurarea tranzactiei si prin consiliere pe durata negocierilor de vanzare, in scopul maximizarii beneficiilor pentru actionarii companiei.
Beneficiind de experienta gestionarii unor tranzactii importante pe piata romaneasca, consultantii si partenerii PMSolutions pot fi alegerea perfecta pentru o tranzactie de succes. Ei va pot ajuta sa va pregatiti in vederea procesului de vanzare sau de achizitie, pot realiza procesul de due diligence, pot gasi potentiali investitori interesati si va pot asigura suportul necesar pe durata negocierilor de vanzare.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite