Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Demisia – cuiul lui Pepelea

04 Iulie 2007



Conform Codului Muncii, articolul 79 aliniat 1, “prin demisie se intelege actul unilateral de vointa a salariatului care, printr-o notificare scrisa, comunica angajatorului incetarea contractului individual de munca, dupa implinirea unui termen de preaviz”. Aspectele legale ale demisiei sunt asadar clare.

Raman insa aspectele morale, cele ascunse si care adesea dor. Perioada preavizului este poate cea mai incrancenata si pasibila de abuzuri de ambele parti ale baricadei. In plus, desi legea prevede obligativitatea preavizului, nu poate defini si indici de comportament in aceasta perioada tensionata.
Pe de o parte, cel care demisioneaza este detasat afectiv de companie. Este clar ca exista o serie de motive care au condus la acest gest si acestea ii revin mai puternic in memorie in perioada preavizului. In plus energia este deja canalizata spre noul job. Este normal asadar ca performantele in aceasta perioada sa tinda spre zero.
Pe de alta parte, seful direct este cel care sufera cel mai tare de pe urma demisiei. Este obligat intr-un timp relativ scurt sa gaseasca atat un inlocuitor, cat si solutii pentru perioada in care postul va ramane descoperit. Oricum, aritmetica nu tine cu el: in 15 zile de preaviz trebuie sa gaseasca un inlocuitor care la randul sau are minim 15 zile de preaviz. De multe ori se intampla ca proaspetii demisionari sa se alature concurentei si acest lucru reprezinta un impediment serios. Astfel, uneori imaturitatea psihica sau stresul sporit genereaza abuzuri: sarcini aberante, violenta verbala chiar, atitudine generatoare de stres.
In cazul in care sunteti practic demisionar, fiti responsabil in perioada preavizului. Realizati-va sarcinile cu maxima eficienta si productivitate si incercati sa rezistati greutatilor carora le sunteti supus. Puteti atrage atentia sefilor pe un ton ferm, dar politicos, atunci cand simtiti presiune nejustificata sau atitudini generatoare de stres.
In cazul in care sunteti seful sedus si abandonat incercati sa fiti rational si sa va comportati corect. Ganditi-va la toate aspectele pe care trebuie sa le lase in ordine proaspatul demisionar si urmariti indeaproape realizarea lor. De asemenea, detasati-va de aceasta situatie atunci cand recrutati si nu va paradigmati in cautarea noului coleg pe profilul identic sau perfect opus celui care pleaca.
Asa cum este necesara o politica de adaptare profesionala pentru cei care se alatura organizatiei, la fel de bine trebuie stabilita si respectata si politica de parasire a organizatiei: de la predarea instrumentelor de lucru si plata eventualelor datorii, la predarea portofoliului de clienti sau a tuturor documentatiei redactate in perioada angajarii.
Desi demisia este un factor generator de frustrari de ambele parti ale baricadei, este si generator de experienta pozitiva: cel care pleaca isi analizeaza perioada profesionala si ia decizii privitoare la cariera viitoare, iar organizatia afla greselile facute si poate lua decizii care sa ajute la eliminarea lor.
De aceea se impune organizarea de exit-interview-uri (interviuri de plecare) bine structurate si cu nivel maxim de obiectivitate din partea ambilor poli ai discutiei. Regula de aur este ca aceste interviuri sa nu fie conduse de seful direct, ci de o persoana neutra si echilibrata (un membru al departamentului de resurse umane sau un alt manager care nu a lucrat direct cu demisionarul). Intrebarile trebuie sa fie simple, pertinente si relevante. Nu este nimeni obligat sa dezvaluie informatii confidentiale, precum noul salariu sau noua grila de bonificatii si oricum relevanta acestor informatii este minima. Ceea ce conteaza este cum poate fi imbunatatit mediul de lucru sau relatiile interumane, pentru ca incidenta migrarii angajatilor companiei sa scada. De asemenea, desi concluziile individuale ale unui astfel de interviu isi au propria lor importanta, ceea ce conteaza cu adevarat este repetabilitatea unor factori sau situatii care cauzeaza demisia. Daca numerosi viitori fosti angajati invoca relatii manageriale defectuoase sau mediu de lucru care nu stimuleaza performanta, este clar ca aceste elemente trebuie supuse modificarilor.


Valentina Neacsu – Senior Consultant
www.itex.ro



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite