Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

„Incercam sa ne facem cunoscuti in afara tarii, pe un segment de piata foarte exclusivist“

14 Iulie 2004



Interviu cu dl. Liviu Gheorghe Director General Probass furnizor al produsului ab-Solut


Redactia: Domnule Director, acum aproape 2 ani revista noastra anunta (si saluta) o importanta reusita a firmei Probass, aceea de implementare la RoBank a sistemului informatic integrat ab-Solut, produs dezvoltat de firma. Puteti aprecia ca perioada care a urmat a fost de natura sa confirme calitatile produsului?


liviu gheorgheLiviu Gheorghe, Director General PROBASS: Dupa implementarea la RoBank a sistemului ab-Solut, am realizat in perioada urmatoare lucrari similare la Exim Bank, Finans Bank, Eurom Bank, Daewoo Bank si Frankfurt Bucharest Bank. Pana la sfarsitul anului vom finaliza implementari de sisteme integrate complete la alte 2 banci, deci nu vorbesc de module separate. De altfel, sistemul pe care il promovam noi s-a dezvoltat si completat in aceasta perioada si as mentiona aici aplicatiile Carduri si Internet Banking. in perioada imediat urmatoare urmeaza sa finalizam implementarea la 4 banci a acestor doua aplicatii. Consider ca avem acum o buna experienta pentru zona de banci mici si medii si speram sa avem oportunitatea in perioada urmatoare, sa dovedim aplicabilitatea solutiei noastre si pentru banci mari.


Calitatea unui produs, indiferent de ce tip este el, este confirmata sau infirmata de utilizatorii lui. Nu putem sa apreciem noi, sau in orice caz nu obiectiv, calitatea sistemului ab-Solut. Ceea ce va putem spune este faptul ca, la noi in firma, numai 3 oameni asigura mentenanta aplicatiei pentru toti clientii nostri. Acest lucru este posibil datorita faptului ca avem o singura versiune de aplicatie instalata la toti clientii. Diferentele, de la banca la banca, provin din modul de definire si parametrizare a operatiilor bancare. Exista banci care au apelat la noi doar o data pe luna, si atunci numai pentru asistenta in definirea unor operatii complexe. Avem printre clientii nostri banci care lanseaza pe piata, aproape saptamanal, un nou produs bancar. Imaginati-va ce s-ar fi intamplat daca, de fiecare data, eram nevoiti sa dezvoltam, sa modificam aplicatia a.i. sa raspunda la astfel de cerinte.


Chiar si preconizata trecere „live“ la Sistemul Electronic de Plati (SEP), nu ne creeaza probleme deosebite. Pentru noi, aceasta trecere, cuantificata in zile/om inseamna maxim 10 zile/om pentru toti clientii nostri.


Toate bancile lucreaza cu mai multe sisteme care interactioneaza intre ele mai bine sau mai rau. Eu personal nu cunosc nici o banca mare in Romania care sa detina un sistem informatic integrat si care sa o ajute sa isi desfasoare activitatea in timp real in toate departamentele sale. Avantajul solutiei noastre este ca permite gestionarea intregii activitati in mod unitar.


Care vi se pare, in calitate de dezvoltator de solutii informatice, cea mai mare problema profesionala in relatia cu sistemul bancar din Romania?


in bancile din Romania, o mare parte din timp este alocat sistemului de raportari catre Banca Nationala si Ministerul de Finante. Perceptia noastra este ca multe informatii continute de diversele raportari sunt redundante, datorita tocmai inexistentei unui sistem unitar de raportari. Mai multi oameni dintr-o banca transmit in mare masura aceleasi informatii catre mai multi oameni din BNR. Exista si o dinamica aparte a cerintelor privind raportarile catre BNR. Anul acesta s-au schimbat 3 sau 4 dintre raportarile majore. Credem ca mai usor ar fi ca Banca Nationala sa ceara si sa prelucreze un singur set de date primare venite de la banci. Unele dintre avantaje ar fi, pe de o parte, acela ca schimbarile survenite asupra raportarilor nu ar mai afecta in mod direct bancile comerciale, iar pe de alta parte, se imbunatateste controlul efectiv asupra pietei bancare.


Ce noutati pregatiti si cum apreciati ca vor fi primite de piata bancara din Romania in conjunctura anului 2004? Ce sanse estimati ca aveti la extern?


Pregatim lansarea aplicatiilor de Carduri si Internet Banking si avem deja, in perioada imediat urmatoare, dead-line pentru 4 dintre clientii nostri. Ne asteptam ca acest segment sa creasca foarte mult dupa intrarea in functiune a SEP. Sa facem urmatorul calcul: cat ar costa o banca procesarea unui OP primit prin Internet banking in comparatie cu un OP transmis pe hartie la ghiseu. Pana acum, neexistand SEP, transmiterea electronica a OP-ului nu constituia un avantaj si poate era un procedeu chiar mai costisitor, pentru ca mesajul electronic oricum trebuia sa fie printat. in momentul in care decontarile interbancare se vor realiza electronic, atunci situatia se va inversa: OP-ul pe hartie devine un document care scumpeste operatiunile de plata prin necesitatea transpunerii sale in format electronic, fie prin scanare, fie prin culegerea manuala a datelor. Internet banking-ul isi va dovedi eficienta si va creste foarte rapid imediat dupa conectarea bancilor la SEP. De asemenea, tendinta de diminuare a cash-ului este in favoarea utilizarii tot mai frecvente a sistemelor de plata electronice, in special card-uri si Internet banking.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite