Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Erp si procesul de achizitii in import si distributie

04 Iulie 2007



Procesul de aprovizionare intr-o firma de distributie este supus influentei unor factori extrem de variati. Acesti factori ating nivele diferite ale organizatiei, formand o retea complexa. Din perspectiva manageriala, prin controlul atent si viziunea de ansamblu asupra tuturor acestor factori, o organizatie trebuie sa beneficieze de instrumente puternice pentru a gestiona politica de achizitii in modul optim, spre a obtine profit. O aplicatie de tip ERP dedicata verticalelor Import, Distributie, Logistica, asigura un control proactiv in procesul de achizitii, prin managementul unor factori variati si interconectati. O solutie performanta trebuie sa integreze informatii despre capitalul disponibil, distributia geografica, calitatea si modalitatile de organizare ale personalului, baza logistica, nivelul de informatizare al organizatiei, calitatea fortei de vanzari si marketing si tipologiile de produse comercializate.


Factorul capital


Avand disponibilitate de capital, exista posibilitatea crearii de stocuri de siguranta. O companie care dispune de finantare adopta in general o politica de stocuri de rezerva suficient de mari astfel incat sa transforme disponibilitatea imediata a bunurilor intr-un diferentiator in piata. In aceasta situatie, compania accepta posibilele pierderi legate de imobilizarea capitalurilor, costurile de depozitare, deprecierea morala a bunurilor sau posibila expirare a acestora, daca e cazul. Durata redusa de aprovizionare este un aspect esential, care sta in legatura cu capitalul disponibil al unei companii. In lipsa unui capital suficient disponibil, companiile sunt fortate sa ajusteze politica de stocuri in functie de cashflow. Rezultanta este necesitatea unui flux de aprovizionare suficient de flexibil si de precis, astfel incat sa limiteze pierderile de vanzari din cauza lipsei de stoc la un nivel considerat acceptabil. Departamentul de aprovizionare va fi mediatorul dintre dorinta vanzatorilor de a avea disponibile in permanenta produsele cerute si rezerva managerilor de a avea stocuri cu viteza mica de rotatie, mai ales in conditiile in care produsele expira sau se depreciaza moral rapid.


Factorul geografic
In cazul distributiei geografice a companiei, situational, exista posibilitatea ca un punct de lucru sa se aprovizioneze independent. Pot fi considerate avantaje: flexibilitatea ridicata, scurtarea timpilor de aprovizionare in anumite situatii. Calitatea unei aprovizionari corecte in aceasta varianta depinde decisiv de calitatea factorului uman. Tendinta in piata este de a evita acest tip de aprovizionare, mai ales in conditiile in care organizatia creste.
In cazul in care punctul de lucru se aprovizioneaza de la depozitele centrale, exista avantaje ca: specializarea in timp a personalului responsabil, posibilitatea de a negocia avantajos in baza unor comenzi mai mari (cumulate), controlul asupra relatiilor cu furnizorii, optimizarea transporturilor, controlul stocurilor, preturilor etc.


Factorul calitate umana
Acest factor se regaseste in distributia departamentului de aprovizionare si este singurul factor compensator pentru influentele negative legate de restul de factori mentionati. Solutia descentralizata, cand comenzile sunt emise de catre punctul de lucru la unul dintre depozitele centrale, este posibila numai in cazul in care persoanele responsabile cu intocmirea necesarului de aprovizionat au experienta si pregatirea necesare si sunt capabile sa preia responsabilitatea rezultanta. Este de evitat alocarea acestei functiuni departamentului de vanzari local, acesta neputand avea o perspectiva obiectiva, fiind tentat sa supraestimeze cererea. In cazul unui departament centralizat, care sa coordoneze aprovizionarea, acesta este autonom si are un punct de vedere propriu, independent de influente externe. Fiind o echipa si nu doar un om in fiecare punct de lucru, in timp acumuleaza mult know-how, iar in cazul rotatiei de personal, grupul preia eventualele socuri. Dezavantajul este legat de faptul ca este dificil de pus la punct un sistem de comunicatie eficient si echilibrat la nivel interdepartamental, existand posibilitatea omiterii anumitor informatii utile.


Factorul logistic
Este decisiv in ceea ce priveste posibilitatea de aplicare in practica a strategiei de aprovizionare agreate. O baza logistica bine dimensionata cuplata cu un sistem informatic puternic conduc la timpi redusi de executie, la costuri operationale reduse, la eliminarea pierderilor si la independenta fata de rotatia personalului. In ultima perioada, ca urmare a aparitiei operatorilor logistici specializati, este de luat in calcul outsourcing-ul acestui tip de operatiuni.


Factorul nivel de informatizare
Un sistem informatic integrat, care opereaza in timp real si care are implementati algoritmi specifici aprovizionarii, dublat de un sistem de raportare avansat, pot face diferenta dintre o munca placuta si eficienta si una extrem de obositoare, tensionata si lipsita de satisfactii.


Factorul calitatea fortei de vanzare si a marketing-ului
In functie de posibilitatea influentarii pietei in sensul dorit de catre companie, se pot adopta doua strategii de aprovizionare:
- Aprovizionare la target – compania influenteaza piata: este visul oricarui departament de aprovizionare. In urma stabilirii bugetelor de cheltuieli si a targetelor de vanzari (bazate bineinteles pe analize detaliate in prealabil), se poate construi o politica coerenta de stocuri bazata pe ideea ca se cunoaste deja necesarul de aprovizionat. Trebuie totusi atentie la realizarea obiectivelor stabilite si comunicarea din timp a deviatiilor aparute.
- Aprovizionare bazata pe analiza datelor istorice – compania urmeaza piata: in acest caz, targetul de vanzari are un caracter orientativ, neexistand nici o garantie ca va fi atins. In consecinta, este responsabilitatea departamentului de aprovizionare asigurarea unui stoc corespunzator cererii reale. Termeni precum: serii de timp, trend, sezonalitate, promotii, efectele de Craciun, An Nou sau Paste, out-of-stoc, informatii in timp real, relatie buna cu furnizorii, durata de reaprovizionare, transport eficient, timp de pregatire comenzi trebuiesc stapaniti aproape de perfectiune, pentru a putea raspunde eficient mutatiilor pietei.


Factorul tipologia produsului
Pot fi identificate doua mari faze ale lansarii comenzilor. Pregatirea necesarului de aprovizionat se estimeaza in functie de un set de parametri specifici tipului de produs.
In cazul FMCG, pentru produsele cu viteza de rotatie mare, trebuie luati in consideratie urmatorii parametri: VMZ corectat cu pierderile datorate lipsei de stoc, sezonalitate, trend, stoc maxim, stoc minim, stoc avertizare comanda, durata livrare la punctele de lucru, marfa in perioada critica, promotii in curs, marfa pe drum, rezervari stoc, target etc.
Pentru produsele cu miscare lenta, cu valori mari sau cu cerere inconstanta, aprovizionarea porneste de la urmarirea statusului comenzilor de client. Produsele regasite in comenzile de client confirmate care nu pot fi onorate din stoc si pentru care nu s-a emis deja o comanda de aprovizionare, se grupeaza pe diverse criterii (producatori, branduri, clasificari, proprietati etc) si se corecteaza cu un eventual stoc de siguranta.
In cazul produselor de serie mica, dependente de sezon etc., in general comenzile de acest gen se lanseaza cu mult timp inainte si se bazeaza pe opiniile expertilor in domeniu. Este un tip de aprovizionare cu grad mare de risc si care necesita cunoasterea in detaliu a pietei si a tendintelor din domeniu.
Repartizarea necesarului pe comenzi catre furnizori pe baza unor criterii prestabilite sau in urma comunicarii cu acestia: are in vedere situatiile in care produsele au un singur furnizor, sau, daca exista un set posibil de furnziori, atunci acestia sunt supusi unui proces de evaluare. Un furnizor este evaluat dupa: conditiile comerciale oferite, durata de aprovizionare, cantitate minima pe comanda impusa, valoare minima pe comanda furnizor, unitati de impachetare furnzior, istoricul relatiilor etc. De asemenea, poate fi luat in calcul si obiectivul optimizarii costurilor de transport prin crearea de trasee de aprovizionare care sa grupeze furnizorii apropiati geografic.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite