Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Suntem pregatiti pentru accesarea fondurilor comunitare?

04 Iulie 2007



Accesarea fondurilor europene reprezinta o adevarata piatra de incercare pentru actualul guvern. Utilizarea in proportie cat mai mare a celor peste 30 miliarde euro care sunt pusi la dispozitia Romaniei pentru perioada 2007-2013, depinde in mare masura de abilitatea executivului dar si de informarea si pregatirea agentilor economici.


Donato Chiarini, seful reprezentantei Comisiei Europene la Bucuresti a subliniat in mai multe randuri ca accesarea fondurilor europene este foarte importanta pentru reducerea diferentelor de dezvoltare economica la nivel de tari, dar si de regiuni. Intre statele membre ale UE si regiunile sale exista disparitati semnificative. Primele 10 cele mai dinamice regiuni din UE au un Produs National Brut (PNB) de peste 5 ori mai mare decat ultimele 10 regiuni cu cea mai slaba dezvoltare. Regiunea de Nord-Est a Romaniei este cea mai saraca din UE, cu un nivel al PIB de 21,7% fata de media statelor comunitare. Cea mai dezvoltata regiune a Romaniei este Bucuresti-Ilfov, cu un nivel al PIB/locuitor de 55% din media UE.
Negocierile dintre autoritatile romane si Comisia Europeana legate de Cadrul Strategic National de Referinta 2007-2013, documentul care programeaza utilizarea fondurilor structurale si de coeziune, au fost finalizate la sfarsitul lunii mai. Comisia Europeana trebuie sa le aprobe pana in luna septembrie, dupa care autoritatile romane vor trebui sa lanseze propunerile de finantare, sa definitiveze legislatia interna pentru proiectele eligibile si sa asigure training si informare cu privire la procedurile specifice pentru potentialii aplicanti. Ministerele care gestioneaza aceste fonduri vor publica cate un „Ghid al solicitantului”, care va contine indrumari pentru intocmirea proiectelor.


Ce fonduri avem la dispozitie
In perioada 2007-2013, Romania va primi de la Uniunea Europeana 31 miliarde euro, care vor fi utilizati in cadrul a doua instrumente financiare: fondurile structurale si de coeziune si fondurile pentru dezvoltarea agriculturii si pescuitului.
Fondurile structurale si de coeziune (FSC), in valoare totala de 19,7 miliarde euro, vor putea fi accesate prin intermediul a sapte programe operationale sectoriale (POS):
-Cresterea competitivitatii economice
- Transport
- Mediu
-Dezvoltarea resurselor umane
-Programul Operational Regional
-Programul operational „Dezvoltarea capacitatii administrative
-Programul operational „Asistenta tehnica”.
Pentru cofinantarea la nivel national a acestora - prin bugetul de stat, bugete locale sau contributie privata - sunt necesare 5 miliarde euro, fara TVA. La nivel national, coordonatorul FSC este Ministerul Economiei si Finantelor.
Pentru fiecare program operational exista un program complement, elaborat de Autoritatea de Management, care detaliaza modul de implementare.
Potentialii beneficiari ai acestor programe sunt: administratia centrala si administratiile locale (consilii judetene, consilii locale, primarii), ONG-uri (asociatii, fundatii, sindicate), mediul de afaceri (IMM-uri, organizatii patronale, organizatii sindicale, camere de comert, asociatii profesionale, banci, institutii financiare non-bancare), institute de cercetare, universitati, centre de pregatire profesionala si vocationala.
Domeniile care pot primi finantare prin intermediul acestor fonduri sunt: antreprenoriat si noi tehnologii, cercetare si inovatie, cultura, educatie, energie, infrastructura de transport, IT, regenerare urbana, servicii publice, sprijin pentru intreprinderi mari si pentru IMM, turism, formare profesionala, dezvoltare locala, incluziune sociala, infrastructura de sanatate, mediu, demararea unor noi afaceri.

Cum putem accesa fondurile structurale
Inainte de a incerca sa acceseze fonduri europene, potentialii beneficiari trebuie sa aiba in vedere mai multe aspecte. In primul rand este important sa identifice programul operational sub care pot beneficia de finantare, pentru a putea primi sprijin si indrumari din partea autoritatii de management aferente. Pregatirea de proiecte viabile poate ridica, de asemenea, probleme, avand in vedere lipsa de experienta a Romaniei in acest domeniu. Aplicantul trebuie sa se asigure ca poate acoperi co-finantarea si costurile neeligibile, cheltuieli care fac parte din costul total al proiectului. Cheltuielile eligibile pentru fiecare proiect in parte vor fi stabilite de catre autoritatile de management in conformitate cu regulile nationale de eligibilitate. De asemenea, este important sa fie asigurata capacitatea de implementare a proiectelor respective in mod eficient, potrivit calendarului stabilit.


Concret, pasii care trebuie urmati pentru accesarea finantarii sunt:
1. Beneficiarii eligibili completeaza cererea de finantare si anexele solicitate de autoritatea de management. Exista un model unic de cerere de finantare pentru toate cele trei instrumente structurale, cu anexe diferentiate pe fiecare fond in parte.
2. Cererea de finantare este transmisa organismului intermediar / autoritatii de management.
3. Se verifica conformitatea administrativa a cererii de finantare: depunerea in termen, completarea corecta, avizele, studiile de fezabilitate, documentele de completare a cofinantarii.
4. Urmeaza verificarea eligibilitatii proiectului. Criteriile sunt prezentate in Programul Cadru de Implementare si trebuie aprobate de catre Comitetul de Monitorizare.
5. Are loc evaluarea tehnica si financiara a proiectului.
6. Selectarea proiectului se face conform criteriilor aprobate de Comitetul de Monitorizare.
7. Odata proiectul aprobat se semneaza contractul de finantare.
Pentru implementarea corecta a proiectului aplicantii trebuie sa respecte legislatia in domeniul achizitiilor publice, a protectiei mediului si a ajutorului de stat, sa asigure o contabilitate separata pentru proiect si auditul corespunzator, sa faca o informare publica despre proiect si despre finantarea obtinuta.
Pe langa cererea de finantare vor fi solicitate, in functie de tipul de proiect, mai multe documente:
-Statut sau documente de asociere / Extras de la Registrul Comertului cu informatii despre actionari, capital social;
-Bilanturile oficiale pe ultimii trei ani (inclusiv Contul de Profit si Pierdere);
- Adeverinta de la Administratia Financiara ca solicitantul nu are datorii la bugetul de stat;
-Cazierul fiscal al reprezentantului legal al solicitantului si al reprezentantului tehnic;
-Hotararea AGA/CA de aprobare a cheltuielilor ce vor fi efectuate sau hotararea Consiliului Local, Judetean sau orice alt act oficial al organizatiei;
-Documente de confirmare a contributiei solicitantului;
-Detalii privind contributia in natura;
-Scrisoare de bonitate din partea bancii, in cazul imprumuturilor;
-Declaratia partenerilor ca sunt de acord sa intre in proiect;
-Aviz de mediu si analiza impactului de mediu;
-Autorizatia de constructie, precum si alte avize/aprobari solicitate de lege (daca se realizeaza cladiri, se achizitioneaza terenuri);
-Titlu de proprietate pentru teren/ imobil, informatii cu privire la valoarea respectivelor active sau act de concesiune, daca este cazul insotite de rapoarte ale evaluatorilor independenti;
-Plan de afaceri;
-Studiu de fezabilitate;
-Proiect tehnic;
-Analiza cost – beneficiu.


De unde puteti primi sprijin
Companiile pot primi o indrumare primara in realizarea aplicatiilor pentru accesarea fondurilor structurale din partea autoritatilor de management. Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor a scos in avanpremiera un scurt ghid practic de informare asupra proiectelor cu finantare europeana.
Totusi, romanii nu par a fi prea bine informati cu privire la modul in care si-ar putea sustine afacerile cu ajutorul fondurilor UE. Un recent sondaj al Consiliul National al Intreprinderilor Mici si Mijlocii (CNIPMMR) intitulat „Stadiul pregatirii intreprinzatorilor pentru accesarea fondurilor europene”, realizat in perioada aprilie-mai, arata ca 31,41% dintre intreprinzatori sunt in stadiul de informare cu privire la aceste fonduri, 9,93% dintre acestia asteapta ca fondurile sa devina operationale, iar 2,46% au contactat o firma de consultanta sau un patronat pentru a primi sprijin. Doar 2,29% dintre intreprinzatori se afla in faza de elaborare a proiectului, in timp ce 53,90% nici nu s-au aratat interesati sa intocmeasca proiecte ca sa obtina finantari. Potrivit presedintelui CNIPMMR, Ovidiu Nicolescu, firmele romanesti nu par sa fie foarte interesate de oportunitatile deschise prin accesarea de fonduri europene, in mare parte ca urmare a experientelor negative pe care le-au avut in anii trecuti, dar si din cauza birocratiei si a lipsei de transparenta.
ANIMMC are, prin Hotarare de Guvern, atributii de organism intermediar pentru Programul operational sectorial de crestere a competitivitatii economice. Recent, agentia a semnat un protocol de colaborare cu mai multe institutii financiar - bancare, printre care Banca Comerciala Romana, BRD - Groupe Société Générale , OTP Bank, Casa de Economii si Consemnatiuni, Banca Transilvania, Libra Bank, Banca Carpatica, Bank Leumi Romania si ROMEXTERRA Bank, pentru ca intreprinderile mici si mijlocii sa primeasca sprijin financiar in accesarea de fonduri structurale.
Companiile pot obtine indrumari privind accesarea fondurilor comunitare si prin intermediul Camerei de Comert si Industrie a Romaniei si a celor teritoriale, ca si de la firmele de consultanta.


Cristiana Rus



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
cristi cirnu
unde gasesc un ghid cu conditii de accesare fonduri ue
11 August 2009, 02:17:18
Andreea Anamaria
Stiati ca nu mai platiti impozit pe teren/constructie la dobândirea dreptului de proprietate asupra terenurilor şi construcţiilor de orice fel, prin reconstituirea dreptului de proprietate în temeiul legilor speciale; la dobândirea dreptului de proprietate cu titlul de donaţie între rude şi afini până la gradul al III-lea inclusiv, precum şi între soţi etc? #evaluatorSibiu #evaluareimobil #evaluareimpozitare #consultantafiscala #fondurieuropenesibiu http://emaconsult.ro/
22 Aprilie 2017, 11:28:51