Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Cine este adevaratul lider de piata?

14 Iulie 2004



– operatorul cu mai multi abonati (Connex)?
– cu venituri mai mari (Orange)?
– sau acela cu tehnologia cea mai avansata (Zapp)?


Recent operatorii de telefonie mobila au prezentat rezultatele pentru primul trimestrul 2004. Cresterea numarului abonatilor este insotita bineinteles de o crestere corespunzatoare a veniturilor si in final a profitului net.


In primul trimestru al anului 2004 numarul utilizatorilor serviciilor de telefonie mobila a crescut cu circa o jumatate de milion, care evident s-a datorat, in principal, operatorilor GSM900 (Connex si Orange). Numarul abonatilor Orange a crescut cu aproape 0,3m (+9% pe trimestru fata de finele anului 2003), cresterea abonatilor Connex a fost de 0,215m (+6,2% fata de finele anului 2003), in timp ce numarul abonatilor Zapp a crescut de la 200.000 la 210.000. Despre CosmoRom, din pacate, nu exista informatii, fiind de presupus continuarea scaderii numarului abonatilor. Se pare ca operatiunea de rebranding in urma careia Dialog a devenit Orange a fost de bun augur, de vreme ce diferenta fata de principalul competitor, Connex, s-a micsorat continuu: de la 0.4m in 2002, la 0.05m la 31 martie 2004.


Connex ramane lider de piata din punctul de vedere al numarului abonatilor, 48.5%, insa diferenta fata de principalul competitor s-a redus sub un procent.


La finele primului trimestru al anului 2004 numarul total al utilizatorilor de telefonie mobila a ajuns la 7.57 m, corespunzand unei cresteri de peste 7% in trimestrul I fata de 31 decembrie 2003. (Daca ritmul de crestere s-ar pastra, ar putea rezulta o crestere anuala de peste 25%!). Din totalul abonatilor, 96,2% sunt conectati in retelele celor doi operatori GSM900, fapt singular in Europa Centrala, unde al treilea operator detine de regula, peste 10% din piata. Densitatea telefoniei mobile din Romania la finele trimestrului I 2004 era de circa 35%, cifra sub media Europei Centrale.


Din punct de vedere al veniturilor, lucrurile stau un pic altfel, Orange Romania fiind lider de piata cu un avans care nu poate fi ignorat, 4%, fata de principalul sau competitor, Connex. Orange Romania a inregistrat in primul trimestru al acestui an venituri de US$161 milioane (o crestere cu 53,6% fata de US$105 milioane pentru perioada corespunzatoare din 2003), in timp ce veniturile operatorului MobiFon, cel care ofera serviciul Connex, au fost de US$ 147,6 milioane (o crestere de 30,5% fata de trimestrul I 2003).


Dupa un inceput de an in forta, atingand peste 50% din piata, Connex pare a-si diminua treptat cota in ultimul timp in favoarea rivalului sau Orange, care la finele trimestrului I 2004 devine pentru prima data lider cu 49%. O explicatie o putem gasi in structura actionariatului: Orange Romania apartine grupului Orange, grup cu ambitii globale. Este adevarat ca in structura de actionariat MobiFon gasim operatorul de telefonie mobila numarul 1 din lume, Vodafone, dar interesul acestuia este mult redus–20.1% din actiuni, actionarul majoritar fiind TIW din Canada, prin ClearWave.


Situatia se poate insa schimba din nou in favoarea operatorului MobiFon daca Vodafone se hotaraste sa achizitioneze operatiunile TIW din Romania. Se pare ca Arun Sarin, noul sef de la Vodafone care-i succede lui Chris Gent, creatorul Vodafone, incepe sa priveasca tot mai insistent spre estul Europei, iar Romania ar putea fi vizata deoarece piata va continua sa creasca, iar Vodafone deja detine 20.1% din actiunile MobiFon. Cu o valoare de piata de circa US$1.5bn, achizitionarea unui pachet de 30% din MobiFon (pentru ca impreuna cu existentul 20.1% sa rezulte un pachet de control), ar putea costa intre US$0.6bn si US$1bn, suma la indemana operatorului Vodafone, care pare a dispune de mult mai multe lichiditati - 16-21 miliarde de lire pana in martie 2005, conform firmei de brokeraj Exane Equity Research.


Cu mai putini abonati decat Connex, dar cu venituri mai mari, Orange pare a fi cel mai eficient operator de telefonie mobila din Romania.


Şi intr-adevar, daca impartim veniturile dintr-o perioada la numarul mediu al utilizatorilor (ARPU), observam ca, incepand cu 2002, anul in care Dialog devine Orange, factura medie la Orange este mai putin mare decat la Connex. Şi mai observam ca serviciul Zapp al operatorului Telemobil aduce cele mai mari venituri. incepand cu anul 1999, veniturile generate de un utilizator al serviciilor Telemobil au fost cele mai mari din piata, fiind cu mult mai mari decat cele generate de operatorii GSM900. O prima explicatie ar putea fi gasita in numarul mult mai mic al abonatilor. Dupa ultima relansare, Zapp Mobile din 2001, o alta explicatie ar putea fi gasita in serviciile de date pe care operatorul le ofera.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite