Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Sisteme IT in slujba afacerilor sau sisteme IT de dragul tehnologiei?

10 August 2007



“Cea mai importanta sarcina a managerilor este aceea de a elimina activitatile care nu produc valoare adaugata si nu de a utiliza tehnologia pentru a le automatiza”.





Cum iau nastere proiectele?


Vorbeam in articolul din luna mai despre modul in care proiectele IT ar trebui sa ia nastere si prezentam, in acest context, beneficiile unui “Business Case“ bine documentat. Precizam de asemenea faptul ca, in lipsa unei justificari reale a proiectului (intelegand prin aceasta existenta unor beneficii masurabile la nivelul organizatiei), acesta este sortit esecului. Exista insa si alte aspecte care pot transforma un proiect de succes intr-un esec, iar unul dintre acestea este gradul in care organizatia gestioneaza schimbarea si este capabila sa se transforme astfel incat sa maximizeze avantajele tehnologiei.


De la Procese de Lucru la sisteme IT


Analizand impactul tehnologiei informatiei asupra proceselor de lucru din interiorul unei organizatii, Michael Hammer de la MIT tragea urmatoarele concluzii intr-un material publicat in Harvard Business Review in anul 1990:
1. Cea mai importanta sarcina a managerilor este aceea de a elimina activitatile care nu produc valoare adaugata si nu de a utiliza tehnologia pentru a le automatiza;
2. Activitatile ineficiente din cadrul unei organizatii trebuie eliminate si nu accelerate prin automatizare;
3. Organizatiile trebuie sa-si regandeasca procesele de lucru pentru a maximiza valoarea oferita clientilor, minimizand in acelasi timp consumul de resurse necesare pentru furnizarea produsului sau a serviciului respectiv;
4. Tehnologia informatiei poate fi folosita ca un catalizator pentru optimizarea proceselor de lucru, intrucat permite metode noi de colaborare si de lucru.


Toate aceste concluzii subliniau faptul ca implementarea sistemelor IT nu trebuie sa fie obiectivul principal al utilizarii tehnologiei, deoarece deseori modul de lucru al organizatiilor este ineficient, iar modelarea informatica a acestei ineficiente nu va face decat sa perpetueze aceasta stare de fapt. De asemenea, utilizarea tehnologiei informatiei este in sine o schimbare care poate crea sinergii si oportunitati de eficientizare a fluxurilor de lucru. Din acest motiv, implementarea sistemelor informatice ar trebui sa tina cont de aceste realitati, iar implementarea instrumentelor puse la dispozitie de tehnologiile IT sa nu fie facuta decat dupa ce procesele de lucru au fost optimizate. Aceasta abordare presupune realizarea unui proiect de Business Reengineering ca parte a implementarii oricarui sistem informatic.


Remodelarea si optimizarea proceselor de lucru - Business Process Reengineering (BPR)


Hammer si Champy defineau in 1993 Business Process Reengineering ca fiind „... regandirea fundamentala si reproiectarea radicala a proceselor de lucru, pentru obtinerea unei imbunatatiri dramatice a criteriilor de performanta moderne, cum ar fi costul, calitatea, serviciile si viteza.“ In acelasi an, Thomas H. Davenport scria ca ”inovarea proceselor de lucru cuprinde considerarea unor noi strategii de lucru, activitatile propriu-zise de proiectare a proceselor de lucru si implementarea schimbarii in toate dimensiunile ei complexe de ordin tehnologic, uman si organizational”.
Fata de alte teorii organizationale sau fata de abordarea propusa de principiile TQMS (Total Quality Management Systems), abordarea BPR implica:
- un nivel de optimizare cu ordin multiplicativ (ex. 10x) si nu fractional (ex. 10%);
- schimbari radicale si nu o imbunatatire continua. BPR se concentreaza numai asupra proceselor de baza ale unei organizatii, cele care ajuta la realizarea obiectului de activitate al companiei.

Atributele BPR

Atributele unui Proces de Business Reengineering sunt evidente din analiza definitiei pe care am prezentat-o mai devreme. Astfel, prin regandirea fundamentala a proceselor de lucru se cauta raspuns la intrebari fundamentale, cum ar fi:
- Care sunt procesele de baza ale organizatiei?
- De ce executam procesele de baza ale organizatiei in acest fel si nu altfel?


Reproiectarea radicala a proceselor de lucru are in vedere analiza proceselor de baza ale organizatiei si nu isi propune imbunatatirea proceselor existente. Din acest motiv, se incearca ignorarea structurilor si a modului de lucru actual, pentru “inventarea” unor noi moduri de lucru. BPR nu este o metoda de a obtine schimbari minore, ci isi propune obtinerea unor imbunatatiri dramatice. De asemenea, plecand de la observatia generala ca cele mai multe organizatii sunt concentrate asupra activitatilor individuale, a structurilor sale organizatorice sau a indivizilor, initiativele BPR isi propun sa rezolve aspecte care tin de procesele de lucru.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite