Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Inflatia hardware s-a terminat, urmeaza cea a serviciilor IT

22 Septembrie 2007



Primul semestru din 2007 a adus pentru majoritatea furnizorilor de solutii IT din Romania cresteri considerabile ale veniturilor. Evolutia acestor indicatori sta in cresterea bazei de clienti, a proiectelor finalizate, dar si intr-o crestere a preturilor aferente serviciilor IT. Piata romaneasca este caracterizata inca de un raport anormal intre ponderea hardware (majoritar), licente software si servicii, insa realitatea tinde sa se aseze dupa tiparul unei piete mature, in care serviciile vor reprezenta cea mai mare cheltuiala aferenta unui proiect. Nu suntem inca la aceasta etapa, dar evoluam rapid.



Procentele aferente acestui raport sunt irelevante, cifrele difera intre ANIS, IDC, Gartner etc, pentru ca difera metodologia si modalitatea de definire a „serviciilor IT“, dar si puterea de intuitie si predictie. Evolutia pietei ar putea depasi insa estimarea facuta de Ed Thomson, VP si director cercetare Gartner, care precizeaza ca ponderea costurilor cu mentenanta aplicatiilor instalate la client va ajunge, in Romania, la 30% din valoarea unui proiect de implementare software pana in 2010-2011. Cresterea costurilor nu trebuie vazuta doar prin prisma cresterii organice a pietei serviciilor IT, de aproximativ 15% in urmatorii 3-4 ani, conform IDC. Ok, piata creste, se vand mai multe servicii, dar simultan costul aferent acestor servicii, adica pretul pe ora, a crescut.
Cauzele cresterii costurilor rezida in deplasarea pietei romanesti catre o etapa de relativa maturizare. Costurile aferente hardware au scazut considerabil, iar tehnologia in sine a atins un nivel de performanta care poate sustine o perioada mai lunga de dezvoltare a aplicatiilor. Insa cel mai important element, cu implicare directa, este cresterea salariala evidenta din ultimul timp, crestere aparuta pe fondul lipsei acute de resurse umane. Complementar, exista si cauze care tin de logistica (costul aferent deplasarilor la client), sau de livrarea aplicatiei ca serviciu (SaaS), licente open-source etc. Dincolo de analizele statistice, aceasta evolutie ar trebui sa dea un semnal beneficiarilor asupra atentiei ce trebuie acordata negocierii contractelor de mentenanta. Daca pana de curand mentenanta se stabilea la un anumit procent din valoarea proiectului si o limita de ore, pe viitor va fi nevoie de o mai mare flexibilitate pentru acest tip de contract.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
Cristi Rosu
Eu cred ca viitorul este al serviciilor realizate prin web
22 Decembrie 2007, 03:43:58