Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Facturarea electronica intre lege si practica

14 Iulie 2004



Reprezentantii unor companii importante din telecomunicatii, utilitati publice, marea industrie, servicii financiare, reprezentanti ai Parlamentului, Camerei de Comert si Industrie a Romaniei si ai presei au participat la inceputul lunii iulie la seminarul cu tema „Utilizarea semnaturii electronice in procesele de afaceri; Facturarea electronica“ organizat de companiile Kepler-Rominfo si Romnikles. Obiectivul a fost prezentarea principalelor concepte legate de utilizarea semnaturii electronice, respectiv facturarea electronica, exemplificata prin demonstratii concrete ale unor aplicatii software prin care aceste concepte pot fi implementate in practica.


Aparitia Ordinului nr. 1077/ 6 august 2003 al Ministerului Finantelor Publice privind conditiile in care se pot edita, intr-un singur exemplar, facturile fiscale cu regim special de tiparire, inseriere si numerotare, utilizate in activitatea financiara si contabila a fost privita ca un important pas inainte privind dematerializarea documentelor. in ciuda perspectivelor imbucuratoare care se prefigurau privind trecerea rapida catre o asemenea solutie, in prezent, la un an dupa aparitie suntem in acelasi stadiu. Cadru legal exista, insa practic nu s-a facut nimic. De ce? Un raspuns ar putea fi faptul ca suportul legislativ este foarte limitat si nu este incurajator, iar in zona financiar-contabila lucrurile care nu sunt foarte clar specificate prin lege sunt ocolite (cu exceptia cazului in care se doreste „ocolirea“ legii). Genovel Iovu, director comercial la Kepler–Rominfo, a explicat necesitarea existentei unui spatiu de incredere si a unei legislatii favorabile crearii unui sistem economic care sa functioneze cu facturi electronice. Demonstratia realizata a prezentat factura electronica si procesul de facturare electronica intr-o noua abordare, bazata pe semnarea electronica a facturilor si integrarea acestei semnaturi in aplicatii complexe de business.


„Pastrarea electronica a facturii nu este posibila decat pentru companiile de prestari sevicii si livrari bunuri de utilitate publica: furnizarea energiei electrice, termice, a gazelor naturale si a apei, canalizarea, telefonia fixa si mobila, etc., iar in cazul acestora numai pentru exemplarul propriu, catre client mergand pe suport hartie. Primul pas de aplicabilitate este in relatiile cu clientii-companii, adica unde exista calculatoare si conexiune Internet. Pentru persoanele fizice aceste lucruri pot fi prohibitive. Noi incercam sa schimbam mentalitatile, sa lansam idei, sa aratam ca se poate din punct de vedere tehnologic fara nici un risc privind securitatea” ne-a precizat Genovel Iovu.


Implementarea unei solutii de „dematerializare“ a documentelor de importanta critica (facturi, contracte, ordine de plata, formulare cu caracter special, etc.) aduce numeroase beneficii organizatiilor: scaderea masiva a costurilor, cresterea nivelului de securitate si de confidentialitate a documentelor, eficientizarea proceselor prin eliminarea hartiei si a efortului de stocare si transmisie a acesteia. Nu se modifica procesul de afacere, ci este virtualizat complet. in acelasi timp se simplifica relatiile intre parteneri, sau intre acestia si banca si organele de control financiar.
in plus, necesitatea alinierii Romaniei la Directivele Europene si din punctul de vedere al utilizarii certificatului electronic si a semnaturii electronice, in perspectiva aderarii la Comunitatea Europeana face imperativa aceasta schimbare.


In calitate de invitat la acest eveniment, Varujan Pambuccian, presedintele Comisiei de IT&C a Camerei Deputatilor a explicat ca pentru ca acest sistem sa poata functiona si in Romania, mai sunt necesare cateva legi, intre care si Legea Arhivarii Electronice–crearea unor data center-uri pentru stocarea documentelor. Va exista o perioada de tranzit de 2 ani, in care documentele electronice si fizice vor exista paralel, dupa care nu vor mai fi acceptate decat documetele electronice. „Odata cu introducerea acestui sistem de facturare electronica se vor diminua returnarile ilegale de TVA“ a completat domnia sa.



Cadru legal:
Directiva EU 13 Dec. 1999


  • Definitia documentului
  • Definitia semnaturii
  • Certificatul electronic
  • Semnatura electronica extinsa


    Directiva EU 2001/ 115/ EC
    Legea nr. 455/ 2001
    HG 1259/ 2001
    OMF 1077/ 2003



    Parerea ta conteaza:

    (0/5, 0 voturi)

    Lasa un comentariu



    trimite
    www.facturaelectronica.ro
    Servicii si Sisteme de Facturare Electronica - Suntem furnizor de servicii de facturare electronica din Romania in conformitate cu legea 260/2007.
    10 Iulie 2009, 04:32:15