Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Buzzword: Business Intelligence

22 Septembrie 2007



„Business Intelligence“ a devenit un termen din ce in ce mai utilizat, folosit – din pacate, de multe ori – doar spre impresionarea auditoriului. Ce inseamna de fapt business intelligence?


Business Intelligence (BI) este un termen care numeste un set de concepte si metode folosite pentru a imbunatati calitatea procesului decizional in afaceri. Mai simplu, insa, putem spune ca, prin Business Intelligence, se asigura obtinerea informatiilor relevante, in timp util, de catre persoanele care au nevoie de acestea. Englezul este ceva mai concis si spune: „getting the right information to the right people at the right time“*.
Observati ca folosim termenul „informatie“ si nu „date“; si asta deoarece Business Intelligence include capabilitati de transformare a datelor primare in informatie inteligenta, informatie validata, acceptata de intreaga organizatie si care poate fi folosita in mod consecvent in procesul decizional. Definitia pe care o da renumita firma de analiza Gartner suna insa astfel: „Business Intelligence reprezinta utilizarea acelei informatii care permite organizatiilor sa ia cele mai bune decizii, sa masoare, administreze si sa optimizeze performantele astfel incat sa devina eficienta si sa obtina beneficii financiare**.
De multe ori, decizii importante sunt luate pe baza de „bun simt“ sau intuitie, mai degraba in functie de ceea ce „simte“ cineva decat de ceea ce spun datele. Decizii care se pot dovedi intradevar valoroase la un moment dat, dar care nu pot fi masurate, nu pot fi repetate, nu sunt usor de impartasit cu ceilalti sau usor de inteles; ca urmare avantajul nu persista in timp. Ori ceea ce isi doresc companiile in zilele noastre, cand realitatile pietei se schimba rapid iar competitia devine din ce in ce mai acerba, este capabilitatea de a injecta in procesul decizional strategic si tactic o cunoastere care sa permita ca acest proces sa devina nu numai transparent, usor de inteles si aplicabil la orice nivel din organizatie, dar care sa permita in acelasi timp si rularea de scenarii si, de ce nu, obtinerea de tipare pentru ghidarea in procesul decizional. Cheia in acest proces o reprezinta volumele imense de date colectate deja in fiecare organizatie carora sa li se adauge si cunostintele nestructurate de care beneficiaza companiile respective prin intermediul expertilor sai.
De ce are nevoie deci managementul unei companii – la orice nivel s-ar afla el in cadrul companiei respective? De informatie relevanta, in care sa poata avea incredere, de indicatori de performanta pe baza carora sa poata actiona. Ce vor dori expertii din organizatie? Unii au nevoie de informatia continuta in aplicatiile informatice existente, altii vor avea nevoie sa analizeze modul in care sunt obtinute anumite informatii si deci sa acceseze nivele de detaliu ale datelor, altii vor vrea doar sa vada un tablou de bord cu indicatori de performanta in timp ce unora le vor fi suficiente doar rapoarte standard (cu date istorice).
In acest context devine evident faptul ca BI nu poate fi implementat fara ajutorul unei platforme flexibile, care sa permita explorarea rapida dar metodica a unor cantitati masive de date, care sa aiba instrumente facile pentru raportare (standard sau multidimensionala), interfete prietenoase pentru interogarea ad-hoc a datelor. Sa nu uitam ca ne adresam managementului si expertilor unei companii si nu departamentelor de informatica, ceea ce inseamna ca mai avem o cerinta deosebit de importanta: solutiile BI trebuie sa fie intelese, acceptate si usor utilizabile de persoane non-IT, care – pentru deciziile lor – nu au timp sa astepte dezvoltarea unor rapoarte complexe de catre departamentul informatic.



Putem, deci, sa completam definitiile discutate pana acum cu un set de instrumente software si aplicatii care sa permita utilizatorilor de business sa interactioneze cu datele din companie in-tr-un mod simplu, profesional si eficient.
Care sunt problemele pe care le intampina azi companiile, in special in contextul globalizarii? In primul rand multitudinea de aplicatii existente in companie: nu este neobisnuit ca un departament care are nevoie de anumite rapoarte sau indicatori, sa achizitioneze o noua aplicatie sau sa i-o ceara departamentului IT. La nivel global, companii care sunt achizitionate sau fuzioneaza, se confrunta cu aceeasi problema: o serie de diverse si diferite solutii de BI implementate, care deservesc departamente, divizii, uneori doar anumite birouri din companie si care devin cosmarul departamentelor de IT care nu mai fac fata cerintelor pentru administrarea si intretinerea acestor solutii. La aceste probleme se adauga problemele iscate de regulile de business folosite in obtinerea indicatorilor si implicit a rapoartelor prezentate conducerii companiei.
Am clarificat deci definitia, conditiile de piata si problemele intampinate; care ar fi insa solutia pentru ca toate aceste cerinte de Business Intelligence sa poata fi satisfacute fara a creste excesiv costurile companiei si a permite, in schimb, cresterea volumului de afaceri?
Analistii de pe piata de IT, cum ar fi de exemplu Gartner (www.gartner.com), au dat raspuns la aceasta intrebare inca din 2001, iar una din recomandarile lor este infiintarea centrului de competenta in BI (asa numitul BICC – Business Intelligence Competency Center). Majoritatea companiilor are deja un astfel de centru, de cele mai multe ori fiind vorba despre un departament insarcinat cu raportarile catre managementul superior si catre autoritati (acolo unde e cazul).
Cum trebuie organizate aceste departamente, care sa fie rolurile si responsabilitatile membrilor lor, care sunt procesele necesare pentru a sprijini specialistii din organizatie in intelegerea si interpretarea informatiei disponibile, cum vor promova aceste departamente utilizarea eficienta a BI in organizatie sunt subiecte pe care compania SAS Institute le-a studiat in amanunt si pe care le puteti gasi detaliate in cartea „Business Intelligence Competency Center – A Team Approach to Maximizing Competitive Advantage“, publicata de SAS in 2006, la editura John Wiley and Sons.
SAS vine cu o abordare completa, cu trei elemente: o strategie pentru implementarea BI (bazata pe evaluarea organizatiilor din punct de vedere al cererilor legate de Business Intelligence si a capabilitatilor existente pentru satisfacerea acestora), o platforma standard si solutii software pentru Business Intelligence si o metodologie clara pentru organizarea unui BICC care sa dea viata strategiei de BI.
SAS Institute este o companie americana de software, infiintata in 1976, specializata in solutii software de Business Intelligence si care activeaza piata romaneasca din anul 2000.


* Miller, Gloria J., Dagmar Bräutigam, Stefanie V.Gerlach, Business Intelligence Competency Center: a team approach to maximizing competitive advantage, John Wiley & Sons Inc. Hoboken, New Jersey 2006
** Gartner: Essential Components and Success Factors of Business Intelligence and Performance Management, Gartner Symposium IT Expo 2006, Cannes, France, November 2006



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite