Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Scorecards - sau traducerea strategiei in actiune

22 Septembrie 2007



Dintotdeauna, liderii si managerii au dorit sa-si vada transpuse viziunile de business in actiune. Au dorit sa aiba o imagine globala asupra intregului business pentru a putea face urmatorul pas. In anul 1992, aceste dorinte s-au apropiat de realitate, odata cu introducerea de catre Robert S. Kaplan si David Norton a conceptului “balanced scorecard”, intr-un articol publicat in Harvard Business Review - un concept pentru “masurarea” activitatilor unei organizatii, in raport cu viziunea si strategiile acesteia. Respectivul concept oferea managerilor o imagine comprehensiva asupra performantei unui business. Din acel moment, scorecard-urile au devenit un instrument “obligatoriu” pentru un manager care se respecta si care vrea, mai ales, sa cunoasca modul in care strategia de business abordata se va reflecta in atingerea viziunii si misiunii organizatiei in urmatorii ani.



O unealta ingenioasa


”Balanced Scorecard” este pur si simplu un raport concis caracterizat printr-un set de masuri ce au legatura cu performanta unei organizatii. Prin asocierea fiecarei masuri cu una sau mai multe valori probabile, planificate, managerii organizatiei pot fi alertati atunci cand performanta business-ului nu reuseste sa le indeplineasca asteptarile. Inca de cand a fost introdus conceptul original, “balanced scorecard” a devenit un domeniu, camp fertil de teorie si cercetare, multi profesionisti abatandu-se de la articolele originale ale lui Kaplan si Norton. Noul element important este indreptarea atentiei nu doar catre rezultatele financiare, ci si catre problemele de personal care conduc la aceste rezultate, astfel incat organizatiile sa priveasca spre viitor si sa actioneze in interes propriu pe temen lung. Sistemul de management strategic trebuie sa-si indrepte atentia catre indicatorii principali de performata care conduc la succes. Acesta echilibreaza perspectiva financiara cu perspectivele clientului, ale procesului si ale angajatului. Masurile reprezinta, deseori, indicatori ai viitoarei performante.


Un model nou


Pe la jumatatea anilor ‘90, a aparut o metoda de schitare (design) imbunatatita.
In noua metoda, selectarea masurilor se bazeaza pe un set de “obiective strategice” schitate pe un “model strategic de legatura” sau “harta de strategie”. Cu acest mod de abordare modificat, managerii trebuie sa identifice cele cinci sau sase scopuri pe care le au in cadrul fiecarei perspective si apoi sa demonstreze unele legaturi intre ele, prin schitarea link-urilor cauzale pe diagrama. Ajungand la un consens in ceea ce priveste obiectivele si modul cum sunt inter-relationate, masurile din Balanced Scorecard sunt alese prin selectarea de masuri potrivite pentru fiecare obiectiv.
Acest tip de abordare ofera o mai mare justificare contextuala pentru masurile alese, fiind in general mai usor pentru manageri sa le prelucreze. Acest stil de Balanced Scorecard a fost cel mai des intalnit din ultimii zece ani. De la sfarsitul anilor ‘90, au aparut diferite versiuni imbunatatite ale metodelor de design a Balanced Scorecard-urilor - exemple fiind “The Performance Prism”, “Results Based Management” si “Third Generation Balanced Scorecard”. Aceste metode avansate cauta sa rezolve unele dintre chestiunile de design ramase - in particular, chestiuni legate de design-ul seturilor de Balanced Scorecard folosite intr-o organizatie si de stabilirea target-urilor pentru masurile selectate. In anul 1997, Kurtzman a constatat ca 64% dintre companiile chestionate masurau performanta dintr-un numar de perspective, intr-un mod similar Balanced Scorecard-urilor.


Aplicatii ale Balanced Scorecard-urilor


Kaplan si Norton au constatat ca organizatiile utilizeaza balance scorecard-urile pentru:
- clarificarea si updatarea bugetelor;
- identificarea si alinierea initiativelor strategice;
- conducerea de review-uri periodice ale performantei, pentru a invata despre si cum se poate imbunatati strategia.
Implementarea unui Balanced Scorecard include, de obicei, patru procese:
- traducerea viziunii in teluri operationale;
- comunicarea viziunii si corelarea acesteia cu performanta individuala;
- business planning;
- feedback, invatarea si adaptarea corespunzatoare a strategiei.
Balanced scorecards au fost implementate de catre agentii guvernamentale, unitati militare, reprezentante si corporatii, societati nonprofit si chiar scoli. Multe modele de scorecard pot fi gasite prin cautari pe Internet, cu toate ca adaptarea unui scorecard al unei organizatii la o alta organizatie nu este recomandata, deoarece o mare parte din beneficiul unui scorecard este dat de metoda de implementare.


Solutia Oracle


Oracle’s PeopleSoft Scorecard permite organizatiei d-voastra sa puna de acord strategia corporativa cu executia tactica. Prin furnizarea posibilitatii de a defini strategii, puteti comunica factori critici de succes catre oricare alta persoana din organizatie si puteti masura rezultatele reale pe o baza continua. PeopleSoft Scorecard va da posibilitatea sa identificati oportunitati pentru o eficacitate sporita si sa optimizati performanta intregii d-voastra organizatii. Utilizand PeopleSoft Scorecard, puteti orchestra intregul proces de management de performanta si planning, intr-o maniera colaborativa. De la dezvoltarea si comunicarea strategiei corporative la determinarea etaloanelor de performanta corespunzatoare, si apoi la monitorizarea si masurarea performantei, PeopleSoft Scorecard asigura faptul ca fiecare angajat din organizatie isi poate identifica si masura propria contributie la succesul organizatiei. Cu PeopleSoft Scorecard puteti stabili strategia, puteti defini indicatorii corespunzatori si individuali de performanta (KPIs) si puteti monitoriza permanent performanta pentru fiecare parte a organizatiei d-voastra, de la linia de business si pana la linia de productie.
Companiile au nevoie de asemenea “unelte” care sa poata fi utilizate de catre oricine - nu doar de catre management - pentru a asigura alinierea si responsabilitatea obiectivelor si target-urilor. Cu PeopleSoft Scorecard, aveti posibilitatea de a crea scorecard-uri strategice, astfel incat managerii sa poata sti, dintr-o privire, daca organizatia isi atinge scopurile propuse. Aveti posibilitatea, de asemenea, de a crea si distribui scorecard-uri personalizate pe baza de rol pentru ca fiecare angajat sa vada cum contribuie personal la succesul strategiei corporative.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite