Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Demonstratie de e-administratie

22 Septembrie 2007



Devenita traditionala in promovarea tehnologiilor si solutiilor care pot sprijini proiectele administratiei publice, conferinta ANIAP de anul acesta „a provocat” profesional prin tematica sa – Sisteme informatice integrate pentru administratia publica – atat furnizorii de solutii TIC, cat si pe cei 120 de informaticieni din administratia publica (expertii TIC) prezenti.


„A provocat” pentru ca in lipsa unor proiecte cu obiective clare, bine ancorate in timp si fundamentate financiar, furnizorii de solutii isi limiteaza eforturile in zona intelegerii principiilor si conceptelor, ca atare majoritatea prezentarilor au urmat acest trend. „ A provocat” pentru ca expertii TIC si-au manifestat vadit nevoia de demonstratii practice, studiile de caz fiind echivalente cu mesaje coerente, dupa cum a declarat domnul Nicolae Garlici, Sef Serviciu Informatic Consiliul Judetean Satu Mare. Cele doua parti au comunicat in schimb extrem de bine cand zona de interes a reprezentat-o modalitatea de accesare a fondurilor structurale si a posibilelor proiecte care pot fi finantate de catre acestea, multi furnizori de solutii TIC oferind inclusiv consultanta necesara pentru scrierea acestora.


Fondurile structurale => bugete pentru cofinantare prinse in buget


In acest moment, fiecare institutie publica este responsabila bugetului sau, cum il defineste ca necesitati si cum il executa. Doamna senator Adriana Ticau, a subliniat ca „fiecare conducator de institutie publica, locala sau centrala, trebuie sa constientizeze importanta informatizarii pentru transparenta si modernizarea administratiei publice locale. De la 1 ianuarie 2007 suntem stat membru al UE si, evident, avem acces si la fonduri structurale. Din pacate cred ca anii 2005 si 2006 nu au fost utilizati corespunzator pentru a identifica necesitatile de investitii la nivel de comuna, de municipii, de orase, de judete.
Cele 19,6 miliarde de euro reprezinta totalul fondurilor structurale pe care Romania le are alocate pentru perioada 2007-2013. Deja ar trebui sa se cunoasca cu exactitate care sunt proiectele si care este lista institutiilor publice ce lanseaza licitatii pentru implementarea acelor proiecte.
Romania se afla la un nivel economic de dezvoltare mai mic decat 75% din media primelor 15 state membre, de aceea Comunitatea Europeana finanteaza in proportie de 85% un proiect, restul de 15% fiind suportat de statul roman, prin cofinantare. Din 15% primaria trebuie sa acopere intre 2 si 5% prin buget propriu. Este esential ca autoritatile locale sa aiba bugetele pentru cofinantare prinse in buget pentru a putea accesa fonduri structurale.”
Asadar, pentru a accesa un proiect de informatizare pe fonduri structurale este important ca acea institutie publica sa aiba resurse umane pregatite, un proiect bine intocmit si un buget de cofinantare prins in bugetul sau.


Atentie la programele operationale!


Fondurile structurale vor putea fi utilizate pe baza unui cadru strategic national de referinta si pe baza a 7 programe nationale sectoriale. Din punct de vedere al tehnologiei informatiei si al informatizarii administratiei publice poate fi utilizat Programul operational pentru competivitate si inovare, dar si Programul operational pentru dezvoltarea resurselor umane sau Programul operational pentru imbunatatirea capacitatii administrative” a completat d-na Adriana Ticau, in incheiere subliniind faptul ca „pentru a avea servicii publice de calitate sunt necesare resurse umane pregatite si sisteme informatice implementate”.


2007 - momentul T1 al informatizarii administratiei publice


Un moment extrem de important l-a reprezentat expunerea de catre d-na Sevil Sumanariu, Presedintele ANIAP, a rezultatelor studiului „Evaluarea stadiului informatizarii administratiei publice locale”, realizat in al doilea trimestru a acestui an cu sprijinul Uniunii Nationale a Consiliilor Judetene din Romania. Pornind de la momentul T0, respectiv anul 2006, studiul anului 2007 a folosit aceleasi principii de analiza pentru a evidentia evolutia, progres sau regres, a informatizarii administratiei publice locale. Asadar, analiza a avut la baza raspunsurile primite de la 2.225 de autoritati locale, care reprezinta 69% din totalul celor exitente la data de 31.12.2006, conform Ministerului Finantelor Publice (total = 3.225 autoritati locale) si a constat in identificarea urmatoarelor elemente: infrastructura hardware si comunicatii; resursa umana de specialitate; servicii electronice; transparenta decizionala prin mijloace electronice; sisteme informatice, precum si comparatia acestora cu indicatorii anului 2006.
Printre concluziile evidentiate de d-na Sevil Sumanariu se remarca evolutia pozitiva in toate domeniile analizate, cresteri la nivelul comunelor si oraselor si mentinerea la nivelul consiliilor judetene si municipiilor, trendul acestui an reprezentandu-l achizitiile in infrastructura, conexiune Internet si sisteme informatice financiare.
De altfel, dupa cum a explicat chiar d-na Sumanariu „desi s-a inregistrat aceasta crestere de 15 % a achizitiilor de computere, servere, etc., exista un deficit de 4674 de computere la nivel national, la nivelul comunelor si oraselor pana a atinge „idealul”- media de 1 computer la 2 salariati.”
De remarcat ca impunerea obligativitatii anumitor prevederi legislative sau accesarea anumitor fonduri nerambursabile a caror documentatie era accesibila numai pe net, a dus la cresterea gradului de penetrare a Internetului, mai ales la nivelul comunelor si oraselor. In acest moment, 90% dintre autoritatile locale au Internet.


Sistemul electronic de achizitii publice a depasit asteptarile


Cu toate ca procentul de penetrare la Internet si numarul de calculatoare a crescut simtitor, procentul de crestere a furnizarii serviciilor electronice este de doar 1,47 %. D-na Sevil Sumanariu a subliniat ca „cea ce este foarte important la nivelul anului 2007 este saltul pe care toate unitatile administrativ-teritoriale l-au facut in domeniul serviciilor electronice in sensul ca, in acest moment, avem 1416 unitati inregistrate in sistemul electronic de achizitii publice - www.elicitatie.ro. Daca anul trecut aveam cca. 12% utilizatori in SEAP, in mare parte datorita programului „lapte si corn”, in acest an avem 87.8% unitati administrativ-teritoriale care utilizeaza acest sistem.”
De asemenea, este imbucurator ca 88% dintre unitati au prezenta la nivel de Internet, ceea ce pentru cetatean este un progres. „Ce nu s-a progresat in domeniul serviciilor electronice este faptul ca am ramas tot o administratie de nivel 1 sau 2, respectiv nivel de informare sau descarcare formulare. Singurul serviciu electronic de tip tranzactinol in Romania, la nivelul autoritatilor locale, este cel de plata electronica a impozitelor si taxelor, dar si acesta intr-un numar restrans de primarii, majoritatea municipii-resedinta de judet” a explicat d-na Sumanariu.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite