Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Autocamioane mai nteligente decat soferii

14 Iulie 2004



Tehnologia informatiei a ajuns in industria auto sa corecteze neindmanarea, stangaciile, imprudentele, momentele de neatentie ale soferilor. Mai ales in cazul autocamioanelor programele de control sunt vitale. Pentru siguranta persoanelor, dar mai ales pentru siguranta afacerii. Marfa transportata are de cele mai multe ori o valoare substantiala. Pierderea ei in urma unui accident poate avea efecte nefaste care pot merge uneori pana la ruinarea business-ului.


La Volvo sistemul ESP (Electronic Stability Program) este un sistem dinamic de generatia a treia a stabilitatii, care acopera atat partea de franare cat si pe cea de acceleratie. “Spre exemplu, daca camionul are remorca, iar soferul intra intr-un viraj cu viteza mult prea mare, sistemul franeaza controlat toate rotile, astfel incat sa dea un moment de giratie contrar celui care scoate masina
de pe circuit. intr-o prima faza se taie acceleratia, dupa care sunt franate rotile. Şoferul nu stie prin ce pericol a trecut, mintea limpede fiind computerul care a sesizat primejdia”, ne-a informat Bogdan Dobrescu, inginer de vanzari la Volvo Romania.


Şi cutia de viteze este inteligenta si realizata in asa fel incat un sofer prost sa ajunga un sofer mediu.Acesta poate sa-si aleaga, in functie de imprejurari, tipul de program dorit-ergnomic, de confort sau de putere. Pentru a proteja motorul atunci cand este rece soferul nu poata accelera camionul peste 1000 de ture.


Pe autocamioanele Volvo exista doua magistrale de date. Una este numita magistrala de informare si asigura schimbul de informatii intre calculatoare. Cea mai importanta este magistrala rapida si de ea sunt legate doar calculatoare care au functiile cele mai importante, monitorizand motorul, franele, cutia de viteze. Daca unul dintre firele din magistrala se rupe, e posibil prin backup, sa lucreze pe cealalta magistrala.


Pe modelele de varf sunt montate nu mai putin de 15 calculatoare. Parametrii verificati de aceste computere sunt in principal cei legati de buna functionare
ai motorului si a cutiei de viteze. Altele controleaza starea de uzura a franei. Acum a aparut si sistemul de monitorizare a presiunii in pneuri. O baterie se monteaza pe roata si prin legatura radio cu sasiul indica soferului presiunea in fiecare pneu cand sta pe loc. Daca presiunea scade dramatic in timpul mersului semnalul de alarma apare in timp real.


Productia, vanzarea, service-ul sunt informatizate in detaliu


Procesul de vanzare este computerizat. Prin programul Volvo Sales Support vanzatorul poate sa aiba, pornind de la contacte, baza sa de date:persoane de contact, informatii despre firme, actiunile de vanzare pe care le are in vedere. Poate stabili date de intalnire, cotatii, specificatiile camionului din bara in bara etc. De asemenea, computerizat se face si transmiterea cotatiei catre client prin acelasi sistem in care, mai tarziu, camionul este trimis in productie sau modificat in productie.


„Productia este robotizata.Timp de 3 saptamani se strang piesele, fiecare comanda fiind personalizata, dupa care incepe asamblarea propriu-zisa care dureaza 2 saptamani. Asamblarea este robotizata si foarte mult planificata computerizat.La fel si testele speciale de coeziune a cabinei.in fabrica robotii merg pe trasee inscriptionate in pardoseala care duc la locul in care piesele vor fi asamblate. Asamblarea finala se face manual, insa asamblarea motorului se face complet automatizat. Şi magazia este computerizata si poate fi privita ca o tabla de sah. Elevatorul vine si ia automat piesele din fiecare casuta”, afirma Bogdan Dobrescu.


Dupa ce camionul este terminat sistemul logistic de transport al camionului din Suedia sau Belgia pana in Romania se face computerizat. Acest sistem exista din primavara trecuta si coreleaza fabrica, departamentul de vanzari al fabricii cu feribotul si cu firma de transport.
Referitor la service, un laptop poate programa, diagnostica, calibra... in afara de schimbul uleiului totul se face computerizat. in faza de asamblare a camionului se constituie o baza de date cu toate piesele si cu toate programele pentru calculatoare. “in momentul in care este facuta o programare, calculatorul se leaga in Suedia la baza de date. Daca vreau sa descarc un soft sa reprogramez o unitate de calculator imi va da exact softul produs in urma cu cativa ani. Cel putin 10 ani service-ul are acces la orice piesa care a fost montata pe camion in procesul de fabricatie, iar modificarile sunt reinnoite in acest sistem. in ceea ce priveste piesele, un sistem de baza de date afla exact codul piesei. inainte trebuia sa cautam prin dosare. Acum ai acces direct in baza de date si e foarte simplu sa lucrezi”, ne-a declarat incantat Bogdan Dobrescu, dupa care a mai facut o ultima precizare: „in plus, pe baza unor coduri si desene unice, producatorul de suprastructuri poate sa se apuce de constructie in avans, astfel incat in momentul in care vine sasiul sa fie pregatit. Un producator de suprastructuri din Anglia a reusit performanta de a monta o suprastructura pe sasiu in 30 de minute. Şoferul a venit, a baut o bere si apoi a plecat multumit.”



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite