Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Este necesar content filtering-ul pentru portalurile independente

19 Octombrie 2007



Zilele trecute, un nou scandal zguduia lumea virtuala autohtona. Pe binecunoscutul portal Neogen - cel mai vizitat site din România (este o apreciere relativa) au fost gazduite, mai bine de jumãtate de zi, materiale cu copii abuzaţi sexual. Aceasta lipsa de vigilenta a starnit proteste vehemente din partea mai multor vizitatori ai site-ului, secţiunea video.neogen.ro. Ne îngrijoreaza doua aspecte: primul, faptul ca se poate posta liber şi fara nici o filtrare de conţinut orice aberaţie, iar al doilea ca autoritaţile reacţioneaza foarte greu. Ce se poate face?


Val de proteste
După ce videoclipurile au fost identificate, au trecut mai bine de 12 ore, timp în care foarte multe persoane care au vizionat oribilul conţinut au trimis mesaje sau au postat comentarii vehemente la adresa reprezentanţilor Neogen, până când filmele, postate de utilizatorul Jerry69, au fost retrase. Societatea civilă s-a autosesizat, iar unele dintre cele mai importante cotidiene au luat poziţie faţă de aceste fapte dezgustătoare. Domnul Călin Fusu, General Manager al companiei Neogen, declara pe blog cu privire la acest val de nemulţumiri: „este bun acest protest (n.a)... pentru că ne mai trezim şi noi din goana creşterii şi ne punem întrebări despre responsabilităţile faţă de useri/comunitate. Asta cu «legaţi-i pe cei de la Neogen » e o aiureală; sunt şi vor mai fi probleme cu ceea ce publică userii pe siteuri. Nu este prima dată când trebuie să colaborăm cu Poliţia pe diverse teme - şi nici ultima. Userii care încalcă legea o fac pe riscul lor. Lucrăm la sistemele de aprobare... O să aplicăm nişte algoritmi de suspendare automată a conţinutului semnalizat de useri, şi o să mai luăm oameni, asta e.“ Este îngrijorător ce se întâmplă, domnule Fusu, mai ales că Neogen este unul dintre cel mai accesate site-uri din România!


Declaraţii neoficiale
După ceva timp, pe un alt blog a apărut şi prima declaraţie oficială a reprezentanţilor Neogen. Am lăsat-o exact aşa cum apare ea pe site. „Serviciile Neogen sunt o platfomă pusă la dispoziţie userilor pentru interacţionarea cu alţi useri. Nu toţi sunt oneşti, responsabili. Suntem şi noi îngrijoraţi când cineva foloseşte informaţiile şi serviciile în detrimentul altora, rezultând situaţii neplăcute, aşa cum este cazul utilizatorului care a postat video-uri cu un conţinut ilegal. La solicitarea Poliţiei, am livrat IP-urile de pe care s-a logat userul care a încărcat filmele respective. Mai mult, pentru a preveni astfel de situaţii, vom înăspri măsurile luate împotriva utilizatorilor care încalcă termenii şi condiţiile de utilizare a site-urilor din reţea“, a declarat Maria Suciu, PR Manager Neogen.


Se încearcă o muşamalizare?
Jurnalul Naţional a reacţionat prompt la acest ultragiu, publicând imediat un articol incriminator. Din conţinutul său (din care o să citez), cât şi din alte surse, reiese (chiar dacă mai voalat) că se încearcă o muşamalizare. Maria Suciu a declarat Jurnalului Naţional că: „Videoclipurile respective au fost suspendate şi automat şterse de către program, nu avem dovada necesară unei denunţări. Acest tip de măsuri poate fi luat în cazul în care dovada încă există. Pentru cazurile de conţinut supărător există opţiunea de «Semnalare neregulă», funcţionalitate prin care ceilalţi utilizatori pot semnala echipa în privinţa conţinutului unui material video. Datorită volumului mare de conţinut încărcat de către utilizatori, considerăm că sistemul actual este potrivit pentru evitarea apariţiei de conţinut video ilegal pe site“. Foarte interesant... Ce înseamnă „automat şterse“ după 12 ore? Şi cât de potrivit este sistemul actual, dacă orice dezaxat îşi poate face de cap postând filme cu caracter sexual explicit? Este necesar deci să revin la întrebarea pusă mai sus (pentru care aştept şi păreri personale pe adresa de mail). Este necesar ca portalurile să aibă o modalitate prin care să filtreze conţinutul informaţiei postate? Deşi pe site este postat un avertisment cu privire la riscurile pe care şi le asumă furnizorul de conţinut, se vede că acesta nu este luat în seamă de toată lumea.


Ce fac autorităţile?
Asta ne întrebăm şi noi, mai ales că nu s-a întocmit nici o plângere la Poliţie, întrucât reprezentanţii Neogen (culmea) nu mai au dovada! Reacţia întârziată a autorităţilor, care încă nu au formulat un răspuns oficial (până la ora redactării materialului) în legătură cu acest caz, este îngrijorătoare. Ea proliferează aceeaşi imagine de haos, în care oricine îşi poate face de cap atunci când are chef. În ceea ce priveşte Autoritatea Naţională pentru Reglementarea în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei (ANRCTI ) în situaţii de acest gen se limitează la a răspunde la sesizări, în baza Legii 196/2003 privind prevenirea şi combaterea pornografiei. Problemele sesizate de către opinia publică sunt analizate şi dacă se dovedesc a fi exacte sunt trimise către un furnizor de servicii de Internet (ISP), care trebuie să blocheze accesul către site-ul în cauză. În acelaşi timp, Poliţia trebuie să urmărească dacă ISP-istul a pus în aplicare cererea ANRCTI. Dar de acţiune propriu- zisă, (poate chiar un proces sau un dosar penal) când o să avem parte?


YouTube – un caz similar de peste ocean?
Îndrăznesc să spun că este cu mult mai mult. Portalul are mari probleme cu privire la informaţia cu conţinut sexual explicit postată, cât şi cu drepturile de autor ale unor materiale pe care le găzduie şte. YouTube a declarat că hostează zilnic până la 15 milioane de videoclipuri, utilizatorii înregistraţi încărcând zi de zi aproximativ 20 000 de videoclipuri. Când Think & Ask, o agenţie de ştiri, a intervievat pentru prima oară compania YouTube în octombrie 2005, gama de videoclipuri disponibile era - în cea mai mare parte - cotată cu „G“ (audienţă generală), doar un număr mic dintre acestea intrând în categoria „PG“ (se recomandă acordul părinţilor). Nu părea, la acea vreme, că videoclipurile You Tube ar fi în vreun fel explicite din punct de vedere sexual. Dar după numai câteva săptămâni, destule dintre videoclipurile disponibile pe website au luat o înfăţişare cu un caracter sexual mai mult sau mai puţin explicit.


Material ofensator?
Pe YouTube, unele cuvinte cheie evidente nu oferă nici un fel de surprize; „naked“ (nud) oferă videoclipuri cu persoane nud, în vreme ce cuvântul cheie „lesbian“, creat de către utilizatori, oferă cel puţin 24 de scene sexuale interactive (din totalul de 994) în care apar două femei. Tastaţi cuvântul „wet“, iar rezultatele afişate vor fi în număr de 760. S-ar putea ca unul dintre videoclipurile aflate printre primele pe lista rezultatelor să-i surprindă chiar şi pe cei din industria pornografică. Un videoclip YouTube găsit (şi înregistrat de către Think & Ask) prezenta imagini cu conţinut sexual explicit. Videoclipul afişa totodată şi o adresă de website cu un URL (el însuşi) prea ofensator pentru a fi amintit aici. Era postat de către numele de utilizator THORO şi a a supravieţuit timp de şapte zile. Think & Ask a făcut o sesizare online direct către linia de suport a YouTube despre acest video. După câteva ore, videoclipul a dispărut de pe YouTube. Cu toate acestea, acelaşi THORO a postat un alt videoclip cu conţinut sexual explicit. Pe de altă parte, cuvântul cheie „sex“ nu afişează rezultate ofensatoare. Deşi există 4300 de rezultate pentru acest cuvânt, o probă revizuită de către Think & Ask a demonstrat absenţa conţinutului sexual. La sfârşitul anului trecut, Think & Ask a contactat YouTube pentru declaraţii pe marginea acestui subiect, însă reprezentanţii website-ului nu au răspuns la email-urile sau telefoanele presei.


Întrebări fără răspuns?
O altă întrebare care apare este aceea dacă YouTube are vreo responsabilitate referitoare la filtrarea materialului ilegal de pe website-ul său, cum ar fi pornografia cu minori şi alte materiale cu drepturi de copyright. Un criteriu pentru determinarea gradului de responsabilitate indirectă în privinţa transmiterii de conţinut ilegal ar fi dacă s-au luat sau nu măsuri rezonabile pentru prevenirea respectivei infracţiuni. Pare imposibil ca YouTube să folosească oameni pentru a filtra videolipurile (de exemplu, să angajeze multe persoane care să analizeze conţinutul şi să fie plătite pentru a urmări videoclipurile întreaga zi, respingându-le pe cele ce conţin material ilegal şi/sau cu drepturi de copyright).
Este soluţia tehnologică posibilă?

Parte a soluţiei este dată de apariţia tehnologiilor, precum sistemul companiei Audible Magic, care detectează materialul cu drept de copyright. Dacă sistemul este atât de eficace după cum a fost descris în New York Times, atunci cu siguranţă ar trebui implementat pe YouTube şi pe alte platforme similare pentru a proteja deţinătorii drepturilor de copyright de transmiterea neautorizată a muncii lor. Mai problematică este chestiunea limitării propagării materialelor pornografice pe aceste website-uri generate de către utilizatori. Sistemele precum software-ul companiei Audible Magic nu sunt eficiente în detectarea pornografiei, în principal datorită faptului că nu există nimic cu care respectivul material necunoscut să poată fi comparat – nu există „linii de bază“ care să poată fi utilizate pentru a separa pornografia de videoclipurile inofensive. Deşi de-a lungul anilor s-au făcut tot felul de eforturi, progresul este mic atunci când vine vorba de dezvoltarea unui sistem automat eficace de detectare şi filtrare a materialelor pornografice. Cea mai fezabilă opţiune pe termen scurt rămâne tot penalizarea severă a utilizatorilor YouTube pentru uploadarea unui astfel de conţinut inadecvat.


Va implementa YouTube un sistem de filtrare de conţinut?
Ştirea privind crearea unui sistem de filtrare ar fi fost dezvăluită de către un avocat. „Sperăm că acest lucru se va întâmpla în luna septembrie“, ar fi declarat Philip S. Beck, cel care apără compania Google în procesul intentat de Viacom, declaraţie preluată de Associated Press. Cu toate acestea, declaraţia ar fi avut ceva mai multă greutate dacă ar fi venit din partea CEO sau a vreunui purtător de cuvânt al companiei, ori chiar a vreunui angajat al departamentului R&D.
Cu toate acestea, de la iTWire notează: „Anul trecut, se credea că YouTube va implementa un sistem de filtrare pentru protejarea drepturilor de copyright până la sfârşitul anului. Apoi, la începutul acestui an, a apărut zvonul că YouTube ar putea achiziţiona tehnologia de filtrare de conţinut a companiei Audible Magic. În luna aprilie, Eric Schmidt, CEO al companiei Google, a declarat că YouTube va lansa recent un sistem de filtrare a conţinutului în vederea protejării drepturilor de copyright.“ Însă chiar presupunând că filtrul va fi implementat în luna septembrie - şi că va funcţiona exact aşa cum îşi doresc compania Viacom şi alţi proprietari de drepturi de copyright - această tehnologie nu va putea rezolva toate problemele companiei YouTube.

Theodor Niţu



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite