Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Conştientizarea - formula magică a SMC

20 Octombrie 2007



Gata, s-a terminat şi vacanţa asta (ah, cât de mult vreau şi eu vacanţă de parlamentar!), ne-am întors la birou, la treabă. Acum e timpul cel mai propice pentru a verifica “starea de spirit” a Sistemului de Management al Calităţii. E perioada review-urilor, a concluziilor. Tragem linia după încă un an de “luptă cu sistemul”. O luăm de la capăt şi ajungem din nou unde ne doare cel mai tare: cât de mult s-a conştientizat?; cât de mult s-a acumulat?; cât de mult s-a încorporat în munca de zi cu zi? Tocmai am auzit deunăzi un manager al unei companii din IT făcând următoarea declaraţie unui auditor: “Domnule, în fond toată problema aceasta cu sistemul de calitate este una de mentalitate. Aici e problema cea mai serioasă. Hârtii învăţăm noi să facem, dar ce facem cu mentalitatea oamenilor?” Ca să-i ţin isonul, revin şi eu cu aceeaşi întrebare chinuitoare (pentru toată societatea românească): când o să reuşim să schimbăm mentalităţile?


Manageri, fără conştientizare nu se poate!
Spuneam, acum mai bine de un an când am început seria articolelor pe tema managementului sistemelor de calitate, că pe lângă un consultant bun, o echipă bună şi o foarte bună cunoaştere (dacă e dublată şi de experienţă, atunci e chiar perfect), trebuie să existe şi un angajament ferm la nivelul top managementului, pentru a putea implementa un sistem de management al calităţii care să funcţioneze cu adevărat. Acest angajament are la bază conştientizarea anumitor lucruri: calităţile şi beneficiile sistemului, faptul că trebuie depusă o muncă continuă (şi susţinută, la început mai ales!), disponibilitate maximă şi poate, cel mai important, lucrul cu oamenii la nivelul conştientizării lucrurilor. Trebuie concepută (eventual împreună cu un specialist) chiar şi o strategie pe termen mediu pentru realizarea acestui lucru.
Bineînţeles că managerul de calitate şi managerul executiv al organizaţiei joacă un rol foarte important în acest proces, dar ei nu pot face totul. Trebuie ca fiecare angajat să conştientizeze că acest sistem de management îi face în primul rând viaţa mai uşoară şi că, dacă va “pune umărul” să ajute ca sistemul să aibă rezultatele scontate (asta însemnând mai ales conştientizare), va avea şi el beneficii mai mari.


De la schimbare la integrare
De fapt, nu este ceva chiar atât de complicat. Majoritatea proceselor pe care sistemul le implementează funcţionează deja în interiorul organizaţiilor, sub altă formă. Tot ceea ce trebuie înţeles este că modul propus de către standarde este mai optim, mai benefic, mai eficace. Calea este destul de anevoioasă, dar nu întotdeauna lungă. Ca să schimbi anumite mentalităţi legate de procesele organizaţionale ai nevoie de un efort susţinut. Managerii de pe orice nivel trebuie să lucreze cot la cot cu oamenii pe care îi coordonează, ca să realizeze obiectivele propuse. Comunicarea neformală în cadrul organizaţiei poate asigura unui manager o mai mare eficienţă în procesul de conştientizare globală a noilor cerinţe. Cu cât se vorbeşte mai degajat şi mai liber cu oamenii despre aceste probleme, cu atât cresc şansele ca lucrurile să nu fie privite cu reticenţă, ca o nouă corvoadă. Cel mai important lucru este explicarea beneficităţii desfăşurării activităţii conform noilor proceduri şi instrucţiuni. Dacă acest lucru este făcut bine, atunci oamenii vor înţelege că munca lor se va îmbunătăţi. Pe de altă parte, compania trebuie să asigure tuturor angajaţilor instrumentele necesare pentru desfăşurarea tuturor activităţilor într-un mod corespunzător, un sistem informaţional optim, cu o securitate eficientă, şi o îmbunătăţire continuă a calităţii produselor şi serviciilor, pe baza unui plan de business, pentru a putea crea o atmosferă propice implementării noilor cerinţe.


Conştientizare şi rezultate

Tot acest proces implică bani, resurse materiale, timp, energie, implicare şi mai ales… multă muncă. De aceea, pentru a avea cu adevărat rezultate şi pentru a fi voi înşivă convinşi că nu aţi investit degeaba, trebuie să trataţi foarte serios problemele generate de faptul că nu există o conştientizare reală a tot ceea ce înseamnă acest proces. Am mai spus şi o repet (chiar dacă unii nu mă mai suportă deja!): implementarea unui astfel de sistem implică întreaga organizaţie de la top management până la… portar. Fără o implicare reală (conştientă) la toate nivelele organizaţiei, este puţin probabil să se obţină rezultate optime. Nu vreau să descurajez pe nimeni şi nici nu pot afirma că există o reţetă magică care să facă acest lucru, dar într-adevăr aceasta este poate singura problemă a implementării, funcţionării şi îmbunătăţirii unui astfel de sistem. Dacă veţi reuşi să depăşiţi acest obstacol, atunci totul va merge ca pe roate şi, mai ales, toată lumea va fi mulţumită.


Teodor Niţu



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite