Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

De ce se implică IBM în susţinerea mediului educaţional românesc?

15 Noiembrie 2007



Despre competiţie, educaţie, standarde deschise, head hunting şi Campionatul European de fotbal cu Mihai Tudor, country general manager, IBM România







22 de echipe româneşti s-au calificat pentru faza regională a ACM International Collegiate Programming Contest (ICPC). O competiţie prestigioasă, cu zeci de mii de concurenţi din 82 de ţări de pe şase continente, pe care IBM o sponsorizează de peste zece ani, atât la nivel mondial, cât şi regional. Deci şi în România, care a găzduit competiţia regională pentru Europa de Sud Est, ce a reunit 48 de echipe. Care sunt motivele pentru care IBM se implică în acest uriaş efort de sponsorizare, dar şi care sunt beneficiile pe care „The Big Blue“ le are în urma acestei susţineri, am aflat dintr-o discuţie cu Mihai Tudor, country general manager IBM România.


Care sunt motivele pentru care IBM se implică în sprijinirea ICPC? ICPC este una dintre cele mai prestigioase competiţii de programare pe plan internaţional, deci un motiv excelent pentru ca IBM să fie printre principalii sponsori în fazele regionale ale concursului, inclusiv în România, iar la finala din Alberta (Canada), de anul viitor, – unic sponsor. Această implicare activă a IBM în mediul educaţional nu este însă un fenomen singular, iar sprijinul pe care-l acordăm Universităţii Politehnice Bucureşti (UPB) pentru organizarea acestui concurs se înscrie în politica de susţinere a mediului educaţional, pe care am dezvoltat-o în ultimii 11 ani. Este un demers firesc al companiei noastre; IBM Academic Initiative este un alt exemplu de iniţiativă pentru universităţi, ce oferă o arie largă de beneficii tehnologice, cum ar fi: acces gratuit la software IBM, discounturi pentru hardware, material de curs, cursuri şi posibilitatea de dezvoltare a curriculum-ului pentru a pregăti mai bine milioane de studenţi pentru piaţa de muncă competitivă din domeniul IT. Avem o implicare extinsă în domeniul educaţional şi nu ne adresăm doar nivelurilor superioare ale acestuia, ci şi celor inferioare, coborând până la nivelul grădiniţelor. Iniţiativele sunt numeroase şi aş aminti doar programul comun derulat cu Procter and Gamble, în 2000, prin care am utilat 200 de şcoli cu calculatoare, crearea la Academia de Studii Economice a câtorva laboratoare de e-commerce şi a unuia e-Business Academy în cadrul UPB, unde am mai realizat, printr-o investiţie de peste 1,5 milioane de dolari, un Centru de competenţă Linux, dotat cu tehnologie IBM de ultimă oră.

Care sunt beneficiile companiei în urma acestei sponsorizări? O astfel de competiţie gigantică, în care IBM este sponsor principal şi unic sponsor în faza finală, poate fi asimilată cu un imens „head hunting“în mediul universitar internaţional?

Unul dintre principiile fundamentale pe care IBM le urmăreşte în proiectarea şi promovarea ofertei sale pe piaţă este acela al standardelor deschise. Acesta este principalul motiv – şi nu beneficiu! – pentru care IBM sprijină concursul ACM. ICPC îi ajută pe studenţi să utilizeze standardele deschise şi promovează, practic, în România şi în lumea întreagă acest concept. Cât despre „head hunting“ la nivel universitar, trebuie să vă precizez că nici unul dintre câştigătorii acestui concurs nu lucrează pentru IBM.


Vă referiţi la filiala din România sau la nivelul întregii companii?


Mă refer strict la filiala din România, deoarece la nivelul întregii companii probabil că nimeni nu ştie în momentul de faţă care este situaţia. Nu exclud însă acest lucru. Cu toate acestea, sponsorizarea ICPC de către IBM nu are scopul de a crea o „pepinieră“. În afară de urmărirea promovării standardelor deschise, un alt motiv al susţinerii ICPC este reprezentat de faptul că IBM consideră esenţială ajutarea viitorilor lideri pe piaţa tehnologiei informaţiei din România, care vor trebui să aibă o pregătire multilaterală, cu o bună cunoaştere a părţii tehnologice, dar şi a mediului de afaceri. Tocmai de aceea considerăm că această asociere a mediului academic, studenţi şi profesori, cu mediul de afaceri, reprezentat de IBM şi de alte firme care sunt sponsori ai competiţiei, este un demers util în pregătirea viitorilor responsabili din zona IT din România.

Cu 6.099 de echipe participante din 82 de ţări, şansele de câştig ale unui concurent la ICPC sunt reduse. În acest caz, de ce nu ar prefera un potenţial concurent ca, în loc să investească timp şi efort într-un demers cu şanse reduse de reuşită, de pe urma căruia se alege cu o strângere de mână şi felicitări, să opteze pentru o variantă mai „lucrativă“, care să-i aducă satisfacţii garantate?


Ce ar fi dacă România nu ar mai fi participat la preliminariile Campionatului European de Fotbal din momentul când nu s-a mai calificat? Iar oficialii sportului românesc ar fi zis: ce rost mai are să investim în fotbal, mai bine să investim în alt sport unde suntem mai buni? Iată totuşi că, sperând în calificare, am reuşit acest lucru. Situaţia este similară cu cea întâlnită în orice altă competiţie sau cu orice altă provocare pe care o are cineva în viaţă. Practic, este posibil ca nici măcar una dintre cele 22 echipe româneşti să nu se califice dacă nu sunt de valoare. Desigur, sperăm că acest lucru nu se va întâmpla*. Revenind însă, aş infirma scenariul dvs. în primul rând prin acel entuziasm specific tinereţii studenţeşti, mai ales când este vorba de tineri pasionaţi de un domeniu de cercetare, de studiu, cum este domeniul programării. Cine are acest microb în sânge nu scapă şi, chiar dacă eşuează o dată, participă şi ulterior. Este apoi principiul competiţiei, care se regăseşte mai ales în domeniul universitar. ªi să nu uităm că, în fiecare an, există o altă generaţie care vine cu speranţa că va câştiga, că-şi va dovedi valoarea şi că va avea onoarea să se numere măcar printre câştigătorii regionali. Iar o dovadă că lucrurile stau aşa este faptul că nu constatăm în niciun an o diminuare a interesului pentru astfel de competiţii. Dimpotrivă! Numărul de echipe participante la concursul ACM a crescut de peste şapte ori pe plan mondial din 1997, când IBM a început sponsorizarea acestei competiţii de anvergură. Iar creşterea interesului pentru ICPC se face simţită şi în România. Toate aceste date demonstrează cât de mult s-a extins acest concurs şi cât de important a devenit în contextul educaţional universitar la nivel mondial.


Radu Ghiţulescu


*Notă – La ora realizării interviului, faza
regională a concursului ICPC încă nu se finalizase



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite