Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Anchetă Market Watch - Piaţa românească de Business Intelligence: Cine alimentează creşterea BI-ului autohton

15 Noiembrie 2007



Piaţa de BI creşte! În România, mult mai rapid decât la nivel mondial. Nimic neobişnuit în acest fenomen. Problema este însă care sunt motoarele acestei creşteri într-o economie dominată de IMM-uri.


Un recent studiu al IDC Romania indică faptul că piaţa autohtonă de Business Intelligence a atins anul trecut valoarea de 7,7 milioane de dolari. Potrivit lui Călin Mirea, research analyst IDC România, creşterea înregistrată în 2006 a fost 39% (faţă de 2005) la nivelul întregii pieţe. De 26,8% pentru uneltele de BI şi de 78% în ceea ce priveşte aplicaţiile de BI. Per total, 7,7 milioane de dolari.


Pe scurt, piaţa de BI autohtonă înregistrează o creştere respectabilă, în ton cu trendul mondial. De fapt, ca să fim corecţi, mult mai mare decât acesta – la nivel mondial (conform datelor prezentate cu ocazia IDC Business Intelligence Roadshow 2007 de către Thomas Vavra, research director software CEMA Region, IDC CEMA) creşterea la nivelul întregii pieţe a fost de doar 10,9% (de mai mult de trei ori mai mică această creştere decât ce se înregistrează în România, per total). La nivelul uneltelor de BI, cotele de creştere sunt de 11% (de două ori mai mică), iar la nivelul aplicaţiilor de 10,7 (de şapte ori mai mică!!!).
Diferenţele evidenţiate sunt mari. Într-atât de mari, încât am fi tentaţi să apelăm la comparaţii livreşti de genul „creşte precum Făt-Frumos“... Aşa cum a fost şi în 2005, când, chiar dacă companiile româneşti cheltuiseră doar 6,5 milioane de dolari pentru soluţiile de BI, România era cotată cu un mare potenţial pentru asimilarea soluţiilor BI (conform aceluiaşi Thomas Vavra, cu ocazia IDC Business Intelligence Roadshow 2006). Lucru care, nu putem nega, s-a şi întâmplat.


Pentru a nu ne lansa în afirmaţii gratuite asupra apetitului de Business Intelligence în România sau asupra procentului de utilizare efectivă sau despre cât de util este BI-ul IMM-urilor autohtone, le-am adresat, în cadrul unei anchete Market Watch, câtorva jucători cu experienţă în acest sector o serie de întrebări. Să vedem deci ce spune piaţa.


Unanimitate absolută – piaţa creşte!
Conform răspunsurilor primite de la companiile adresate, trendul ascendent semnalat de studiul IDC se confirmă întru-totul. Chiar dacă există mici semne de întrebare vizavi de licenţe sau utilizarea efectivă, concluzia este unanimă: creşterea este reală! Rămâne însă de văzut care sunt motoarele acestei creşteri – marile companii, care se asociază, în mod mai mult sau mai puţin automat, cu acronimul BI, respectiv acele companii dotate cu sisteme informatice complexe, cu competenţe tehnice ridicate şi cu număr de clienţi, măcar, de ordinul miilor, sau majoritarele IMM-uri autohtone (aproximativ 90% în economia românească).


Dar, revenind la întrebările adresate companiilor interlocutoare, sesizăm următoarea situaţie – piaţa creşte, însă încă nu se poate vorbi de atingerea unui „prag critic“, de „maturitate“ a pieţei, care să impună conştientizarea unei soluţii de BI ca o necesitate vitală de business.


Iată cele mai interesante răspunsuri în acest sens:
• „Ar fi interesant de văzut numărul de clienţi care au făcut investiţii BI, precum şi ponderea serviciilor şi a licenţelor software în creşterea raportată de IDC. E posibil ca acest trend să menţină o linie ascendentă, nu ştiu însă dacă la acelaşi procent. (...) Nu putem vorbi însă la modul general de un «prag de maturitate». Cert este că, din ce în ce mai mult, sectorul companiilor mari din piaţa românească îşi pune problema definirii unei strategii de business de piaţă, orientată către client.“ - Gabriel Rusu, PM & IT Consultant Business Software Solution, divizie a Printec Group România
• „Dacă este să vorbim de vânzările de software de BI (în care includem şi costurile de implementare aferente), din perspectiva mea trend-ul se menţine. Dacă vorbim însă de cumpărarea spre utilizare intensă a BI-ului «rafinat», cel a cărui ţintă este cu precădere avantajul competitiv şi valoarea adăugată businessului din păcate, suntem încă la început. Chiar dacă trendul s-ar dubla pe această «felie», nu înseamnă prea mult, atâta timp cât valorile absolute sunt mici. Nu e mai puţin adevărat însă că BI-ul sofisticat vine după cel – să spunem – clasic, deci... răbdare. Evoluţia este firească. Trendul pentru 2007, din perspectiva mea, este o creştere cu până la 50% faţă de 2006, care va fi urmată de un uşor recul, până când şi serviciile asociate (consultanţă, dezvoltare, optimizare) vor ajunge la un nivel pe măsură. În ceea ce priveşte «maturitatea», din păcate, aceasta nu înseamnă numai «înţelegere». Mai e nevoie de puterea de a pune în practică. Adică de resurse alocate exclusiv şi focusat, de oameni educaţi care să scoată maximum din BI ca investiţie (BI Competency Centers) etc.“ - Stefan Pănăzan, Managing Partner Deep View


Utilitatea soluţiilor BI pentru IMM-uri
Despre cât de utile le sunt instrumentele de BI întreprinderilor mici şi mijlocii din România, părerile nu mai sunt atât de clare. Dacă au aceste companii nevoie cu adevărat de o asemenea soluţie sofisticată sau doar de o soluţie de raportare, mai mult sau mai puţin complexă, nu este evident. Există voci care susţin că este nevoie de BI la orice nivel, însă există şi argumente care susţin că acestea ar fi prea costisitoare şi subutilizate, dacă nu chiar inutile, în condiţiile în care competenţele tehnice ale acestor companii sunt limitate, infrastructura este incompatibilă, priorităţile de business cu totul altele etc.
Totuşi, dacă adunăm mecanicist voturile pro şi contra, obţinem un scor de 3 la 2 contra utilităţii unor soluţii de BI reale (şi nu doar instrumente de raportare, unde clasicul Excel domină nestingherit).
• „În cazul companiilor foarte mici, un instrument simplu de raportare ar putea să fie considerat suficient, însă în cazul IMM-urilor, raportarea nu mai este o opţiune şi se impune o soluţie de BI.“ - Ionuţ Toader, Relevance Management
• „Chiar şi în condiţiile economiei autohtone, Oracle se poate mândri cu soluţii complete de tip business intelligence livrate la clienţi de diferite categorii, soluţii care depăşesc cu mult nivelul de soluţie de raportare, indiferent de complexitatea pe care aceasta ar presupune-o. Este însă adevărat că, de cele mai multe ori, cerinţele care sosesc (mai ales cele din zona IMM-urilor) tind să se plieze în majoritate pe segmentul soluţiilor de raportare.“ - Corina Vasilescu, Oracle
• „Investiţia într-o soluţie BI completă în sectorul IMM nu se justifică pe deplin. Business-ul este mult mai focalizat, clientul ţintă este mai bine identificat. Problema lor revine la nivelul unei organizări eficiente a managementului intern şi la reducerea costurilor. În acest context, o soluţie de BI, ca instrument de raportare, este suficientă, dar permite şi o scalabilitate bună în acord cu creşterea afacerii.“ - Gabriel Rusu, Printec Group România
• „IMM-urile au început să ceară aceste soluţii, dar încă sunt foarte puţine care le-ar putea folosi la capacitate maximă. Depinde foarte mult de complexitatea datelor şi proceselor care sunt monitorizate. Soluţiile BI sunt asociate, în general, existenţei unor mijloace măcar semi-standardizate şi ordonate de raportare, unei infrastructuri hardware şi software care să permită colectarea tuturor datelor din procesele de business care au impact asupra productivităţii şi profitului şi alte astfel de cerinţe minime. General vorbind, în IMM-urile din România informatizarea este la un nivel destul de scăzut – extrem de multe companii folosesc încă hardware depăşit moral, sisteme de contabilitate proiectate pentru sisteme de operare perimate sau ca mijloace de monitorizare a producţiei (de exemplu) o aplicaţie ultra-simplistă în Excel. În multe situaţii, obţinerea unor certificări ale sistemului de calitate, maşini noi pentru producţie – în general elemente legate direct de «core-business», cu un retur al investiţiei clar, palpabil şi semnificativ – sunt cele care devansează investiţiile în IT.“ - Călin Mirea, research analyst IDC România
• „Soluţii de raportare, mai mult sau mai puţin complexe, există, toţi marii provideri de BI în ultima vreme se orientează şi pe «retail». Sunt soluţii simplificate sau numai platforme de dezvoltare BI. Totuşi, sunt scumpe din punct de vedere al IMM-urilor, pentru că micile organizaţii nu au capacitatea de a implementa repede şi bine. Astfel, există riscul să treacă BI la cheltuieli, nu la investiţii cu ROI excelent. Un factor de risc decisiv este calitatea datelor, fără de care, practic vorbind, BI nu există. Iar IMM-urile nu stau bine de loc la acest capitol. Tool-urile de curăţare sunt destul de inaccesibile, aşa că IMM-urilor nu le rămâne decât să facă rapoarte şi grafice interesante depunând apoi eforturi de luni de zile pentru a le demonstra validitatea.“ - Stefan Pănăzan, Deep View


Media de subutilizare – 60%
Problema subutilizării soluţiilor de BI nu este, în nici un caz!, una specific românească, însă am încercat să aflăm adresând această întrebare cât de amplu este fenomenul. Evident, printr-o aproximare, deoarece metodologia determinării exacte a acestei probleme delicate este dificilă şi pentru marile cabinete de analiză.
• „Suntem încă departe de a folosi soluţiile de BI la întregul lor potenţial şi aş aprecia gradul de utilizare efectivă undeva între 50% şi 70%.“ - Ionuţ Toader, Relevance Management
• „Dacă ar fi să facem o medie a gradului de exploatare a soluţiilor furnizate de Oracle (din punctul de vedere al complexităţii la care sunt solicitate), el se situează în jur de 70%.“ - Corina Vasilescu, Oracle
• „Dacă ne raportăm la întreg potenţialul unei platforme de BI performante, procentul de utilizare este de 35-40%. În cazul platformelor BI medii, procentul de utilizare efectivă se situează undeva în jurul a 55-60%, rapoartele complexe obţinute uşor fiind principalul lor atu.“ - Ştefan Pănăzan, Deep View


Posibile concluzii
Piaţa autohtonă a soluţiilor de BI creşte, fără doar şi poate. O spun studiile, o confirmă şi jucătorii din piaţă. Dacă este însă vorba de soluţii complete de BI sau doar de instrumente de raportare ceva mai complexe, nu se poate spune cu certitudine, dacă nu stabilim identitatea utilizatorului. Respectiv, dacă este din categoria „large enterprise“, conform respondenţilor noştri, este vorba de BI cu certitudine. Dacă este însă vorba de IMM-uri... este cu totul altă discuţie.
Dubla perspectivă ar permite specularea ipotezei că piaţa de BI românească creşte pe conturile marilor companii sau că ceea ce se prezintă drept soluţie BI este o soluţie de raportare mai elevată. În primul caz ne confruntăm cu un spaţiu de manevră limitat, care nu va permite mult timp menţinerea trendului ascendent. În cel de al doilea, rămâne speranţa că excesul de date raportate va trezi cândva şi nevoia de un instrument complex de analiză.
Asta dacă nu cumva vendorii de software îşi vor adapta oferta la specificul local. (Fenomenul deja a demarat, un exemplu în acest sens fiind recenta soluţie WizCount Vista lansată de Wizrom care adaugă la WizCount o aplicaţie modulară, WizAnalizer, care introduce instrumente de raportare şi, opţional, de BI). Însă, chiar şi aşa, problema subutilizării rămâne constantă. Dar acest lucru se petrece şi la nivel mondial, aşa că putem încheia mulţumiţi că, şi în această situaţie, România se conformează trendului.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite