Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Sectorul telecom pregăteşte boom-ul M2M

16 Noiembrie 2007



Pentru piaţa M2M, viitorul sună bine! Cel puţin aşa susţin analiştii, care estimează că, în mai puţin de trei ani, vom asista la o explozie a comunicărilor Machine-To-Machine, fapt care va asigura companiilor din întreaga lume o creştere a cifrei de afaceri considerabilă. O oportunitate pe care marii jucători din domeniul telecomunicaţiilor, jucători implicaţi direct în dezvoltarea pieţei M2M, nu o pot lăsa nespeculată. Iar acest lucru începe să se facă simţit şi în România, unde Orange şi Vodafone au o ofertă consistentă.


Integrarea comunicării Machine- To-Machine (M2M) cu sistemele informatice ale companiilor ar putea fi „The next big thing“ în următorii cinci ani. Verdictul îi aparţine lui Carl Zetie, analist Forrester Research, şi este susţinut de mai multe studii care certifică domeniul M2M drept o piaţă emergentă în plină creştere, într-un viitor apropiat. Argumentele experţilor pentru aceste previziuni optimiste se bazează pe extinderea la nivel mondial a standardizării soluţiilor M2M, dezvoltarea continuă a tehnologiilor de comunicare, miniaturizarea constantă a dispozitivelor de monitorizare, ameliorarea autonomiei energetice a acestora, dar şi extinderea implementării de soluţii informatice complexe integrate.

Un nou model de business
Mult timp limitată la doar câteva dezvoltări verticale specifice, cum ar fi automatizările industriale, integrarea M2M cu sistemele informatice ale companiilor (ERP, CRM, Supply Chain Management, BI etc.) poate genera, conform analiştilor, reduceri de costuri considerabile şi o mai bună interacţiune cu clientul, mai ales prin reducerea timpului de răspuns la solicitările acestuia şi eliminarea răspunsurilor ineficiente.
Practic, se creează astfel un nou model de business, extrem de promiţător. Iar mijloacele există – de la dispozitivele mobile de comunicare, PDA-uri, smartphones sau Web camera, la o mare varietate de senzori şi captatori miniaturizaţi adaptaţi fiecărei industrii/aplicaţii, de la tehnologii precum GPS, Radio-frequency identification (RFID), Bluetooth, Wi-Fi etc. la soluţii informatice complexe, care permit gestionarea datelor provenind din mai multe surse.
Pe scurt, viitorul sună bine! – există numeroase oportunităţi de inovare şi optimizare ale acestei tehnologii emergente. Însă, aşa cum susţine analistul Carl Zetie (într-un articol publicat în „Information Week“), deşi toate tehnologiile şi dispozitivele necesare pentru boom-ul M2M există deja de câţiva ani, mai e nevoie de două „ingrediente“ esenţiale: primul – ca tehnologiile să fie integrate într-un mod coerent, cel de al doilea – ca „factorul uman“ să accepte controlul sistemelor automate. Dacă pentru integrare se fac eforturi serioase la nivel mondial în sensul standardizării, problema impactului uman şi organizaţional nu poate fi neglijată. Adeziunea utilizatorilor la schimbările pe care implementarea unei tehnologii M2M le introduce este vitală pentru reuşita proiectului. Ca urmare, cea mai frecventă soluţie sugerată de către specialişti pentru acestă problemă delicată este ca utilizatorii să fie implicaţi activ pe parcursul întregii implementări. Nu trebuie neglijat nici aspectul sensibil al drepturilor utilizatorilor, cel al libertăţilor individuale şi al vieţii private, care pot fi lezate, de exemplu, prin soluţiile de trasabilitate sau de plată automată (vezi relativ recentul protest al clienţilor unui mare lanţ de retail din Germania vizavi de introducerea tehnologiei RFID, care ar fi atentat la viaţa lor privată). Depăşirea acestor obstacole nu este însă departe. Conform unui recent studiu IDATE1, piaţa wireless M2M atingea, în 2005, o cifră de 20 de milioane de euro, iar pentru 2010 se previzionează de 11 ori mai mult, respectiv atingerea sumei de 220 de miliarde de euro, cu o creştere anuală de 50%. Un scenariu confirmat de analiza ABI Research, care estimează pentru acelaşi an 2010 existenţa, la nivel mondial, a peste 100 de miliarde de „obiecte comunicante“, dintre care peste 13 miliarde în Europa). (Bill Gates, preşedintele şi fondatorul Microsoft, catalogat recent drept unul dintre vizionarii industriei IT&C, este şi unul dintre cei mai activi promotori ai „comunicării cu obiectele digitale“.)

Tipuri de soluţii M2M
Practic, tehnologia M2M reprezintă convergenţa obiectelor inteligente, capabile să comunice date, legate prin reţele de comunicaţii cu un sistem informatic al unei companii capabil să ia decizii în mod automat. Conform acestei pseudo-definiţii, unul dintre primele avantaje ale M2M este acela că este o tehnologie adaptată să poată interacţiona cu un mare număr de echipamente aflate la mare distanţă (fixe sau mobile), servind drept interfaţă pentru un utilizator final (uman sau nu). Acest fapt le poate permite companiilor să dezvolte noi servicii în cadrul business-ului lor, ceea ce se traduce printr-un câştig de productivitate şi o optimizare a proceselor.
Un exemplu concret este soluţia M2M oferită de Orange, în colaborare cu Siemens şi Konica Minolta, în scopul monitorizării de la distanţă a copiatoarelor pe care Konica le livrează clienţilor săi (studiu de caz prezentat pe site-ul operatorului de telecomunicaţii). Practic, se oferă astfel producătorului de echipamente de copiere o soluţie prin care acesta poate oferi clienţilor săi servicii îmbunătăţite şi, în acelaşi timp, poate să-şi controleze costurile operaţionale. Copiatorul poate emite alerte, în cazul unor defecţiuni, iar producătorul poate acţiona de la distanţă pentru modificarea şi îmbunătăţirea acestuia de la distanţă. Este doar un exemplu dintr-un larg evantai de utilizări, care se extinde constant.
Dintre acestea, cele mai utilizate soluţii M2M la ora actuală sunt cele pentru:
• Gestiunea flotei (Fleet management). Pentru transportatori, M2M oferă posibilitatea urmăririi traseului parcurs (tracking) şi a livrării mărfii, dar poate fi folosit şi în domeniul închirierilor de autovehicule (prin soluţia „pay-as-you-drive“);
• Supply Chain Management. În gestiunea lanţului de aprovizionare, M2M permite gestiunea stocurilor în timp real, facilizarea realizării inventarelor în mai multe locaţii simultan, trasabilitate pentru marfa sensibilă etc.
• Supravegherea la distanţă. Declanşarea automată a unui semnal de alarmă pentru a solicita o intervenţie umană sau automată este una dintre cele mai vechi utilizări ale tehnologiei M2M, în care s-a investit masiv în ultimii ani. Maturizarea tehnologiilor de comunicare (GSM, 3G, Edge, ADSL, Wi-Fi, RFID etc.), precum şi miniaturizarea constantă a senzorilor/captatorilor de date şi creşterea gradului de autonomie a acestora, permit o multitudine de soluţii inovatoare.
• Monitorizarea. Telemetria include o serie de aplicaţii care permit intervenţia, prevenirea şi obţinerea de date de la
distanţă, soluţii foarte utilizate în sectoarele energetice (electricitate şi gaz), în cel al producerii de echipamente industriale sau în medicină (supravegherea pacienţilor la domiciliu, echipamente medicale etc.)
• Building management reprezintă o gamă de soluţii M2M care permit controlul unor funcţii de confort (reglarea temperaturii, umidităţii, luminii, într-o incintă) şi de securitate (detectarea incediilor, al intruziunilor etc.).
• Plăţile automate. Soluţiile M2M pot fi utilizate pentru a automatiza plăţile mobile, autentificarea şi securitatea tranzacţiilor fiind asigurate prin mecanisme standard de cifrare, tehnologii RFID şi reţele de comunicare wireless, fără a mai fi nevoie de implicarea factorului uman.
Fiecare dintre aceste tipuri de soluţii pot fi aplicate simultan în diverse sectoare de activitate, ceea ce poate genera servicii inovative, cu un mare grad de profitabilitate, atât prin reducerea intervenţiei factorului uman, cât şi prin eliminarea erorilor, ceea ce generează o reducere considerabilă a costurilor.


Oportunitate pentru telecom
După cum se poate observa din enumerarea soluţiilor de mai sus, ecosistemul M2M se compune dintr-o multitudine de actori cu competenţe variate, de la producători de echipamente, la operatori de telecomunicaţii şi editori de software. Pentru ca piaţa M2M să devină cu adevărat rentabilă pentru aceştia, este însă nevoie de o creştere rapidă a capacităţii de producţie de echipamente, care să genereze o reducere de costuri ale acestora, şi o standardizare a tehnologiilor care să faciliteze interoperabilitate cu sistemele existente, să asigure independenţa faţă de editorii şi constructorii de soluţii şi să permită integrarea cu sistemele informatice ale companiilor.
Aşa cum aminteam anterior, unii dintre cei mai activi jucători pe piaţa M2M, atât la nivel mondial, cât şi local, sunt operatorii de telecomunicaţii. Motivele sunt evidente – confruntaţi cu o concurenţă din ce în ce mai mare, ceea ce impune o reducere constantă a preţurilor serviciilor oferite către utilizatorii finali şi a creşterii calităţii acestora, M2M reprezintă un nou motor de creştere, ce poate fi dezvoltat pe baza infrastructurii existente. Conştienţi de acest potenţial, operatorii mobili oferă deja infrastructuri dedicate M2M, care permit dezvoltarea de aplicaţii specifice şi integrarea de servicii, rezultând deja soluţii verticale cum ar fi cele de gestiune a flotei de transport. Chiar dacă primele aplicaţii Machine-To-Machine au fost dezvoltate pentru automate care emiteau alarme pentru gestiunea de incidente în sisteme eterogene (vezi telemetria), la ora actuală, sectoarele cele mai mature sunt cele din domeniul transporturilor şi serviciilor (unde cele mai utilizate aplicaţii sunt cele de planificare şi optimizare în timp real a intervenţiilor), domeniu în care operatorii telecom sunt extrem de activi.
Vodafone România are deja implementate o serie de soluţii M2M în domeniul utilităţilor şi energiei şi deţine o reţea de parteneri (SC Eta Automatizări Industriale, SC GPS International 2002, SC Soft Expert SRL, Donau Invest, Fleet Management Systems, T Comm Europe şi SC Kern Communications Systems Romania, conform site-ului operatorului), iar Orange oferă suport dezvoltatorilor de aplicaţii. Pe lângă acestea, pe piaţa autohtonă există numeroase oferte de soluţii pentru gestiunea flotei de transport şi Supply Chain Management, care folosesc reţelele de comunicare are celor doi operatori amintiţi.
„În prezent nu putem vorbi de o reţea de parteneri (dezvoltatori), ci despre cristalizarea pieţei M2M în jurul unor aplicaţii cu funcţionalităţi similare, cu succes regional. ªi, implicit despre evoluţia unor dezvoltatori ai acestor aplicaţii, care vor avea o putere semnificativă pe piaţă“, ne-a precizat Răzvan Sturza, M2M Proposition Manager Orange România.
Ca urmare, boom-ul prognozat de analişti mai are de aşteptat în România…


Radu Ghiţulescu



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite