Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Implementarea unui sistem ERP pentru import si distributie

16 Noiembrie 2007



Perspectiva unui manager: Interviu cu Răzvan Alexandru, General Manager Vitacare Internaţional România


Cine este VitaCare, ce poziţie are în piaţă, care sunt obiectivele strategice ale companiei?
Vita Care Internaţional este producător şi distribuitor de suplimente alimentare, complexe de vitamine şi minerale, extracte de plante, uleiuri esenţiale. Suntem o companie cu capital românesc. Din punct de vedere al cifrei de afaceri anul acesta vom atinge peste 2 mil de euro şi astfel intrăm în primii 10 jucători mari ai acestei industrii. Ne-am început activitatea în domeniul parafarmaceuticelor în 2002. Cota noastră de piaţă este în prezent undeva la 1 %, dar în următorii doi ani dorim să ajungem la cel puţin 3.5% cotă de piaţă. Piaţa de suplimente în ultimii 3 ani a avut o creştere anuală în jur de 25 % , iar noi, chiar dacă în ultimii trei ani am crescut de nouă ori cifra de afaceri, pot să afirm că abia acum
ne-am atins adevăratul nostru potenţial. Avem suficientă experienţă şi ştim ce avem de făcut pentru a ne atinge obiectivele într-o piaţă în continuă dezvoltare.
Care era situaţia companiei înainte de implementarea ERP şi care erau problemele curente?
Înaintea începerii acestei colaborări cu firma care ne-a implementat sistemul pe care îl folosim în prezent, noi am avut contact şi am lucrat timp de un an şi jumătate cu un alt soft de tip ERP şi pot să spun că am încetat colaborarea cu acea firmă din cauza neadaptării sau limitării soft-ului la cerinţele noastre şi la cele legale, lipsa service-ului, etc. Cel mai important aspect şi motiv al deciziei noastre de schimbare a fost că de fapt colaborarea în sine lipsea. Momentul în care implementezi un ERP, eu îl consider ca pe un parteneriat, adică dau „frâiele” business-ului meu cuiva pentru a-mi gestiona practic compania. Este foarte important cum se face transferul de încredere între furnizorii de ERP şi noi, utilizatorii acestui soft. Eu personal ştiu ce am dorit de la acest soft, ce am vorbit cu implementatorii, contactul direct, permanent, îl au însă oamenii din firma care lucrează cu aplicaţia. Eu primesc nişte rapoarte foarte detaliate şi pline de indicatori, iar în acest fel, practic, beneficiem de rezultatele implementării.

Cum aţi ales soluţia ERP?
Cum am ajuns la colaborarea cu firma actuală? Printr-o recomandare. Ştim clar că cel puţin între oamenii serioşi o recomandare contează foarte mult, iar în cazul nostru aceasta a venit de la o persoană de mare încredere pentru mine, care a colaborat cu această companie în alte proiecte şi mi i-a prezentat ca fiind o echipă de profesionişti ce lucrează numai cu softuri de ultimă generaţie, care discută mai întâi şi apoi vin cu soluţia, cum mi s-au părut şi mie de altfel.


Care au fost principalele beneficii ale implementării?
Unul dintre lucrurile de care am fost foarte interesat şi sunt convins că acum îl am, este o gestiune la zi foarte acurată. Avem rapoarte analitice şi personalizate, avem service şi suport dedicat, am avut un reprezentant al furnizorului sistemului care, practic, s-a mutat la noi în primele două, trei luni, după implementare. Asta am apreciat foarte mult pentru că, după acele două luni, toată lumea de la noi visează softul. Am avut nevoie de customizări, pentru că am pornit de la scheletul de bază oferit de aplicaţie şi am ajuns la o implementare care se mulează perfect pe nevoile noastre.


Care au fost principalele probleme în implementare şi cum au fost rezolvate?
Ca la orice implementare, a existat o perioadă de acomodare cu aplicaţia. Există un flux specific de activităţi care trebuia respectat. Din fericire, ne-am bucurat de oameni care s-au dedicat total şi au înţeles nevoile noastre, ceea ce ne-a permis să lucrăm mult mai repede şi mai uşor cu aplicaţia. Nu au fost probleme majore. Ştiam la ce să ne aşteptăm, având în vedere că am mai trecut printr-o implementare de ERP, numai că una care nu avusese succesul dorit. Poate că una dintre probleme a fost recâştigarea încrederii oamenilor în utilizarea unei astfel de aplicaţii.


Există schimbări în cultura organizaţională în urma implementării ERP şi la ce nivele?
În primul rând, şi asta s-a observat imediat, s-a îmbunătăţit fluxul informaţional în procese. Din punct de vedere managerial, aveam nevoie de informaţii precise despre ce se întâmplă în companie. Am la dispoziţie raportările pe baza informaţiilor din aplicaţie, care sunt suport în diversele decizii de business pe care le luăm. La nivel managerial, avem informaţia care ne trebuie. Până acum nu puteam asigura o centralizare a tuturor informaţiilor şi până le adunam fie apăreau diferite lipsuri, fie nu mai erau actualizate. În plus, utilizarea datelor de către anumite departamente vitale era ruptă de aplicaţie din cauza erorilor generate de aplicaţia anterioară. Momentan, am reuşit atât crearea unei baze solide de informaţii care poate fi utilizată de fiecare department în funcţie de nevoi, cât şi generarea de rapoarte şi comenzi în timp real, mulţumită tehnologiei de ultimă oră.


Poate fi considerat ERP un sprijin în creşterea companiei?
Cu siguranţă, vechea aplicaţie ne oprea din dezvoltare. Nu puteam să ne facem planuri, nu puteam controla informaţiile la fel. Bineînţeles că nu poţi creşte fără să ştii pe ce te bazezi. Toate forecast-urile noastre se fac acum pe baza informaţiilor din ERP. Când ai informaţia la dispoziţie, te poţi gândi şi la ce urmează. Ne bazăm strategia pe informaţii de valoare pe care ni le oferă aplicaţia.


Există indicatori ai afacerii care au crescut pe baza implementării ERP?
Imediat îmi vine în minte viteza şi volumul de facturare. Putem face asta mult mai uşor şi mai repede din ERP. Facem mai multe lucruri mai repede, cu control mai mare, mai eficient.


Credeţi că implementarea unui ERP este un beneficiu pentru o companie?
Din punct de vedere managerial, ERP-ul este un suport pentru decizie. Îmi bazez forecast-urile pe datele pe care le obţin din ERP. Pot face raportări pe baza acestora. Putem controla diverse fluxuri, putem previziona diverse necesităţi. Putem echilibra eventualele presiuni interne între departamente, cum ar fi între vânzări şi logistică. Vânzătorii vor să dea tot depozitul într-o zi. Însă pe lângă asta, există anumite limitări gen discount, oferte promoţionale, termene de plată de care trebuie să ţinem cont, există o multitudine de probleme logistice.
Când am ales ERP-ul am căutat mai mult decât un furnizor şi o aplicaţie. Am căutat în primul rând un parteneriat. Oameni cu care să ne putem înţelege, să ne înţeleagă nevoile şi alături de care să creştem. Furnizorul soluţiei pe care o folosim ne-a ajutat să customizăm aplicaţia pe nevoile noastre, să învăţăm cu toţii cum să o folosim şi nu în ultimul rând,
ne-au împărtăşit din experienţa lui. Nevoile noastre de creştere, de previziune, sunt întâmpinate treptat, pe măsura creşterii noastre.


Şi recomandările pe care le-aţi da unei companii la implementarea unui ERP?
Bineînţeles că un ERP este foarte util. Însă trebuie să fie o aplicaţie care ţi se potriveşte şi care îndeplineşte nişte condiţii. Dacă ar fi să mă gândesc ce aş putea să spun unei companii care vrea să implementeze un ERP, pesemne că aş pleca de la experienţa mea: am fost în situaţia de a avea un ERP şi de a trebui să implementăm unul, ştiu ce înseamnă să nu ai aplicaţia de care ai nevoie, fără suport şi fără a avea datele necesare atunci când ai nevoie de ele şi, nu în ultimul rând, ştiu ce înseamnă să ai soluţia potrivită, care te sprijină să te dezvolţi şi te ajută să îţi vezi de treabă. În momentul în care am ales o soluţie ERP, practic, ne-am dat business-ul pe mâna acestor oameni. Este o responsabilitate pe care nu o poţi încredinţa oricui. Trebuie să te asiguri de calitatea şi experienţa oamenilor care urmează să intre în intimitatea afacerii tale.
Trebuie să îţi alegi ce îţi trebuie. Înainte de a alege soluţia pe care o folosim în prezent, am văzut mai multe soluţii din piaţă şi le-am comparat. Am ales să luăm o soluţie care ne serveşte nevoile, fără a achiziţiona la preţuri mari soluţii care oferă facilităţi de care nu avem nevoie sau nu sunt particularizate pentru domeniul nostru.
În primul rând, e important să poţi apela la o companie despre care poţi afla diverse lucruri: de cât timp e pe piaţă, cu ce rezultate, ce clienţi are, dacă sunt dispuşi să îi ofere ca referinţă, să poţi verifica lucrurile pe care oricine ţi le”vinde” la o prezentare. Să vezi cine conduce compania cu care urmează să lucrezi şi cum o face. Pentru noi, referinţele au contat foarte mult în alegerea aplicaţiei, pentru că au venit de la persoane în care aveam foarte mare incredere şi care cunoşteau aplicaţia dezvoltată de furnizorii noştri.
E important ca aplicaţia să aibă un nivel înalt tehnologic, să fie în pas cu ce se întâmplă, să aibă tehnologie nouă, scalabilă. Nu vreau să îmi schimb platformele tehnologice peste un an, dacă o să cumpăr un produs bazat pe tehnologie veche. Nu vreau să schimb softuri, să achiziţionez licenţe, să schimb servere, pentru noi asta ar însemna cheltuieli în plus. De asemenea, trebuia să am garanţia că tehnic totul funcţionează perfect. Nu sunt o persoană tehnică şi nici nu vreau să intru în amănunte. De fapt, amănuntele tehnice nu sunt importante pentru mine decât în măsura în care totul funcţionează perfect, iar informaţia de care am nevoie e permanent disponibilă.


Un interviu realizat de Valentina Olaru, Senior Software



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
Jivu Lucia
consum de la Dvs coenzima Q10 forte,uleiul de borago si extractul de merisor.....as dori sa stiu daca aceste produse sint importate si de unde.... va multumesc
21 August 2012, 01:47:23