Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Forte – a siemens company şi-a dublat cifra de afaceri în 2007

15 Decembrie 2007



2007 a fost pentru „Forte – a siemens company“ un an cu schimbări intense, între care: alinierea la standardele Siemens, numirea unui nou Director General, deschiderea către noi parteneriate şi orientarea accentuată spre servicii.
Bogdan Constantinescu, Director General al „Forte - a siemens company“, ne-a împărtăşit, la final de an, legătura dintre aceste schimbări şi direcţia în care se îndreaptă compania în 2008, precum şi câteva considerente personale asupra pieţei IT locale.


Ultimul comunicat oficial emis de „Forte – a siemens company“ anunţa dublarea cifrei de afaceri aferente anului 2007. Ce factori au permis o asemenea rată de creştere, mult peste media pieţei?
Creşterea pe care am înregistrat-o în ultimul an a fost susţinută pe de o parte de creşterea pieţei, iar pe de altă parte de schimbările organizaţionale. În 2007, piaţa a înregistrat o evoluţie vizibilă faţă de anul trecut, când nu s-a mişcat foarte bine, motivul principal fiind sectorul public care, neavând proiecte, nu a mai alimentat nici sectorul privat. Nici în acest an nu au fost proiecte fabuloase; de aceea aşteptăm iniţiative mai importante pentru anul viitor.
Pe de altă parte, s-a schimbat şi strategia firmei, în sensul că nu am mai fost dependenţi de două-trei proiecte mari, situaţie întâlnită până anul trecut. Evident, am păstrat proiectele mari, dar, pe lângă acestea, am adăugat foarte multe proiecte mai mici, iar această schimbare de orientare de la reactivitate la proactivitate s-a reflectat în cele din urmă şi în cifra de afaceri. Rezultatul a fost unul bun şi s-a datorat forţei de muncă tot mai eficiente a echipei „Forte – a siemens company“, dar şi clienţilor care ne-au încredinţat contractele.
În ansamblu, am progresat foarte mult; firma s-a reorganizat, acum suntem aliniaţi deplin la standardele Siemens, iar toate acestea au adus creşterea de 100%.

Ce înseamnă, mai exact, această aliniere la standardele Siemens?

Siemens, ca orice corporaţie care se respectă, are o structură internă bine definită cu graniţe foarte clar delimitate, dar între care ai destul de multă flexibilitate. În esenţă, este vorba de modul de organizare a departamentelor, modul de raportare, modul în care informaţia circulă. Mai mult, ca în orice multinaţională, beneficiem de experienţa colegilor noştri din alte ţări. Există nişte canale de comunicaţii pe care noi le numim verticale, în care fiecare departament local are un corespondent la Viena, iar prin acel corespondent putem accesa orice fel de resurse din întreaga structură a corporaţiei. Acesta este, de fapt, avantajul major al apartenenţei noastre la familia Siemens.


Pentru 2007, „Forte – a siemens company“ a anunţat că ponderea serviciilor în cifra de afaceri este de 33%. Cum vedeţi evoluţia acestui procent?
Din contractele pe care le-am semnat în 2007, o treime sunt servicii, iar noi estimăm că acest procent va creşte. Forte este o firmă de servicii, un integrator a cărui valoare adăugată constă în cunoştinţele şi experienţa de a asambla elemente hardware şi software de la diverşi producători şi de a construi un mecanism care să aducă beneficii reale clientului, beneficii pe care fiecare producător în parte nu le-ar putea aduce. Serviciile intră pe un trend crescător când infrastructura ajunge la un nivel de saturaţie. Pe pieţele mature s-a întâmplat deja, însă România este la începutul acestui „turning point” în piaţa IT. Au trecut câţiva ani în care s-au făcut investiţii în infrastructură şi a venit momentul ca această infrastructură să fie folosită la adevăratul ei potenţial. Aici intervenim noi, în calitate de furnizori de servicii. Pentru anul viitor, dincolo de creşterea cifrei de afaceri, ne-am propus să ajungem la un echilibru între servicii şi infrastructură, în care fiecare direcţie de business să aibă o pondere de 50% din cifra de afaceri. Evident, este doar unul dintre target-uri.


Există un procent ideal al acestui raport?
În ţările dezvoltate acest raport este, în principiu, de 75% servicii - 25% infrastructură; deci, mai avem până acolo. Sunt şi firme care fac 100% servicii, însă aceste firme sunt relativ mici. Cele mai mari companii din domeniul nostru de activitate oferă, inevitabil, şi o parte importantă de infrastructură în cadrul serviciilor pe care le execută.

Cum se reflectă raportul de 50-50 între infrastructură şi servicii în profitabilitatea companiei?

Profitabilitatea ar trebui să crească, pentru că altfel nu s-ar mai orienta nimeni către servicii. Dar, trebuie să ţinem cont că serviciile reprezintă un business mai complex faţă de cel de infrastructură. Evident, niciunul dintre aceste business-uri nu este simplu, însă există diferenţe vizibile de complexitate. Marjele în orice afacere de infrastructură au scăzut constant în ultimii ani, iar acum sunt foarte mici. În zona de servicii, marjele sunt considerabil mai mari, dar aici nevoia de valoare şi experienţă este şi ea mai mare. Totuşi, din cauza concurenţei din piaţă încep să scadă şi marjele pe segmentul de servicii. Strict pentru a vă răspunde la întrebare, pentru „Forte - a siemens company“ creşterea ponderii serviciilor în cifra de afaceri va aduce şi o creştere a profitabilităţii.


Focalizarea pe servicii generează probabil o presiune suficient de mare asupra atragerii de resurse umane suplimentare. Vă afectează lipsa de personal de pe piaţa IT?
Inevitabil, tot ce afectează întreaga piaţă ne afectează şi pe noi. Dacă vorbim de resurse umane, trebuie spus că cele de calitate sunt deja ocupate, iar cele disponibile sunt lipsite de experienţă. Totuşi, aceşti oameni fără experienţă se uită în grădinile bine îngrijite ale vecinilor şi vor aceeaşi casă, aceeaşi maşină, pe scurt, emit aceleaşi pretenţii. Pentru mulţi tineri pare foarte simplu să se îndrepte către o carieră în domeniul IT şi, de cele mai multe ori, îşi supraevaluează cunoştinţele, iar marketarea lor pe piaţa muncii devine agresivă. Problema actuală nu este lipsa generică a forţei de muncă, ci mai ales lipsa celor experimentaţi. Din păcate, această situaţie va schimba modul în care firmele vor acţiona pe piaţa resurselor umane şi va conduce la atragerea resurselor de la concurenţă. O companie trebuie să menţină un balans între oamenii care au foarte multă experienţă şi cei proaspeţi şi cu idei noi, iar cei cu experienţă nu pot fi găsiţi acum decât la competiţie.
În momentul actual, Forte are peste 350 angajaţi. Ne dorim şi se impune o creştere, atât în departamentul de servicii profesionale, cât şi în centrul de suport de la Timişoara. Dacă vrem să creştem ponderea serviciilor de la 33 la 50%, trebuie să atragem şi resursele umane necesare.


Care este rolul Forte în cadrul general al afacerilor Siemens în România?
Avem un rol foarte bine definit în cadrul corporaţiei. Grupul Siemens este organizat pe divizii şi noi facem parte dintr-o astfel de divizie. Însă, dacă restul diviziilor Siemens sunt axate în principal pe industrii (sănătate, transporturi, telecomunicaţii etc), divizia de servicii IT, din care face parte şi Forte, are un rol cross-industries. Practic, business-ul de servicii IT al grupului Siemens are două componente distincte: una internă, prin care oferă suport IT pentru toate celelalte divizii ale grupului, şi o alta externă, care presupune furnizarea de servicii pentru clienţi din afara grupului Siemens. Această componentă externă se împarte în două direcţii: ofertarea în comun cu alte divizii ale grupului, prin programul Siemens One, şi ofertarea directă de servicii IT.
În acest moment, în cazul Forte, cea mai mare pondere o are relaţia cu clienţii proprii, unde am dezvoltat numeroase proiecte IT cu o valoare adăugată considerabilă.


Este Forte o companie independentă tehnologic?
Categoric da, la nivel de grup nu ni se impune alegerea unor tehnologii, ci primează raţiunile economice. Suntem parteneri cu majoritatea vendorilor mari, fapt ce ne permite să avem alternative tehnologice în cadrul unui proiect.
Se păstrează provocarea pe care o menţionaţi în cadrul primului interviu după numirea în funcţia de Director General în martie anul acesta?
Provocarea rămâne, mai ales că eu îmi găsesc provocări în tot ceea ce fac. Ideea este că nivelul provocării depinde de tar-
get-ul propus, iar după ce obiectivul a fost atins, mai rămân unele aspecte care pot fi rafinate. Relativ la Forte, target-ul pe care ni l-am propus pentru anul viitor, atingerea unui raport 50/50 între infrastructură şi servicii, este destul de greu de atins, mai ales că sunt şi alte obiective legate de cifra de afaceri, număr de contracte noi etc. Totuşi, acest echilibru între direcţiile principale de business, mult peste media pieţei, este o provocare evidentă.


Gabriel Vasile



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite