Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Cum să vorbeşti cu oamenii ca şi cānd ar fi oameni

15 Decembrie 2007



Inspiraţia pentru acest articol a venit din discuţia cu un prieten – evident pe teme de comunicare eficientă. Fusese recent promovat într-o funcţie de team lead şi nu îşi dădea seama de ce oamenii din echipa lui nu înţelegeau ce doreşte de la ei, deşi (aşa simţea el) nu comunicarea era de vină. Îmi spunea că folosise cuvintele potrivite, vorbise pe tonul potrivit şi spusese clar care trebuiau să fie rezultatele practice. Totuşi, lucrurile nu funcţionau şi nu înţelegea de ce.

Principalul lucru pe care oamenii trebuie să îl simtă atunci când vorbeşti cu ei este că îi consideri oameni, şi nu doar “resurse de proiect”, fiinţe inferioare sau retarzi. Oamenii înţeleg bine ce li se spune atunci când se vorbeşte cu ei – şi ce contează nu este tonul, conţinutul a ceea ce încerci să le transmiţi sau măcar structura a ceea ce spui. Ce contează cel mai mult este relaţia profesională pe care ai păstrat-o cu ei, fără de care este probabil ca cele mai multe din dis-
cursurile tale bine ticluite să le zboare pe la urechi, direct în coşul de gunoi.
Ca şi consultant de business implicat în mai mult de un proiect care cerea multă diplomaţie şi tact, am experienţa multor situaţii în care activităţi comunicate perfect sau şedinţe planificate excelent nu au dat nici un rezultat – datorită relaţiilor şi politicilor de culise, care au afectat comunicarea. Direcţia finală a fost dată de relaţia profesională şi modul în care a fost exploatată de membrii de proiect : înţelegerea a dus la colaborare şi dispreţul la haos.
Iată câteva lucruri de care ar fi bine să vă amintiţi data viitoare când oamenii par să reacţioneze de parcă ar sta faţă în faţă cu un extraterestru (şi eşti convins că nu eşti unul):


1. Nu folosi un vocabular pe care oamenii din faţa ta nu au nici o şansă să îl înţeleagă. Acest lucru e valabil mai ales pentru specialiştii din domeniul tehnologiei, care ajung la client, încep o conversaţie în care BPR, ITIL, PM, UAT şi TBD sunt expresiile-cheie, după care se miră de ce se uită audienţa ciudat la ei şi nimeni nu înţelege ce vor să spună. E în ordine să gândeşti tehnic, dar ar fi bine să analizezi de două ori înainte de a exprima respectiva gândire verbal.


2. Fii sigur că vorbeşti cu persoana care trebuie. Câteodată, după ce li se deleagă o activitate, oamenii sunt mult prea luaţi din scurt ca să mai spună că de fapt ar trebui să facă altceva, drept pentru care nu produc nici un rezultat şi nici nu comunică mai departe. Imaginează-ţi că îţi suni un coleg să îţi aducă urgent raportul şi abia după aceea iţi dai seama că vorbeşti cu şeful. Sau că expediezi un email furios către client pentru a obţine datele de care ai nevoie pentru a finaliza raportul (pentru client, desigur). Sau că laşi un mesaj vocal pe căsuţa greşită…


3. Nu presupune niciodată că oamenii au toate metodele şi abilităţile pentru a te ajuta. În cele mai frecvente cazuri, nu le au, aşa că e întotdeauna o idee bună să verifici – chiar ştiu să facă ceea ce le ceri? Acest lucru nu priveşte doar procesele de delegare, ci şi comunicarea de baza din proiect. Aceasta e o cale sigură de a gestiona aşteptările – ale tale şi ale celor cu care vorbeşti.


4. Crezi în disciplina tăcerii. Există puţine lucruri mai neplăcute decât un monolog fără final, care depăşeşte aşteptările raţionale ale oricărui ascultător educat. Deşi lucrurile pe care le spui pot să sune inteligent pentru tine, dă-le şi celorlalţi o şansă să vorbească şi încearcă să îţi foloseşti gura şi urechile proporţional (unu la două). Doar să asculţi ceea ce se vorbeşte îţi poate face mai mult bine pe termen lung, pentru că informaţia vine către tine şi nu pleacă dinspre tine.


5. Pune întrebările corecte. Când cineva se declară deschis la a răspunde la întrebări, tentaţia este desigur de a îl/o întreba toate întrebările care îţi vin pe buze. Daţi-mi voie să intervin, de pe partea celui întrebat: cel puţin jumătate din întrebări se repetă şi deci sunt o pierdere de vreme. Data viitoare când simţi că vrei să pui o întrebare, gândeste-te: E chiar o întrebare care are nevoie de un răspuns sau doar vrei să faci impresie bună?


6. Nu trebuie să ai întotdeauna dreptate. Cei mai mulţi dintre noi preferă să iasă câştigători în diferenţe de opinii. Momentul în care renunţi la ideea că unul trebuie să câştige şi începi o discuţie fără să vrei în mod necesar să îţi demonstrezi superioritatea, vei vedea că fluxul de idei va fi mult mai bun.


7. Dacă chiar ai nevoie să îl influenţezi pe celălalt, fă asta cu stil. Am participat la multe discuţii în care influenţatorul nu se oprea până când cealaltă persoană nu renunţa la propriile păreri, realizând acest lucru, spre neplăcerea sa. Dacă vei continua să îţi exerciţi influenţa în acest mod, vei reuşi să îţi atragi titulatura de persoană neplăcută, care va genera o scădere copioasă a reţelei tale profesionale.


Sunt încă multe lucruri care ar putea să fie spuse despre cum să vorbeşti cu alţii, fie la nivel personal sau profesional. Ce atrage însă respectul clienţilor şi transformă un proiect într-o treabă bine făcută este să te adresezi partenerului de conversaţie ca unui egal care are dreptul de a fi tratat ca atare. Când calitatea comunicării tale nu este la nivelul aşteptărilor celorlalţi, întreabă-te: chiar vorbeşti cu ei ca şi când ar fi oameni?






Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite