Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Cine are nevoie de PayPal īn Romānia?

15 Decembrie 2007



Folosită cu succes în multe ţări ale lumii, mai ales în Statele Unite, metoda PayPal, de plăţi şi transferuri online de bani, nu a prins încă rădăcini în România. Din acest punct de vedere, românul este încă oaia neagră a comerţului online.
Alexandru Uciov, un tânăr analist politic pasionat de calculatoare şi Internet, a fost printre primii 10 români care şi-au făcut cont PayPal, când cel mai mare procesator de plăţi şi transferuri online de bani din lume a decis în luna mai să permită şi utilizatorilor români posibilitatea de a se înscrie în sistem. „M-am înscris în primele ore, din prima zi“, spune el.
Uciov este încă din 2005 utilizator al eBay, unul dintre cele mai mari portaluri de licitaţii online din lume. Pe
atunci, pentru a-şi cumpăra un produs, tânărul analist folosea ca mijloc de plată cardul Taifun, emis de BancPost, care în prezent nu mai există. Acum Uciov îşi plăteşte produsele prin PayPal, integrat perfect în eBay, care de altfel şi deţine procesatorul încă din 2002, când l-a achiziţionat pentru suma de 1,5 miliarde de dolari.
Decizia PayPal de a înlătura restricţionarea internetiştilor români de înscriere în sistem a fost salutată cu entuziasm de către multe companii autohtone de comerţ online, dar şi pe forumurile utilizatorilor. Mulţi dintre românii care încercaseră să cumpere produse prin intermediul comerţului online se loviseră de refuzul magazinelor electronice, din diverse ţări ale lumii, în special din Statele Unite, care nu acceptau ca mijloc de plată decât PayPal.

Interes slab din partea utilizatorilor şi a magazinelor online
Deşi nu există o evidenţă exactă a numărului de utilizatori români înscrişi în PayPal, specialiştii din industria de profil privesc cu rezerve succesul acestuia în Romania.
„Chiar dacă românii îşi pot crea acum conturi PayPal, metoda de plată se adresează în special cumpărătorilor din afara ţării, iar noi estimăm că numărul de conturi PayPal din România este încă destul de redus“, a declarat pentru revista Market Watch directorul executiv al companiei Gecad ePayment, Carmen Sebe.
La începutul lui decembrie, ePayment, integrator de soluţii pentru comerţul electronic, a anunţat introducerea sistemului de plată electronic PayPal pentru magazinele online care folosesc soluţiile sale. Printre cele mai importante companii care fac parte din reţeaua online ePayment, se numără Orange România, Altex, eJobs, trustul Ringier, Pro TV sau portalul de turism allseasons.ro. În prezent, niciuna dintre companiile menţionate nu are specificat pe website-ul său informaţii referitoare la posibilitatea utilizatorilor de a plăti prin intermediul PayPal.
Oficialul Gecad a estimat că, până la sfârşitul anului, reţeaua ePayment va cuprinde un număr de cel puţin 20 de magazine acceptatoare PayPal.
Principala caracteristică prin care PayPal se diferenţiază de alte metode de plată online este uşurinţa în efectuarea tranzacţiilor. Astfel, în momentul în care un utilizator efectuează o plată prin PayPal, singurele informaţii care i se cer sunt email-ul asociat contului de PayPal şi parola de login în acest cont.
Sebe este de părere că, cel puţin la nivel teoretic, plăţile efectuate direct prin PayPal au un grad de risc mai ridicat, faţă de plăţile clasice, prin carduri bancare. „Românii sunt destul de cunoscuţi pentru fraudele pe care le fac în afara ţării, inclusiv pentru fraudele de pe eBay. Chiar dacă acum putem crea conturi din România, încă există restricţii pe care alţi utilizatori, din alte ţări, nu le au“, spune Sebe.
Pentru utilizatorii de Internet care nu au auzit de PayPal, spune Sebe, recomandăm folosirea unui card bancar, deţinut de majoritatea românilor salariaţi, şi pentru care nu se percepe un comision în cazul plăţilor online. „Procedura de creare şi validare a unui cont PayPal este destul de complexă, iar numărul de magazine în care se poate plăti prin acest sistem este relativ redus“, afirmă Sebe.
Potrivit ultimului raport prezentat de Banca Naţională a României, la sfârşitul lui octombrie românii deţineau 8,758 milioane de carduri active emise de bănci.
Uciov nu este de aceeaşi părere cu Sebe şi spune că înscrierea în PayPal este facilă şi nu necesită o perioadă de timp prea mare. „După crearea contului PayPal, care nu durează mai mult de cinci minute, utilizatorul trebuie să trimită un fax care să includă copii după facturile cardului bancar. PayPal ia o sumă minusculă de pe card, iar în extrasul de cont apare un cod, care trebuie introdus în sistem pentru validare. Asta-i tot“, zice Uciov.


Românii sunt percepuţi ca hoţi şi pe Internet
De parcă Mailat nu ar fi provocat României o suficientă distorsiune a imaginii pe care o oferă românii în afara ţării, nici pe Internet nu stăm mai prejos. Forumul website-ului PayPal este plin de aprecieri negative la adresa românilor, care sunt adeseori puşi laolaltă cu infractorii informatici nigerieni.
„Oare cuvântul România trebuie să te ducă automat cu gândul la înşelăciune, fără să te mai intereseze măcar să verifici dacă utilizatorul român poate că este eligibil?“, se întreabă retoric un britanic pe forumul PayPal.
„Tocmai am fost înşelat de către un ‚vânzător’ din România. M-am săturat de aceste situaţii. Am trimis banii şi aştept un răspuns care nu mai vine. Trebuia să fie un cadou de Crăciun pentru fiul meu. Ce mai afacere...“, se plânge un alt utilizator.
Uciov este de părere că, tocmai din cauza acestor utilizatori români hoţi, au de suferit şi cei de bună credinţă. Poate că acesta este şi motivul pentru care românilor nu le-a fost permis, încă de la început să poată încasa bani prin PayPal, deşi puteau face plăţi prin sistem. Acum le este disponibilă şi această opţiune. Totuşi, încă există restricţii. Contul de PayPal nu se poate alimenta decât prin intermediul cardului bancar, care trebuie să fie compatibil cu plăţile online. De asemenea, retragerile de bani pot fi făcute doar de pe card sau printr-un cont bancar din Statele Unite, pe care majoritatea românilor, evident, nu-l au. În plus, suma maximă care poate fi retrasă zilnic din cont este de 500 de euro, o valoare relativ mică pentru un magazin online cu o cifră de afaceri medie.
O altă restricţie, care face ca românii să nu fie acceptaţi ca vânzători sau cumpărători online este că, pentru ţara noastră, PayPal nu a activat opţiunea de adresă confirmată. „Mulţi vânzători se tem să livreze la adrese neconfirmate“, spune Uciov.
Adresa confirmată este o opţiune prin care PayPal se asigură că utilizatorul a transmis informaţii reale cu privire la coordonatele poştale la care poate primi produsele cumpărate. De obicei, verificarea se face prin transmiterea unei scrisori la adresa specificată de utilizator, în care este scris un cod necesar validării pe website-ul PayPal.
„Într-adevăr, adresa poştală poate fi validată cu ajutorul informaţiilor trimise de utilizator băncii care i-a emis cardul“, ne-a răspuns Uciov la întrebare, „dar ar însemna ca PayPal să aibă încredere în băncile româneşti, ceea ce nu se întâmplă“.
Dacă un utilizator cu adresa verificată este înşelat sau produsul pe care-l primeşte nu corespunde specificaţiilor comunicate anterior procesului de vânzare-cumpărare, PayPal îl despăgubeşte. În cazul adreselor neconfirmate, PayPal goleşte cardul „vinovatului“ pentru a-l ajuta pe păgubit. Dar nu întotdeauna cel care depune plângerea are şi dreptate.
„De multe ori, cei de la PayPal nici nu se obosesc să verifice plângerile şi operează direct banii presupusului vinovat. Din acest motiv, mulţi se tem să livreze produse în România“, a declarat Uciov. El este de părere că lucrurile se vor normaliza şi la noi, iar PayPal va face disponibile şi alte opţiuni decât cele existente. O astfel de facilitate inexistentă încă este PayPal pentru mobil, modalitatea în care un utilizator poate plăti sau primi sume de bani prin intermediul contului PayPal, direct de pe telefonul mobil. PayPal nu este singura modalitate de plată online care este folosită şi în România. „De foarte mult timp, moneybookers.com oferă toate facilităţile pe care le oferă PayPal“, spune Uciov. În plus, website-ul este adaptat şi pentru limba română. Singura problemă pe care o are acest sistem este că nu e atât de popular precum PayPal, mai spune Uciov. În prezent, moneybookers.com are înregistraţi aproximativ 3,5 milioane de utilizatori, faţă de PayPal care deserveşte peste 100 de milioane, dintre care mai mult de 65% fiind americani. Alte modalităţi de plată online, pe care românii le mai pot încerca, sunt bidpay.com sau Google Checkout (checkout.google.com) - care are avantajul de a fi integrat cu toate serviciile platformei Google.

Măcar folosim cardurile bancare şi tot e ceva
Reprezentanţii Gecad au estimat că până la sfârşitul anului 2008 piaţa locală de comerţ online va fi generat 463.000 de tranzacţii, cu o valoare totală de 35 milioane de euro, faţă de anul trecut, când numărul tranzacţiilor a fost de 107.500.
Se estimează ca în 2009 valoarea pieţei online româneşti se va dubla, până la 70 de milioane de euro, la un număr de 780.000 de tranzacţii.
Cele mai bine vândute produse în cadrul magazinelor online româneşti, plătite prin card, au fost din telecomunicaţii (30%), turism şi transport (20%),
e-tail (18%) şi acces la conţinut (12%).


Tudor Chirtoacă



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
fany
avem o reputatie super proasta si va fi f greu sa o schimbam.si eu am probleme cu paypal-ul tocmai din aceasta cauza(ca sunt roman). mi-am facut 2 conturi (persoane diferite)de la acelasi ip si am transferat o suma de pe un cont pe altul iar baietii de acolo mi-au confiscat banii (crezand ca e ceva necurat)chiar daca le-am trimis copii dupa absolut toate actele si facturile pe care mi le-au cerut si in plus am vb cu ei zilnic la telefon timp de 10-12 zile.daca ei au vreo problema cu provenienta banilor ar putea efectiv sa-i trimita de unde au venit,dar nu, ei ii CONFISCA.nu recomand niciunui utilizator roman de buna credinta sa-si faca cont pe site-ul asta pentru ca la prima greseala(chiar si neintentionata ) poti ramane fara bani.
21 Ianuarie 2010, 09:45:21
IeXtreme
Daca voi credeti ca paypal este un serviciu cu care se lucreaza usor va inselati, ca roman este un calvar, comisioanele percepute sunt imense, customer support (NULL), eu acum caut un numar de telefon sa contactez paypal romania si nu gasesc, de fiecare data cand am o problema sun la ebay UK pentru raspunsuri si de obicei astia nu imi dau aceste raspunsuri pt ca nu cunosc politica paypal romania. Cu toate acestea sunt membru Paypal de mai mult de 4 ani, am o afacere de success pe eBay si un magazin online pentru gameri inraiti. Deocamdata ma gandesc din ce in ce mai mult la trecerea spre Moneybookers. Zi buna.
22 Ianuarie 2010, 02:31:14
Vali
am completat datele pentru a avea un cont in PayPal, la casuta de tara nu era romania si am pus un stat din Statele Unite. Cand sa merg mai departe - nu vrea. Cand sa schimb ceva in datele contului i-mi spune ca e deja inrgistrat ... sunt blocat! Ajutati-ma, va rog
28 Octombrie 2011, 08:34:40