Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Mixul ERP-BI, acceptat rapid de managerii români

16 Decembrie 2007



Comparativ cu alte aplicaţii informatice complexe integrate, piaţa de ERP autohtonă se apropie de atingerea pragului de maturitate. Nivel de la care integrarea altor soluţii informatice începe să devină o necesitate evidentă, cum este cazul instrumentelor de Business Intelligence. Iar editorii software autohtoni au deja o ofertă în acest sens.


În numărul anterior al revistei „Market Watch“ încercam – pornind de la un recent studiu IDC asupra evoluţiei pieţei de Business Intelligence româneşti, dar şi apelând la experienţa de piaţă a unor vendori de asemenea soluţii – să identificăm care sunt „motoarele“ creşterii cererii de BI. O creştere reală, potrivit datelor furnizate de IDC (aproape 40% în 2007 faţă de anul trecut), dar şi conform răspunsurilor interlocutorilor noştri, care au fost unanim de acord asupra interesului din ce în ce mai mare al companiilor româneşti faţă de aceste soluţii.
Totuşi, dacă ne raportăm la cifre, creşterea semnalată de IDC faţă de 2006 nu depăşeşte 1,5 milioane USD. Valoare relativ mică, dacă ţinem cont de costurile unor aplicaţii de BI dedicate, provenind de la editorii consacraţi.
O informaţie recentă cu referire directă la piaţa locală pare să contrazică totuşi certitudinea creşterii – sub 10% dintre companiile autohtone utilizează aplicaţii de BI. „Verdictul“ de mai sus, larg citat în presă şi emis cu ocazia recentului eveniment „Data Mining and Business Inteligence for Enterprises“ (organizat de Microsoft România), explică, parţial, valoarea de creştere mică. Însă argumentele invocate pentru acest „sub 10%“ – tehnologiile sunt noi şi nu există suficienţi consultanţi în domeniu – sunt destul de eliptice.


Unde este creşterea
Aminteam în finalul articolului precedent (http://www.marketwatch.ro/mw/ index.php?do=2&tl=0&ar=2677&viz=true) că, pe baza informaţiilor existente la momentul actual, este greu de spus cine generează creşterea de BI în România, dacă este vorba de aplicaţii complete de BI sau doar de instrumente de raportare ceva mai complexe şi dacă motorul este sectorul „large enterprise“ sau SMB.
Adevărul pare să fie pe undeva pe la mijloc, deoarece numeroşi vendori de soluţii de BI şi-au adaptat oferta la specificul local al cerinţelor pieţei, respectiv au început să integreze astfel de instrumente în altfel de aplicaţii, cum ar fi cele de Enterprise Resource Planing (ERP). O soluţie ingenioasă care nu ţine de „specificul local“, fiind larg utilizată şi pe pieţele cu tradiţie în materie de Business Intelligence, şi care permite ofertarea unui sector de piaţă important reprezentat de aşa-numitele „medium business“.
Al căror apetit pentru BI este în creştere. „SMB Interest in BI Is Growing“ este titlul unui recent articol, ce are la bază un studiu Forrester Research, realizat în 2006 pe un larg eşantion de companii din această categorie. Conform acestei analize, 45% dintre respondenţi au indicat că nu utilizează soluţii de BI. 8% au răspuns că au realizat anul trecut prima investiţie în acest domeniu, 22% şi-au upgradat deja soluţiile existente, iar 23% utilizează aplicaţii de BI fără a lua în calcul un upgrade în viitorul apropiat (2% dintre respondenţi au indicat că nu ştiu). Verdictul Forrester: piaţa de soluţii BI pentru SMB înregistrează o creştere puternică. Mai ales că, potrivit analiştilor citaţi, Business Intelligence a început să devină o extensie logică a unei aplicaţii de tip ERP, permiţând valorificarea superioară a datelor tranzacţionale şi istorice, ceea ce ajută companiile să înţeleagă mult mai bine necesităţile clienţilor, să rămână competitive şi să prospere.


„Suportul“ ERP
Chiar dacă „IMM-urile noastre sunt mai mici decât SMB-urile lor“, reţeta este valabilă şi în România. Numeroşi editori software apelează la o asemenea soluţie sau încheie parteneriate pentru a livra astfel de aplicaţii integrate.
Un exemplu clar în acest sens îl reprezintă nou lansata aplicaţie WizCount Vista (aparţinând companiei Wizrom), care include toate funcţionalităţile anterioare soluţiei WizCount şi integrează în plus soluţia de BI WizAnalyzer. Aceasta în condiţiile în care Wizrom deţine deja în protofoliul său (din 2005)o soluţie dedicată de Business Intelligence, Panorama. Practic, nu se poate vorbi de o dublare a ofertei, ci de o rafinare a sa, mai precis o adaptare la cerinţele pieţei.
„Pentru a răspunde cerinţelor companiilor mici şi mijlocii, care nu au posibilităţi financiare pentru a implementa o soluţie completă de BI, Wizrom a «împachetat» în sistemul de management financiar un modul de business intelligence. Prin oferirea unei soluţii de BI încorporate într-o altă aplicaţie, costul implementării unei astfel de soluţii se poate reduce substanţial. Modulul BI este deja integrat cu aplicaţia principală, deci se elimină costul interfaţării, iar modulul include multe dezvoltări specifice informaţiilor din aplicaţia respectivă deja realizate, astfel încât costul implementării se reduce dramatic. Un al doilea avantaj oferit este cel al timpului de implementare al solutiei, deoarece se elimină multe dezvoltări“, ne-a explicat specificitatea acestei soluţii Zemy Apfelbaum, managing partner Wizrom.


Economii de bani şi timp
Exemplul citat mai sus nu este singular însă. (Soluţia Charisma ERP, oferită de TotalSoft, include şi ea numeroase unelte de BI. Iar exemplele nu se opresc aici.) Dincolo de faptul că ERP-ul reprezintă deja pentru sectorul IMM autohton o necesitate evidentă (şi ca urmare poate reprezenta un suport de vânzare foarte eficient), există şi alte avantaje pentru integrarea uneltelor de BI în acesta, deloc neglijabile. Pe care am încercat să le decelăm, cu ajutorul unor interlocutori din piaţă, vendori de soluţii ERP care integrează nativ instrumente de BI, dar şi de soluţii stand-alone de business intelligence.
„În cea mai mare parte a cazurilor o soluţie de BI «încapsulată» într-o aplicaţie de business (ERP) se foloseşte de data warehouse-ul aplicaţiei mai mari, ceea ce uşurează mult munca de colectare şi organizare a datelor. Dacă ne gândim la consumul de informaţii, aplicaţiile line of business au avansat foarte mult în direcţia oferirii de rapoarte şi analize foarte performante, adevărate module de BI. Această integrare ajută foarte mult şi utilizatorul pentru că îi oferă un punct unic de acces la sistemul informaţional din organizaţia sa. Pe de ală parte, costul este, fără îndoială un element important. Pentru furnizor este mai uşor şi mai ieftin să ofere o soluţie de BI «lipită» de o aplicaţie line of business şi, în plus, şi clienţii acceptă mai uşor o aplicaţie mai mare (de exemplu ERP cu capabilităţi de BI), decât două aplicaţii distincte. Integrarea nativă cu soluţiile de tipul ERP reprezintă un element de diferenţiere. Poate fi un avantaj competitiv, pentru că oferă mai multă funţionalitate, dar, în acelaşi timp, furnizorul trebuie să aibă grijă că modulul său de BI este perceput la adevărata valoare şi nu este văzut doar ca modul de rapoarte. Dacă este poziţionat corect şi înţeles ca atare, el poate fi un avantaj competitiv important“, susţine Florian Ivan, ISV (Independent Software Vendor) manager Microsoft România.


Argumentele pieţei
„Asocierea unei soluţii BI cu un ERP sau CRM aduce un plus de competitivitate organizaţiei, permiţând utilizatorilor să acceseze, manipuleze şi analizeze datele de business într-un mod operativ. La nivel de end-user este mai usor acceptată dezvoltarea graduală, permiţând familiarizarea acestuia cu sistemul şi modul de operare. Practic, soluţiile de BI integrate facilitează extragerea datelor din sistem, reduc eforturile pentru realizarea sarcinilor administrative, permit utilizatorilor să obţină răspunsuri proactive care să-i ajute să elaboreze planuri de viitor“, susţine Diana Lungulescu, sales & marketing manager Epicor.
Un punct de vedere susţinut şi de Iulia Dunca, director Clarvision ERP, care evidenţiază însă o serie de avantaje care nu pot fi cuantificate facil: „Din punctul nostru de vedere, integrarea nativă a unei soluţii BI cu un sistem ERP reprezintă un avantaj competitiv pe piaţă, implementarea acestora aducând beneficii vizibile în cadrul unei companii atât în ceea ce priveşte organizarea proceselor interne, precum şi în obţinerea de rezultate în timp real, în vederea optimizării activităţii şi creşterea performanţei companiei“.


„Motorul“ IMM
După cum se poate vedea din răspunsurile interlocutorilor noştri, avantaje sunt. Atât la nivel de costuri, cât şi la nivel de timp de implementare. Însă există şi o serie de alte beneficii, mai dificil de evidenţiat, cum ar fi creşterea gradului de adoptare sau un nivel ridicat al calităţii datelor furnizate top-managementului.
„Deseori ne confruntăm cu paradigma conform căreia sistemul ERP trebuie să ofere totul în costurile percepute, iar efortul de a înţelege o soluţie de BI şi de a o «adopta» este, de regulă, unul greu de acceptat. Este adevărat că, prin depăşirea momentelor iniţiale, de cele mai multe ori integrarea – în adevăratul sens al cuvântului – între ERP şi firmă scoate la iveală necesităţi complexe de analiză a situaţiei firmei, atât pe datele din trecut, cât şi pe scenarii de simulare a viitorului. Integrarea nativă cu soluţiile de ERP reprezintă un avantaj dacă privim problema din punctul de vedere al costurilor de implementare şi de deţinere scăzute, pentru că beneficiarul nu va avea nevoie de utilizatori super-specializaţi. Analiza multidimensională pe date eterogene este însă specialitatea sistemelor dedicate“, Mihai Vâlcea, coordonator Departament Dezvoltare pentru Microsoft Dynamics NAV, Ager Solutions.


Radu Ghiţulescu



BI pentru toată lumea
„Asistăm în acest moment la o «democratizare» a soluţiilor şi aplicaţiilor de Business Intelligence care le face accesibile tuturor. Explicaţia este că orice persoană care lucrează într-un mediu corporatist este supusă unor criterii de eficienţă pe care le poate îndeplini doar folosind informaţiile de care are nevoie, atunci când are nevoie de ele şi în formatul care îi este cel mai familiar. De exemplu, poziţionarea soluţiilor de business intelligence de la Microsoft gravitează în jurul conceptului de «BI pentru toată lumea», adică oferirea suportului informaţional şi decizional tuturor utilizatorilor, de la directori generali şi analişti financiari, până la simpli angajaţi. Totul ţine de abordare.“
Florian Ivan, ISV manager Microsoft România



Tags: ERP, BI

Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite