Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Piaţa ERP, la final de 2007

16 Decembrie 2007



Creşterea este susţinută de evoluţia bună a vendorilor din mijlocul clasamentului.

Piaţa românească de software înregistrează constant rate bune de creştere; mai mult, aşteptările sunt optimiste, deoarece sectorul de infrastructură intră într-o etapă de saturaţie şi, implicit, va genera investiţii suplimentare în aplicaţii. Piaţa de ERP, ca parte componentă a acesteia, urmează acelaşi trend.
Pentru 2007, Pierre Audoin Consulting (PAC) indică o creştere de 20% pe segmentul ERP, cifră relativ apropiată de cei 22% pe care îi indică IDC ca rată de creştere generală a pieţei de EAS (Enterprise Applications Suite). Eugen Schwab-Chesaru, Managing Director PAC pentru Europa Centrală şi de Est, remarca faptul că, în 2006, piaţa din România a fost influenţată negativ de globalizare şi centralizare; mari utilizatori de ERP, privatizaţi în 2005, au decis includerea achiziţiilor de licenţe şi mentenanţă pentru produsele software în convenţiile de grup. Astfel, din prisma vânzătorilor de soluţii ERP (filialele din România), 2006 a fost un an dificil pe segmentul de vârf care a propulsat piaţa în ultimii doi ani: utilităţile. În contrast, serviciile de implementare, integrare şi training au cunoscut un trend puternic ascendent.
Cu o valoare de peste €100 milioane în 2006 şi o creştere estimată pentru 2007 de peste 20%, piaţa de soft şi servicii informatice pentru ERP rămâne o ţintă de investiţii şi o direcţie strategică pentru majoritatea jucătorilor IT din România. Eugen Schwab crede că poziţionarea companiilor cu o ofertă în zona de ERP se va schimba pe termen mediu, având în vedere procesul de maturizare al pieţei, evoluţia gradului de sofisticare a cererii companiilor, precum şi invadarea de către multinaţionale (SAP, Oracle, Microsoft) a segmentelor de piaţă care erau până nu demult dominate de soluţiile dezvoltate integral în România.
Încă din 2006 s-a remarcat un început de orientare a actorilor de pe piaţa de ERP (cu precădere firmele medii şi mici) către o specializare verticală sau una pe dimensiuni de proiecte. Astfel, atât în sfera partenerilor (in special SAP şi Microsoft), cât şi în cea a dezvoltatorilor de soluţii ERP proprii, oferta dă semne de structurare. Cu toate acestea, piaţa nu asigură încă volumul necesar la toate nivelurile, astfel că de multe ori se ajunge la concurenţa acerbă chiar şi pentru proiecte mici (sub €50,000) şi cu atât mai mult pentru proiecte mai mari. Privind vertical, din studiul ERP România 2007 al PAC rezultă că cea mai mare creştere pentru produse şi servicii ERP s-a semnalat în sectoarele de servicii, retail & distribuţie, administraţie publică şi industrie. În perioada 2007-2011, cele mai importante creşteri medii sunt prognozate pentru sectorul bancar, cel de asigurări, administraţie publică (mai ales cea centrală, dar şi locală), retail & distribuţie şi, în continuare, industrie. În 2011, piaţa de soft şi servicii informatice pentru ERP din România este de aşteptat să treacă de €250 milioane, serviciile de implementare fiind principalul vector de creştere, urmate de mentenanţa pentru produsele software.
Conform analizelor PAC, creşterea costurilor companiilor pentru recrutarea şi fidelizarea consultanţilor nu a reprezentat, deocamdată, o frână în dezvoltarea pieţei de ERP, însă imposibilitatea identificării unor resurse umane de calitate a determinat o productivitate mai scăzută.
Conform PAC, în 2007 s-a remarcat o creştere moderată a liderilor SAP (influenţat negativ de preluarea la nivel de grup a unor contracte locale) şi Oracle, o scădere a SIVECO, precum şi o creştere peste media pieţei pentru gama Microsoft Dynamics, TotalSoft, Epicor şi Transart.
În ceea ce priveşte integratorii de sistem, S&T a fost principalul partener al SAP pentru servicii de consultanţă şi implementare, urmat de IBM, NESS şi Romsys, toţi propulsaţi de mari proiecte SAP, în special în industrie şi utilităţi. Fiind departe de maturizare, piaţa de servicii pentru soluţii ERP este încă dependentă de un mic număr de mari clienţi, precum Petrom, Distrigaz Sud, Distrigaz Nord, Electrica, CEZ, E.ON, GSP, etc. Integratorii care sunt cei mai bine plasaţi în aceste conturi sunt şi cei care concentrează piaţa şi împart primele locuri.
Odată cu strategiile direcţionate către mid-market, vendori ca SAP, Oracle sau Microsoft îşi lărgesc reţelele de parteneri şi încearcă chiar o specializare a lor. Astfel, în ultimii ani, companii ca şi Computer Sharing Bucureşti, Fair Value, Ager Solutions sau LLP (London Logic Bucharest) au cunoscut evoluţii importante şi par pregătite să câştige market share şi în viitorul apropiat.
Pe de altă parte, companiile locale de soft acoperă piaţa companiilor medii şi mici, oferind produse mai ieftine şi mai rapid de implementat, ceea ce le face mai atractive pentru segmentul mediu al pieţei, unde bugetele IT sunt relativ limitate. (Sursa PAC)



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite