Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Implementarea unui sistem ERP. Scurtă analiză de tipologii, riscuri şi motivaţii.

16 Decembrie 2007



Succesul implementării unui sistem de tip ERP (enterprise resource planning) în cadrul unei companii este un subiect cu o lungă istorie, care a generat o cazuistică bogată. În încercarea de a creşte şansele de reuşită a unui astfel de demers, au fost create modele de implementare, prezentate “reţete” de succes, au fost examinate cazuri extreme, în general negative, care să ajute la evitarea greşelilor uzuale.


În ciuda acestor resurse de informare disponibile, beneficiile majore aduse de un sistem ERP implementat cu succes (optimizarea stocurilor, reducerea costurilor operaţionale, creşterea productivităţii, scăderea timpilor de răspuns în relaţiile cu partenerii, raportări în timp real, management financiar îmbunătăţit, actualizări legislative, eliminarea datelor redundante etc) determină companiile să înceapă procedurile în vederea achiziţiei unui astfel de sistem, fără a lua în calcul elementele strict necesare reuşitei implementării.
Ca urmare a experienţei practice, am observat existenţa anumitor corelaţii între nevoile care au determinat luarea deciziei de achiziţionare şi riscurile aferente implementării. Aceste corelaţii se datorează, în principal, canalizării aproape exclusive a eforturilor companiei în a identifica şi achiziţiona un sistem care să răspundă necesităţilor acute, conştientizate, ignorând ansamblul problematicii. Datorită valorii investiţiei într-un ERP, decizia de implementare este amânată până la momentul la care se constată o imposibilitate a continuării afacerii în condiţiile curente. Deja, în acel moment, una sau mai multe deficienţe în modul în care sunt desfăşurate procesele de afaceri, generează o stare de frustrare majoră în interiorul companiei, pe segmentele afectate, determinând managementul companiei să achiziţioneze un sistem care să elimine, în primul rând, aceste tensiuni. Evident, din acest moment, se pot comite o serie de erori, care se pot dovedi fatale pentru companie şi care pot fi, cu siguranţă, evitate. În general, conform studiilor publicate, există două tipuri de motivaţii care determină implementarea unui ERP, ce pot fi grupate în:
În ceea ce priveşte împărţirea companiilor în tipologii, în cazul implementării unui sistem ERP, se pot enumera următoarele situaţii în care se pot afla organizaţiile şi care le determină decizia strategică de implementare a sistemului:
1. Compania nu are un sistem integrat, activitatea a crescut, managerii nu mai controlează afacerea.
2. Compania are unul sau mai multe sisteme informatice, integrate sau care nu, dar care nu mai satisfac necesităţile curente.
3. Compania a eşuat în implementarea unui sistem ERP şi decide reluarea procesului.
4. Compania pierde teren în faţa competiţiei şi vede în implementarea unui sistem ERP o soluţie salvatoare.
Statistic, pe baza studiilor efectuate pe un număr important de implementări de sisteme de tip ERP, cei mai importanţi factori de risc care afectează implementarea, sunt:
1. Lipsa implicării top managementului în implementare.
2. Definirea deficitară şi inadecvată a cerinţelor pre-implementare.
3. Selecţia unui sistem ERP nepotrivit.
4. Alocarea inadecvată a resurselor umane şi lipsa implicării managementului.
5. Rezistenţa la schimbare a organizaţiei.
6. Neestimarea corectă a timpilor şi eforturilor de implementare.
7. Maparea incorectă a proceselor de afaceri pe sistemul ERP.
8. Aşteptări nerealiste privind beneficiile implementării.
9. Training inadecvat pentru utilizarea sistemului ERP.
10. Planificarea şi urmărirea deficitară a proiectului implementării.
11. Slaba comunicare în cadrul proiectului între implementator, managementul companiei şi nivelele operaţionale.
12. Reduceri de costuri nefundamentate, care pun în pericol implementarea.
Detalierea tuturor acestor riscuri, identificarea acestora pentru cazul particular al propriei companii, fac din această analiză un element esenţial pentru succesul implementării şi utilizării sistemelor de tip ERP şi, pe termen lung, pentru succesul şi profitabilitatea unei companii. Pentru mai multe informaţii despre riscurile şi beneficiile unor astfel de procese, vă invităm să accesaţi portalul www.seniorERP.ro.


Lori Haiducescu,
Director Operaţional, Senior Software

Motivaţii tehnologice
•Înlocuirea unui sistem informaţional
neintegrat (mai multe aplicaţii, depăşite tehnologic sau nu, în care se operează independent).
•Înlocuirea unuia sau mai multor sisteme depăşite tehnologic, integrate sau nu.
•Îmbunătăţirea calităţii şi accesibilităţii informaţiilor.
•Integrarea proceselor de business şi a sistemelor care le susţin.
•Achiziţia unui sistem capabil să susţină creşterile prognozate de business.
•Simplificarea procesului de integrare a noi business-uri (achiziţia unor alte companii) în infrastructura tehnologică curentă.


Motivaţii operaţionale
•Optimizarea proceselor de business
•Reducerea costurilor structurale
•Îmbunătăţirea timpilor de răspuns la cererile clienţilor
•Simplificarea proceselor de business complexe, dar ineficiente
•Implementarea a noi strategii de business
•Expansiunea masivă a businessului
•Standardizarea proceselor de afaceri
la nivelul companiei.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite