Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Sibiu – Capitală culturală europeană geospaţială

16 Decembrie 2007



Important ansamblu de arhitectură medievală şi cea mai mare rezervaţie de arhitectură naţională din această parte a Europei, oraşul Sibiu îşi merită pe deplin titlul de capitală a culturii europene. Ceea ce nu ştiu mulţi însă, este că Primăria Municipiului Sibiu este pe cale să se ridice la nivel european şi în ceea ce priveşte managementul informaţiei geospaţiale pe care o gestionează.

Primii paşi către soluţia geospaţială dezvoltată în prezent de către municipalitatea Sibiu au fost făcuţi încă din 1994 când, în cadrul unui consorţiu din care mai făceau parte Consiliul Judeţean Sibiu, Regia de Apă-Canal, Romtelecom, Renel şi o firmă locală de GIS, s-a demarat un proiect de realizare a unei hărţi digitale. „Lucrurile nu au progresat însă foarte mult, astfel că acum ne aflăm în situaţia de a lua totul de la început.” afirmă Adrian Bucura, şeful serviciului de informatică din Primăria Sibiu, care nu s-a descurajat şi a abordat problema în etape funcţionale. Astfel, în anul 2005 şi la începutul anului 2006, în cadrul primăriei a fost implementată cu ajutorul companiei Intergraph o soluţie informatică cu caracter geospaţial, denumită Banca de Date Geospaţială (BDG) pentru a unifica într-o bază de date unică şi pe baza unui model de date integrat, toate datele cu caracter geospaţial gestionate în mod curent de către Primăria Municipiului Sibiu. Sistemul a progresat rapid în dezvoltare, iar în prezent, atât la Direcţia Tehnică, cât şi la cea de Urbanism, s-au pus deja în exploatare primele module.
Integrarea, o nouă dimensiune a eficienţei: INFOSIB
Spre deosebire de alte instituţii româneşti care au realizat necesitatea implementării de sisteme geospaţiale proprii, dar s-au concentrat doar pe probleme punctuale, Primăria Municipiului Sibiu se numără printre puţinele care au abordat problema în ansamblu şi în perspectivă. Echipa de decidenţi sibieni a realizat că adevăratul proces de informatizare, cel care avea să le aducă cele mai multe beneficii şi economie de resurse, trebuie să fie o soluţie cu ajutorul căreia toate departamentele din primărie pot comunica şi gestiona date comune, atât între ele, cât şi cu instituţii din exteriorul primăriei.
Astfel, ceea ce a pornit ca o simplă hartă digitală a oraşului a ajuns acum sistemul complex INFOSIB, în interiorul căruia Banca de Date Geospaţiale este integrată cu principalele sisteme informatice ale Primăriei: gestiunea documentelor, gestiunea impozitelor şi taxelor, gestiunea financiară şi gestiunea proiectelor.
Pentru aceasta, Primăria Sibiu a gândit un plan de informatizare complex, etapizat, care se întinde până în 2012. Proiectul porneşte de la unificarea într-o bază de date comună a tuturor datelor geospaţiale gestionate în primărie şi care se referă la teritoriul sau la entităţile poziţionate pe teritoriul Municipiului Sibiu. Când această etapă va fi încheiată la sfârşitul anului 2008, sistemul va fi dezvoltat mai departe, culminând cu realizarea Infrastructurii de Date Spaţiale la nivelul municipiului Sibiu. Încă o dată, iniţiativa locală a luat-o înaintea celei centralizate de la care ar fi trebuit să pornească demersul de construire a bazei de date geospaţiale a României.


Servicii publice electronice atât pentru cetăţeni, cât şi pentru parteneri
Atingerea unui nivel mult superior de eficienţă în managementul informaţiei geospaţiale gestionată de primărie este însă considerat de către municipalitatea Sibiu doar baza de plecare pentru obiective mult mai ambiţioase care depăşesc sfera activităţilor interinstituţionale.
Astfel, o dată realizată integrarea sistemelor şi a datelor, Primăria Sibiu îşi propune ca toate acele servicii care se pretează a fi livrate în format electronic – în principal cele care se bazează pe furnizarea unei informaţii sau pe primirea unor documente din partea publicului sau transmiterea unor documente către acesta să le facă disponibile şi în format electronic.
”Până în 2012, Primăria Sibiu va deveni furnizor de cel puţin acele servicii electronice care sunt incluse în standardele europene privind serviciile electronice furnizate de către administraţia publică locală. Propunându-şi acest obiectiv strategic, Primăria Sibiu îşi tinde să se alinieze la standardele europene în domeniu, recuperând până în 2012 decalajul pe care îl are în momentul de faţă. Pur şi simplu dorim să implementăm un sistem modern, aliniat la standardele europene, care să susţină modelul actual de funcţionare a Primăriei şi să ofere, în acelaşi timp, flexibilitatea necesară pentru posibilele schimbări organizaţionale şi funcţionale, în contextul integrării României în Uniunea Europeană.” ne spune Adrian Bucura.
Administraţia locală din Municipiul Sibiu este în acelaşi timp consumatoare şi furnizoare de informaţii în relaţia cu alte administraţii locale sau cu instituţii ale administraţiei centrale. Din acest motiv, în planul de informatizare a fost cuprinsă în mod explicit şi o etapă de realizare a unei interfaţări a INFOSIB cu Sistemul Electronic Naţional în vederea furnizării de informaţii către SEN şi a accesării informaţiilor necesare disponibile în SEN pe baza unor proceduri automatizate.


Planuri de viitor?
Adrian Bucura ne împărtăşeşte şi aici planurile instituţiei pe care o reprezintă: ”Ca propuneri, nu de viitor, ci pentru prezent, vom organiza o licitaţie pentru cadastru edilitar urban şi într-o perioadă de 2-3 ani sperăm să dispunem de un sistem GIS profesional cu acoperire metropolitană. Se intenţionează ca informaţiile din sistem să fie partajate cu toate instituţiile care vor dori să participe la acest proiect de mare utilitate pentru Sibiu. ”
Primăria Municipiului Sibiu dispune de un aparat administrativ propriu, compus din cinci direcţii şi cinci servicii sau compartimente subordonate direct Primarului sau viceprimarilor, cu un număr total de 160 funcţionari publici şi angajaţi. Dintre aceştia, în momentul de faţă, 135 sunt utilizatori ai sistemului informatic.
De asemenea, în afara aparatului administrativ propriu al Primăriei, din sistemul administraţiei locale din municipiul Sibiu fac parte şi cele 18 servicii publice sau instituţii de sub autoritatea Consiliului Local. În aceste instituţii sunt în momentul de faţă 210 utilizatori ai sistemului informatic al Primăriei.

Soluţia geospaţială rezultată va contribui la atingerea a două obiective strategice (OS) al PMSB în domeniul informatizării şi managementului informaţiei:

OS 1 - Informatizarea integrală a activităţii administraţiei: informatizarea INTEGRALĂ a activităţii administraţiei publice locale din Municipiul Sibiu prin realizarea unui sistem informatic care va deservi toate compartimentele funcţionale ale Primăriei, precum şi instituţiile finanţate de la bugetul local sau furnizoare de servicii publice locale. Sfera de cuprindere a acestui sistem informatic, denumit în continuare INFOSIB, va acoperi toate resursele informatice ale instituţiilor implicate, astfel încât să fie asigurată procesarea în mediu informatizat a tuturor fluxurilor de lucru specifice administraţiei locale şi să fie eliminată procesarea manuală, pe hârtie, a informaţiei.
OS 2 - Integrarea informaţiei: informaţiile şi datele procesate pe suport informatic să fie unitare, unice şi să fie gestionate integrat - eliminându-se paralelismul sau gestionarea simultană a aceluiaşi set de date sau informaţii de către compartimente sau instituţii diferite. La nivel practic, atingerea acestui obiectiv va însemna utilizarea unui model logic de date unic şi a unui sistem de gestiune a datelor unitar la nivelul întregii administraţii locale din Sibiu. În acest fel vor fi eliminate şi neconcordanţele între seturile de date gestionate de compartimente diferite, întârzierea în soluţionarea problemelor datorită necesităţii transferului de date şi informaţii de la un compartiment la altul. Ca efect vizibil imediat pentru public, se va elimina practica curentă prin care cetăţeanul este cel care trebuie să joace rolul de intermediar în transferul de informaţii dintre compartimente în cadrul Primăriei Municipiului Sibiu.
Beneficii aşteptate
•Creşterea eficienţei procesului
managerial – decizional prin obţinerea informaţiilor necesare, în timp real,
la toate nivelurile: strategic, funcţional şi operaţional;
•Transparenţa costurilor şi resurselor cu efect asupra reducerii costurilor prin reducerea consumurilor de resurse, datorita urmăririi şi corectării operative a costurilor pentru fiecare proiect şi activitate;
•Cunoaşterea operativă şi accesarea uşoara a unui volum foarte mare şi diversificat de informaţii din toate sectoarele de activitate ale Primăriei
•Cresterea transparentei şi responsabilităţii în activitate;
•Implementarea de metode
moderne de evidenţă, management
şi conducere;
•Creşterea substanţială a eficienţei operaţionale, reducerea costurilor tuturor operaţiilor şi creşterea transparenţei activităţii Primăriei
•Creşterea nivelului de informatizare prin asigurarea accesului angajaţilor Primăriei la facilităţile de tip Portal intern ale sistemului integrat propus


Gabriel Vasile



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite