Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Training īn ţară sau īn străinătate

16 Decembrie 2007



În România, ideea de training nu mai este asociată cu o diplomă care să dea bine în CV, ci din ce în ce mai mult există interesul de a participa la training pentru dezvoltare personală, pentru deschiderea orizonturilor în mod real, pentru a învăţa şi a ne dezvolta.


Nivelul pieţei româneşti de formare profesională a crescut semnificativ în ultimii ani, opinia mea fiind că piaţa a urmat cursul firesc datorat coerenţei dintre cerere şi ofertă.
Prin traseul profesional pe care l-am urmat, am participat la diferite forme de training, de la formarea academică, traininguri în ţară, susţinute de traineri români sau din străinătate, sau traininguri în străinătate. Variaţia a fost mare şi din punct de vedere al calităţii formării. Unele traininguri m-au ajutat să reţin tehnici şi metode specifice şi au contribuit la transformarea mea, altele m-au învăţat mai curând ce să evit.


Finanţare pentru formare profesională
Pentru cei interesaţi pentru formare personală există posibilitatea finanţării cu bani europeni a unor cursuri în străinătate. Cum poţi obţine finanţare pentru formare personală? Trebuie să urmezi nişte paşi pentru a te încadra în programul Gruntdvig pe care ni-i indică ANPCDEFP.
Din ce am observat eu, printre candidaţii la aceste programe sunt îndeosebi profesori sau angajaţi ai ONG-urilor, dar şi cei din companiile private pot aplica pentru acest tip de programe, cu condiţia să fie implicaţi în trainingul intern din companie. Am avut curiozitatea de a aplica la un proiect de formare profesională în luna mai, pentru obţinerea unui grant prin agenţia naţională. Pentru mine a fost o experienţă inedită, competiţia proiectelor fiind o provocare pentru formarea mea ca project manager.
Am participat la trainingul denumit „Effective communication in a European Context” derulat la universitatea Anglolang, Scarborough, Yorkshire, pentru a aprofunda comunicarea specifică project managementului. Cursul are o durată de cinci săptămâni cu patru săptămâni de eLearning, fiind înregistrat în baza de date Comenius şi Gruntdvig a Agenţiei Naţionale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale (www.anpcdefp.ro), curs acreditat de British Council, Quality English, universitatea Anglolang fiind membră a English UK. Baza de date de cursuri este comună pentru toată Europa, fiind posibilă încadrarea cursurilor furnizate
şi de către companiile româneşti. Informaţii puteţi afla la http://ec.europa.eu/ education/trainingdatabase.
Ceea ce am apreciat îndeosebi la acest curs, în plus faţă de toleranţa specifică sistemului de învăţământ englez, sunt metodele antrenante pentru susţinerea prezentărilor, modul de atragere în negocieri, interculturalitatea sub diferite aspecte, dar şi modul de implementare a formalismului englez în comunicare. Prof. Veronica Omeni, director de curs la Anglolang, m-a susţinut şi ulterior cu consultanţă pe propriile mele proiecte, fiind parte a disponibilităţii ulterioare asigurate de curs.
Lisa Koulourioti, profesor universitar de limbă engleză, a apreciat experienţa constructivă dobândită prin cursul Anglolang, îndeosebi în aspectele de interculturalitate. Lisa a remarcat diferenţa între cum sună uneori formulări rudimentare sau politicoase, fiind tentată ulterior să folosească în formarea studenţilor săi modalităţi de a utiliza cunoştinţele lor de limbă pentru a negocia sau a face o prezentare convingătoare. “Deseori, ne axăm pe corectarea greşelilor de limbă şi uităm că limba este un mediu viu prin care oamenii comunică în situaţii reale”.


Starea pieţei de training în România
Majoritatea firmelor româneşti de training sunt în curs de extindere a echipei, efervescenţa actuală şi încercările de ocupare a unor poziţii solide a managerilor generând nevoia de extindere a ofertei de cursuri. Probabil această etapă va mai dura cel puţin încă 2-3 ani, timp în care clasa de business se specializează, participând la diferite traininguri. “Piaţa de training din România este în creştere, departe de a fi aşezată. Probabil că a fost depăşită faza de “copilărie”, clienţii ştiu ce doresc, astfel încât firmele de training partenere au început să se specializeze şi să se diferenţieze”, apreciază Viorel Apetrei, manager MTW România, reprezentând două reţele internaţionale de training. Abilităţile de prezentare şi facilitare ale trainerilor sunt în evoluţie, însă mai sunt paşi de urmat pentru a se apropia de ceea ce se întâmplă la şcolile mari de management şi dezvoltare personală de afară.
În ultimul an, dar şi în anul următor, este de aşteptat să apară oferte ale firmelor de training internaţionale, cu traineri recunoscuţi la nivel internaţional, iar firmele româneşti vor continua etapa de consolidare şi aşezare.
În ultimul an s-au conturat două categorii de companii de training, după cum observă Viorel Panaite, partener Human Invest, o categorie orientată pe livrarea de sesiuni independente, în volum mare, cu un număr cât se poate de mare de traineri şi cu soluţii având un impact mare la nivel individual. O altă categorie transformă programele de training în consultanţă şi procese cu un impact mare la nivelul organizaţiei, prin legăturile făcute între modulele unui program sau între diverse instrumente folosite, acţiunile programelor fiind aliniate priorităţilor strategice ale companiei pentru care lucrează. “Sunt două abordări diferite, care cer relaţii corespunzătoare cu clienţii, şi consultanţi cu „antrenament“ diferit. Va fi dificil pentru compania care va dori să participe la ambele „jocuri“!”, este de părere Viorel Panaite.
Ceea ce se poate observa ca trend pe piaţa românească este faptul că, pentru angajarea unui trainer, nu este trecută printre cerinţe şi experienţa profesională pentru activitatea în care se derulează trainingul, fiind suficientă experienţa ca trainer... ceea ce poate fi un avantaj sau un mare dezavantaj în piaţă. Apoi, angajarea managerilor ca traineri este o tendinţă actuală, fiind considerat un punct de plecare pentru formatori. „Este o mare diferenţă între un program de training susţinut de un specialist în domeniu şi unul „adaptat“.”, susţine - din experienţa personală – Cosmina, pe forumul www.training.ro.
Cerere explozivă de training în 2007
Datorită dezvoltării rapide a operaţiunilor majorităţii organizaţiilor româneşti, este nevoie din ce în ce mai mare de profesionişti bine pregătiţi managerial, capabili să susţină expansiunea companiilor în care lucrează şi să asigure performanţa echipelor pe care le conduc. Acest lucru a generat deja din 2006 o explozie a solicitărilor de programe care să-i ajute rapid pe cei din poziţii de middle management şi front line management cu abilităţi manageriale autentice, iar tendinţa s-a accentuat în 2007.
Unele companii şi-au propus să facă din cursurile deschise o direcţie de dezvoltare, “preţul de intrare” pe care trebuie să-l plătească furnizorii pentru a juca pe această piaţă fiind calitatea înaltă a programelor. Câştigarea reputaţiei şi succesul depind însă de abilitatea acestor companii de a se prezenta drept consecvente, de a se ţine de promisiunile privind planificarea în timp, de a-şi transforma participanţii în mesageri ai propriilor programe şi de calitatea relaţiei cu aceştia înainte şi după finalizarea cursului.
În categoria furnizorilor de training care îmbină consultanţa cu trainingul personalizat se numără MTW Romania, cu programe derulate pentru cursanţi de la peste 300 de companii. Firma are un plan de extindere regională, fiind parte din două reţele internaţionale de training, în colaborare cu care au derulat programe de vânzări şi management în 13 ţări, din Brazilia până în Kazakhstan, din Suedia până în Grecia.
Dintre companiile de training cu programe care dezvoltă abilităţile manageriale, CODECS şi ASEBUSS au fost pionierii în organizarea cursurilor deschise de scurtă durată. Au urmat Snelling (în prezent AIMS), TMI, World Trade Institute, Interact, Compass, Lugera&Makler, Trend Consult - dintre companiile mai cunoscute. În 2005 au apărut Corporate University, Qualians, Dale Carnegie, Erudio, iar Ascendis şi Human Invest sunt nou intraţi în 2007 pe această piaţă, dar şi mulţi alţii, pentru o piaţă de peste 150 de firme care oferă traininguri la noi în ţară.
Este clar că deocamdată cele mai buni traininguri le susţin trainerii din străinătate, la noi însă piaţa evoluează, cu perspective foarte bune. Traineri recunoscuţi internaţional vin în România şi susţin cele mai cunoscute traininguri, aşa cum a fost recent Marketing Genius Masterclasses, susţinut de Peter Fisk şi organizat de Stamford Global. La eveniment au participat atât marketeri români, cât şi din ţările din jur, cererea pieţei noastre fiind evident atractivă pentru furnizori externi de training.
Când eşti în impasul de a alege trainingul potrivit, se mai pune problema de preţ, diferenţele fiind substanţiale între un training de scurtă durată susţinut de o firmă românească, uneori cu avantajele tarifului perceput. Pentru această formă, avantajele de preţ sunt sau nu susţinute de calitate şi conţinut. Trainingul recunoscut internaţional pretinde însă şi o sumă substanţială plătită, o zi de training ajungând până la 800 de euro, în funcţie de criterii de conţinut, dar mai ales de recunoaşterea de care se bucură trainerii şi expertiza firmei de training.


Monica Muscă



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
ada
accentul in rpmania trebuie pus indeosebi pe carte cultura educatie...sa avem pretentii de la noi k suntem un popor educat..pt asta avem nevoie de o dezvoltare mai in forta iara aceasta dezvoltare vine de la cei mici care in timp ajung sa ne claseze pe o treapta inalta in societatea de toate timpurile..
26 Mai 2010, 02:58:11