Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Standarde pentru mesageria financiară

16 Decembrie 2007



În prezent, în operaţiunile de plăţi sunt utilizate diferite formate de date, în funcţie de tipul şi destinaţia plăţilor sau de modul de procesare a acestora. Formatele diferă în ceea ce priveşte tipul şi dimensiunea datelor necesare, în lipsa unui set comun şi a unui model logic de date. Din anul 2004, Organizaţia Internaţională pentru Standardizare - ISO - se preocupă de modelarea mesajelor financiare, prin dezvoltarea platformei pentru mesageria financiară UNIFI - UNIversal Financial Industry message scheme sau ISO 20022.


Ce este UNIFI ?

UNIFI este denumirea prescurtată a ISO 20022 - UNIversal Financial Industry message scheme, platforma propusă de Organizaţia Internaţională de Standardizare - ISO pentru dezvoltarea mesageriei financiare.
UNIFI este o metodă pentru dezvoltarea şi validarea standardelor de mesaje financiare, bazată pe următoarele componente:
• o metodologie de modelare a afacerii,
• reguli de proiectare specifice,
• dezvoltare şi înregistrare a standardelor generată de industrie,
• depozit central, compus dintr-un dicţionar de date şi un catalog de procese.
UNIFI are obiectivul de a armoniza standardele pentru tranzacţii financiare, de a permite inter - operabilitatea comunicaţiilor între instituţiile financiare, infrastructurile lor de piaţă şi comunităţile utilizatorilor.


Standardul cuprinde cinci părţi:
• ISO 20022-1: Overall methodology and format specifications for inputs to and outputs from the ISO 20022 Repository
• ISO 20022-2: Roles and responsibilities of the registration bodies
• ISO/TS 20022-3: Technical Specification - ISO 20022 modelling guidelines
• ISO/TS 20022-4: Technical Specification - ISO 20022 XML design rules
• ISO/TS 20022-5: Technical Specification - ISO 20022 reverse engineering


De ce este necesar ?
Utilizarea unui standard unic pentru mesajele privind tranzacţiile financiare ar aduce beneficii mari comunicaţiilor financiare din toate domeniile: plăţi, titluri de valoare, trezorerie, finanţarea comerţului, pentru toate entităţile implicate: instituţii financiare, infrastructuri de piaţă, furnizori de informaţii financiare, consumatori şi clienţi corporatişti.
Protocolul IP şi limbajul XML au fost percepute ca o oportunitate unică pentru industria financiară de a se orienta către un limbaj unic comun. Astfel, meta-limbajul XML a stat la baza mai multor iniţiative diferite de standardizare prin dezvoltarea de mesaje XML, cum sunt: FIX, FinXML, TWIST, SWIFT, VRXML, XBRL, IFX, RosettaNet, MDDL, şi altele. Aceste iniţiative de standardizare independente au dus la multiplicarea eforturilor de standardizare şi la riscul apariţiei de standarde divergente pentru aceeaşi arie de operaţiuni.
Dezvoltarea de standarde în mod independent duce la necesitatea traducerii dintr-un standard în altul, la necesitatea mapării datelor dintr-o aplicaţie în alta, ceea ce este costisitor şi dificil de implementat şi întreţinut. Adăugarea oricărui nou standard creşte exponenţial costurile şi complexitatea.
Prin dezvoltarea UNIFI (ISO20022), ISO propune o abordare unică privind standardizarea, un cadru unic pentru a fi utilizat de toate iniţiativele de standarde privind tranzacţiile financiare.
Utilizarea unui model unic de mesaj reduce eforturile de traducere, de vreme ce fiecare standard trebuie să se raporteze doar la modelul de mesaj pentru a asigura conexiunea cu orice alt standard. Dezvoltarea unui model de business independent de sintaxă constituie nucleul standardului UNIFI. Pe termen lung, mesajele fizice UNIFI generate de acest model vor constitui standardul unic, dar până atunci modelul de mesaj susţine coexistenţa standardelor.


Principalele caracteristici ale UNIFI
UNIFI oferă instrumente pentru dezvoltarea şi implementarea standardelor de mesaje financiare, precum şi pentru asigurarea inter-operabilităţii cu alte seturi de mesaje.
Caracteristica cea mai inovativă a UNIFI este metodologia sa de modelare, care separă standardul afacerii de formatul fizic al mesajului. Modelele evoluează o dată cu afacerea, în timp ce formatul evoluează odată cu tehnologia, beneficiind de ultimele inovaţii în materie de automatizare, uşurinţă în implementare, deschidere şi costuri ale produselor.
Fiecare instituţie financiară are propriul set de obiecte de date care exprimă diversele concepte ale afacerii. Scopul UNIFI este de a identifica şi standardiza acele obiecte partajate de mai multe instituţii şi de a le memora în dicţionarul de date al depozitului UNIFI. Folosind aceste obiecte, pot fi dezvoltate modele de mesaje independente de sintaxă, care pot fi apoi transformate în formate de mesaje corespunzătoare sintaxei dorite.
Astfel, metodologia de modelare permite captarea standardului afacerii în mod independent de formatul fizic al viitoarelor mesaje. Metodologia de modelare utilizează limbajul UML (Unified Modelling Language), propunând o abordare în doi paşi, astfel:
• descrierea modelului global: cine sunt participanţii, care sunt procesele, ce fel de informaţii sunt necesare pentru derularea acestor procese;
• definirea celui mai bun flux al tranzacţiei pentru comunicarea la timp a informaţiilor cerute de participanţi.
O componentă importantă a UNIFI este setul său de reguli de proiectare agreate pentru transformarea modelelor de mesaje în formate fizice de mesaje în sintaxa dorită - în mod curent XML. Aceste reguli asigură structurarea tuturor schemelor UNIFI XML, într-un mod previzibil pentru cel care recepţionează mesajele şi astfel mai uşor de automatizat. Separarea clară a regulilor de proiectare a sintaxei de metodologia de modelare asigură faptul că modelele nu trebuie schimbate dacă XML va fi la un moment dat înlocuit de o soluţie mai bună.
O altă parte a standardului este tehnica denumită ‘reverse engineering’, de captare a funcţionalităţii unor standarde de mesaje existente care nu sunt conforme cu UNIFI şi includerea lor în modelele UNIFI. Aceasta facilitează inter-operabilitatea, coexistenţa standardelor şi migrarea de la mesajele existente la echivalentele lor conforme cu UNIFI.
Pentru a evita dublarea eforturilor de standardizare şi pentru a asigura în mod corespunzător priorităţile de dezvoltare, UNIFI conţine un proces riguros de înregistrare, în care sunt implicaţi experţi din diversele arii de operaţiuni, precum şi viitorii utilizatori. Implicarea comunităţii este absolut necesară pentru asigurarea faptului că toate cerinţele sunt tratate şi că standardul este bun şi va fi utilizat.
O componentă importantă a cadrului de standardizare UNIFI este aşa numitul depozit, unde sunt memorate modelele aprobate, tranzacţiile, mesajele şi componentele lor. Conţinutul acestui depozit este publicat pe site-ul dedicat UNIFI: www.iso20022.org. El este compus din două părţi:
• Dicţionarul de date, cu toate componentele - comparate cu componentele unui joc lego - care sunt utilizate pentru reprezentarea informaţiei în modelele de afaceri şi în mesajele derivate din acestea. Dicţionarul conţine de asemenea tipurile de date care descriu diversele formate sau valori utilizate în modelele de business sau în mesaje.
• Catalogul proceselor de afaceri care conţine trei tipuri de articole: modele de afaceri, tranzacţii care includ şi fluxurile de mesaje şi schemele de mesaje XML derivate din modelele de mesaje.
Organizarea depozitului este descrisă în standardul UNIFI, ca şi procesul de aprobare al articolelor incluse în depozit. Conţinutul depozitului este separat de standard, pentru a evita ca emiterea unui mesaj nou sau actualizat să fie supusă procesului de aprobare a standardelor internaţionale ISO, care are loc de obicei pe durata a câtorva ani.


Cui îi este destinat UNIFI ?
Platforma UNIFI este disponibilă tuturor entităţilor care dezvoltă standarde de mesaje, iar standardele de mesaje UNIFI sunt disponibile public tuturor comunităţilor de utilizatori.
Se doreşte ca platforma ISO să atragă toţi dezvoltatorii de standarde de mesaje financiare, permiţând astfel ca fiecare organism de standardizare să continue să se concentreze pe domeniul său de expertiză şi să-şi păstreze drepturile de proprietate intelectuală asupra mesajelor conforme cu UNIFI pe care le dezvoltă, în timp ce toţi dezvoltatorii pot oferi împreună comunităţii un set de mesaje care utilizează acelaşi limbaj, ca şi cum ar fi fost dezvoltate de acelaşi organism.
În prezent, infrastructuri de piaţă, precum case de compensare (ACH), sisteme de decontare brută în timp real pentru plăţile de mare valoare (RTGS), sisteme de decontare pentru titluri de valoare, burse de valori, adoptă şi solicită dezvoltatorilor de standarde să utilizeze standardul UNIFI în beneficiul clienţilor.
De asemenea, UNIFI este văzut ca metoda ideală de dezvoltare de standarde de către organismele care derulează diverse iniţiative ale industriei sau care emit cerinţe de reglementare, precum SEPA, Giovannini, MiFID şi FATF, care au nevoie de standarde deschise pentru a sprijini armonizarea practicilor de afaceri. Schemele SEPA vor utiliza mesaje bazate pe ISO 20022, cu obiectivul de a îndeplini cerinţele SEPA şi de a susţine procesul complet de automatizare a plăţilor SEPA.
Organizaţiile care doresc să utilizeze metodologia UNIFI pentru a dezvolta standarde de mesaje financiare nu este necesar să fie afiliate ISO, ci trebuie doar să urmeze procesul de înregistrare UNIFI. Organizaţii precum CLS, Euroclear, FIX, IFX, SWIFT şi altele au propus deja proiecte dezvoltate pe baza UNIFI.
În viitor, mesajele ISO 20022 vor putea fi folosite în plăţile internaţionale, în piaţa plăţilor non - euro, conducând către folosirea unor formate unice pentru toate plăţile, ceea ce va simplifica lucrurile, atât pentru clienţi, cât şi pentru instituţiile de credit.

Rodica Tuchilă,
Consilier principal,
Asociaţia Română a Băncilor



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite