Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

SDC propune clienţilor reducerea costurilor de IT

23 Februarie 2008



Pe parcursul anul 2007, SoftNet Development&Consulting (SDC) a trecut printr-un proces de transformare. Această transformare a însemnat repoziţionare în piaţă, dezvoltarea unui nou parteneriat cu Oracle, deschiderea de noi linii în cel traditional cu IBM, acumularea unor competenţe noi, o abordare mai profesională a implementărilor de soluţii informatice complete. Rezultatul este o companie mai puternică, cu o ofertă comercială mai complexă dar la fel de apropiată de clienţi şi de parteneri. Mihai Popescu, Director General, SDC, consideră că acestea sunt doar premizele unei creşteri considerabile pe viitor.

În ce a constat, mai concret, schimbarea prin care a trecut compania în 2007?
Procesul de schimbare prin care a trecut SoftNet Development&Consulting în 2007 nu a fost unul de structură ci unul de orientare şi de cultură organizaţională. Acest proces a început în cea de a doua jumătate a lui 2006 şi a însemnat o regândire a întregii strategii. Practic ne-am transformat dintr-o casă de software specializată de dezvoltarea de aplicaţii într-o companie orientată pe implementarea de proiecte complexe, pe integrarea de soluţii atât pachete standard cât şi customizabile. Nucleul acestor proiecte rămâne în continuare o soluţie software însă derularea lor implică numeroase competenţe legate de consultanţă. Din acest punct de vedere în 2007 ne-am adăugat competenţe pe segmentul ERP, dezvoltând iniţial un departament iar apoi o divizie ERP bazată pe Oracle Applications. Cred că în acest moment avem printre cele mai bune echipe specializate pe Oracle Applications şi putem oferi clienţilor soluţii de outsourcing complet pe această tehnologie. Am decis să adresăm şi soluţii de monitorizare de sisteme informatice complexe bazate pe tehnologii IBM Tivoli şi am adoptat în portofoliul nostru noile versiuni a unor produse precum IBM Lotus, Content Manager sau WebSphere.


Outsourcing-ul de ERP este un concept relativ nou pentru piaţa românească. Aveti deja o implementare finalizată?
Avem o primă referinţă în România, o soluţie prin care partenerul nostru nu are nici un fel de preocupare pentru ceea ce înseamna IT. Practic întreg sistemul, inclusiv partea de ERP şi cea de management financiar este externalizat către SDC, iar compania efectiv se ocupă doar de funcţionalităţile sistemului. Serverele şi aplicaţiile sunt gazduite de noi deci clientul nu trebuie să mai aibă un departament IT care să se ocupe de întreţinerea sistemului sau de upgrade-urile ulterioare. Este un model pe care îl propunem către tot mai mulţi clienţi şi care cred că are perspective.


Veţi extinde serviciile de outsourcing şi la alte tipuri de aplicaţii ?
Outsourcing-ul e o soluţie pentru reducerea costurilor şi pe această linie vom propune nu doar externalizarea ERP-ului ci şi a altor soluţii: sisteme de messaging, document management, arhivare electronică, CRM, portaluri, adică pentru orice funcţionalitate pe care o companie nu vrea să şi-o întreţină sau dezvolte singură iar SDC are capacitatea să îi dea o soluţie.


Majoritatea vendorilor de soluţii software preferă formula clasică.
Ce vă face atât de încrezător în succesul unei astfel de soluţii?
Succesul acestei abordari se bazează şi pe relaţia pe care SDC o are cu Omnilogic. SoftNet Development&Consulting deţine competenţele de business şi dezvoltare software iar Omnilogic pune la dispoziţie resurse performante de tip data center, de comunicaţii şi de securitate. Acesta este combinaţia necesară pentru a oferi soluţii fiabile de outsourcing. Pentru o firmă foarte puternică în domeniul ERP sau document management lipsa logisticii aduce fie imposibilitatea ofertării unei astfel de soluţii fie costuri greu de suportat de client. Pentru a oferi o aplicaţie în regim oursourcing trebuie să ai infrastructura foarte puternică, să ai timpi de răspuns foarte buni, iar disponibilitatea sistemelor să fie maximă. Practic toate conceptele de high availability, business continuity şi disaster recovery trebuie să fie implementate foarte serios. Au mai fost companii româneşti care au încercat să ofere o serie de portaluri pe care clientul avea acces la diverse funcţionalităţi dar fără o infrastructură performantă, acesta nu poate fi un business real şi cu succes de piaţă.


Dincolo de competenţele tandemului SDC-Omnilogic, ce credeţi că determină orientarea companiilor către soluţii de outsourcing ?
Mediul economic se schimbă de la un an la altul, iar competiţia devine din ce în ce mai acerbă. Domenii care până acum erau mine de aur, ca imobiliarele sau retail de bunuri de consum spre exemplu, încep să-şi reducă rata de profitabilitate catre una normală. Inevitabil companiile vor fi presate să-şi reducă costurile, multinaţionalele au dat deja un astfel de semnal. Costurile se pot reduce atât prin organizarea mai bună a activităţii dar şi prin focalizarea pe ceea ce înseamnă core business şi externalizarea lucrurilor care nu sunt preocuparea lor principală. Până şi o companie foarte legată de ITC ca Sony Ericsson, de exemplu, şi-a externalizat toate activitatile de IT catre HP şi IBM într-un moment în care avea nevoie extremă de reducere de costuri. Companiile din Romania au început să devină mai sensibile la costuri, iar procesul cred că se va accentua pe parcursul anului 2008.

Externalizarea este doar una dintre posibilităţile de reducere a costurilor. Ce alte soluţii mai propuneţi pieţei?
O altă direcţie ce contribuie la reducerea costurilor este virtualizarea, un domeniu despre care se vorbeşte tot mai mult astăzi. Pe această direcţie am stabilit un parteneriat cu VMware şi am experimentat intern prin migrarea tuturor aplicaţiilor pe o structură de servere complet virtualizată. Am consolidat câteva zeci de servere pe un grup de 8 servere ce rulează o soluţie de virtualizare VMware, iar performanţele au crescut vizibil. Mai mult, costurile de administrare au scăzut cu pană la 50%.
În egală măsură propunem clienţilor şi reducerea costurilor prin utilizarea de soluţii opensource. Am constatat că multe organizaţii mari utilizează produse software mult mai complexe decât au nevoie angajaţii. 80% dintre angajaţi nu au nevoie de aplicaţii de birou foarte complexe, deoarece au task-uri bine definite pentru care folosesc aplicaţii la nivel enterprise. Nu este nevoie ca o astfel de companie să cheltuiească zeci si sute de mii de euro anual pe licenţe când funcţionalităţi similare se pot obţine cu aplicaţii aproape gratuite. Pe acest segment oferim în principal consultanţă pentru implementarea de OpenOffice, un produs cu niste facilităţi extraordinare. Avem focus puternic pe ceea ce înseamnă Linux, am semnat anul trecut un parteneneriat cu RedHat, alături de relaţia tradiţională cu Novell.

Repoziţionarea SDC din ultimul an implică şi o mai mare focalizare pe componenta de consultanţă?
Avem oameni care lucrează de mulţi ani în companie şi care au acumulat o experienţă de business foarte bogată.
Ne-am propus să dezvoltăm în următorii ani o divizie de consultanţă, dar va fi o consultanţă orientată spre IT şi nu o consultanţă pură de business. Rădăcinile noastre sunt legate de software şi inclusiv numele Softnet Development & Consulting arată că permanent am avut o componentă de consultanţă.
Am încercat sa repozitionam SDC-ul si vom acţiona şi pe viitor în această direcţie, ca o companie capabilă să ofere suport pentru optimizarea activităţii şi reducerea costurilor. Focalizarea este dincolo de tehnologie, fie că este vorba de document management, arhivare sau produse din portofoliul IBM sau Oracle. Clienţi tradiţionali vin şi ne întreabă cum să-şi îmbunătăţească procesele interne. Cel mai important proiect actual este în administraţia centrală unde regândim întreg fluxul de circulaţie a informaţiei într-unul dintre ministerele importante.

Există şi direcţii de business mai puţin vizibile în activitatea SDC. Cum decurg lucrurile în privinţa aplicaţiilor CRM şi a celor de autentificare?
Pe segmentul CRM, unde oportunităţile de piaţă sunt de asemenea ridicate, avem o ofertă duală. Pentru companiile mici oferim un produs CRM propriu dezvoltat pe platforma SoftNet eDoc, iar pentru firmele mari avem produse extrem de complexe din portofoliul Oracle. Cel mai important dintre acestea este Siebel, produsul de CRM aflat în top la nivel mondial.
O relaţie foarte bună avem cu firma Vasco, unul din liderii mondiali în domeniul autentificării. În mod curent lucrăm cu 7 bănci pentru a oferi soluţii de autentificare. Este un business care a avut un mare succes şi pentru care există multiple oportunităţi în sectorul guvernamental. Serviciile de eGuvernment pe care le aşteaptă toată lumea ca eliminare a birocraţei au nevoie de elemente de autentificare, iar competenţele noastre pe acest segment sunt foarte avansate. Aplicaţia noastră de Internet Banking, eBank, pune mare accent pe securitate şi chiar dacă aceasta a adus o complexitate mai sporită ne bucurăm că după creşterea atacurilor tip phishing clienţii nostri nu au avut probleme. Mai mult, vedem şi o preocupare sporită a băncilor pentru elementele de securitate.


După un 2007 orientat pe repoziţionare care sunt premizele pentru dezvoltare în 2008 ?
Am reuşit în 2007 să creştem cu 100% faţă de anul precedent, dar pe de altă parte 2007 a fost un an de investiţii în oameni şi infrastructură, de repoziţionare. Astfel în 2008 ne-am propus să valorificăm aceste investiţii şi combinate cu creşterea pieţei să dublăm iarăşi cifra de afaceri. Mai mult, chiar dacă este un an electoral, au fost prea multe lucruri amânate în sectorul guvernamental dar care trebuie făcute în 2008. De unele proiecte este în mod real mare nevoie, iar altele sunt impuse de Uniunea Europeană. Speram ca 2008 să fie anul începerii acestor proiecte. Din această combinaţie: acumulare de competenţe, creştere naturală şi iniţiere de proiecte guvernamentale, speram să atingem o cifră de afaceri de 10-12 milioane USD la sfârşitul lui 2008.
Gabriel Vasile



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite