Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Managementul reputaţiei pe online

23 Februarie 2008



Aşa cum imaginea ta în ochii celorlalţi depinde de o serie întreagă de factori, de zvonuri, de modul cum ceilalţi te privesc, la fel şi pe online, reputaţia ta trebuie gestionată cu atenţie pentru a te prezenta aşa cum îţi doreşti să fii perceput de ceilalţi.
Reputaţia este în mod clar un capital preţios, dificil de stabilit şi exigent. Pentru a avea o imagine realistă, în primul rând este necesar să te defineşti, să ştii cum te definesc ceilalţi, apoi să ştii clar cum ţi-ai dori să te vadă. Reputaţia unei organizaţii este influenţată în principal de cultura sa organizaţională, de forţa cu care comunică şi de integritatea managementului superior. Iar, în acest moment, Internetul este principala sursă de informare pentru oricine, în mod direct sau indirect.

Zvonul circulă din blog în blog
Pentru companii este tot mai important acum modul în care sunt percepute pe online, diverse zvonuri atrag mult mai mulţi vizitatori decât informaţiile postate direcţionat. Bloggerii lansează informaţii aşa cum ei le percep, publică ceea ce deseori nu apare oficial.
Din nefericire, site-urile de zvonuri se multiplică în voia actualităţii şi a chefului; un adevăr care circulă din gură în gură electronică, uşor de transmis şi rareori controlat. Ca exemplu dat şi pe blogul de marketing Basic Marketing (www.wsablog.net), zvonul că iaurturile Danone ar fi contaminate cu dioxină au condus la o scădere a vânzărilor de 15% (standard.ro). Un articol de pe varianta electronică a cotidianului Evenimentul Zilei, ce a acoperit acest subiect, a generat peste 80 de comentarii, majoritatea negative la adresa Danone (peste 10.000 de accesări). Devenit acesibil, zvonul a prins formă.
Există bloguri de marketing care propun în primul rând o listă de acţiuni online şi unelte aferente pentru monitorizarea zvonurilor şi a reputaţiei, în general.


Cum să ţii evidenţa a ce spun site-urile despre tine
Google Alert – selectezi cuvintele cheie de care eşti interesat (numele organizaţiei sau al persoanei pe care doreşti să o monitorizezi, ori al concurenţei), iar Google îţi va semnala pe email de fiecare dată când va afla o noutate privind cuvintele selectate. Această unealtă se dovedeşte foarte utilă pentru reputaţia personală. Timpul în care va găsi o informaţie relevantă poate fi de la câteva ore pînă la câteva zile, din momentul apariţiei ei. Şi Yahoo oferă un serviciu asemănător.
Pentru a crea RSS-uri customizate şi pentru a fi sigur că vei atinge un număr cât mai mare de bloguri şi canale de ştiri sunt utile Google.com/blogsearch şi Technorati. Poţi subscrie aceste RSS-uri în propriul reader, pentru a scurta timpul necesar accesării lor.
Monitorthis este un tool foarte util prin care se pot monitoriza anumite cuvinte cheie în 22 de motoare de căutare diferite. Rezultatele se accesează tot din readerul de RSS.
Identifică forumurile şi grupurile de discuţii unde îşi petrece timpul publicul tău sau concurenţa ta. Nu doar monitorizează, ci şi participă la discuţii. Una dintre cele mai folosite platforme pentru grupuri de discuţii în România este Yahoo Groups. În mod similar, au dezvoltat platforme şi Microsoft şi Google.


Află şi ce face concurenţa
Urmăreşte schimbările de pe site-urile concurenţei. Serviciul gratuit ce-ţi poate veni în ajutorul acestei sarcini
este: Watchthatpage.com. Servicii contra cost: Copernic Tracker şi Website Watcher. Aceste softuri au şi opţiuni de monitorizare RSS, forumuri şi grupuri de discuţii. Toate acestea numai pentru a monitoriza reputaţia pe care o ai în piaţă. Dacă eşti perceput corect este nevoie doar să întreţii imaginea de care te bucuri în piaţă, însă dacă brandul îţi este perceput greşit este mult de muncă întrucât a repara o reputaţie proastă e mult mai greu decât a construi una de la zero.
O regulă importantă este să nu încerci să construieşti o imagine falsă. Imaginile fără bază în realitate se prăbuşesc mai devreme sau mai târziu. Şi nimeni nu vă va ierta dacă minţiţi.


Monica Muscă



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite