Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Poţi avea un back-up al oamenilor cheie?

23 Februarie 2008



Ideea de back-up este clară şi nu cred că are nevoie de o definiţie prea elaborată. Poţi face un back-up al informaţiilor din propriul calculator, poţi avea planuri de back-up în anumite proiecte, dar poţi găsi oare soluţii de back-up al oamenilor?
Companiile autohtone se feresc să elaboreze şi să fie transparente în zona politicilor de back-up al personalului. Totuşi plecarea sau îmbolnăvirea unui angajat implicat într-o fază critică a unui proiect reprezintă un risc major. De ce să nu-l atenuezi?

Există practic două soluţii de back-up:
Una este cea externă şi aplicabilă mai ales în cazul plecării unui angajat: angajarea rapidă a altui candidat. În acest caz, folosirea unei aplicaţii care să facă managementul eficient al recrutărilor şi implicit al candidaţilor motivaţi să se alăture companiei, poate ajuta. La rândul ei această metodă comportă riscuri: nu se ştie câţi dintre candidaţii eligibili sunt sau pot deveni activi în căutarea unui loc de muncă la momentul critic.
Cealaltă este cea internă şi este aplicabilă mai ales în cazul indisponibilităţii temporare a unui angajat: anumiţi angajaţi din companie îşi pot asuma, pentru perioade scurte de timp, o parte dintre responsabilităţile postului cheie rămas vacant. Project manager-ul trece la analiza de business, un programator îşi asumă zona de consultanţă tehnică etc. Pentru a fi însă validă, această strategie de back-up trebuie corelată cu celelalte procese din zona de HR: responsabilităţi clar delimitate, planuri de instruire internă în zonele importante de activitate, o comunicare eficientă şi multă transparenţă. Pentru a-şi putea asuma responsabilităţile într-un timp scurt, persoanele din cadrul companiei trebuie să participe periodic la sesiuni de instruire în zona în care asigură back-up-ul.
În cazul noilor angajaţi, aceştia trebuie să aibă acces facil la istoricul proiectelor, la documente specifice, la informaţii relevante care să-i ajute la o adaptare rapidă la respectivele proiecte sau activităţi. De asemenea, cei care îşi asumă şi zona de back-up trebuie să ştie pentru cât timp o fac şi să fie recompensaţi ca atare.

Ce trebuie să ştiţi atunci când elaboraţi strategia de back-up?
În primul rând, selectaţi spre angajare persoane cu o atitudine potrivită, care se adaptează uşor şi care fac faţă cu brio situaţiilor critice. A avea în cadrul companiei angajaţi care îşi asumă cu uşurinţă noi responsabilităţi, cu o atitudine proactivă şi orientaţi spre rezultate/clienţi reprezintă punctul de plecare al unei strategii de back-up.
În al doilea rând, nu încercaţi să găsiţi un back-up al angajatului în sine, ci al responsabilităţilor acestuia. În general, posturile care au nevoie de aşa ceva sunt complexe, cuprinzând atât zona de relaţie cu clientul, zona tehnică, cea de implementare, suport, operaţiuni, etc. Toate aceste funcţii pot fi suplinite fără efort sporit, de mai multe persoane până la găsirea unui înlocuitor.
Nu în ultimul rând, încercaţi să comunicaţi deschis şi onest cu persoanele implicate încă înaintea declanşării unei situaţii care cere activarea planului de rezervă. Odată instituită însă, trebuie evitate situaţiile conflictuale sau cele neplăcute, întrucât back-up la back-up este deja greu de asigurat.


Valentina Neacşu – Senior Consultant ITex
www.itex.ro



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
Andrei Ciornei
Chiar si back-up-ul pentru un post de executie simplu poate crea probleme dar cu atat mai mult o pozitie care presupune o munca de creatie. Totusi mi se pare mai interesanta solutia gasirii unui angajat nou pentru ca elimina riscul situatiei si mai neplacute back-up la back-up si in plus creaza premiza unei improspatari a echipei.
01 Martie 2008, 06:42:05