Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Portabilitatea, noul operator pe piaţa de telefonie din România

24 Februarie 2008



Cu cinci ani înainte ca Autoritatea Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei (ANRCTI) să se înfiinţeze, Marea Britanie lansa, în 1997, serviciul de portabilitate pentru telefonia fixă şi mobilă. La 11 ani distanţă de britanici, portabilitatea va fi disponibilă şi în România, reprezentanţii Autorităţii anunţând serviciul ca pe un catalizator al concurenţei pe piaţa telecomunicaţiilor.
Portabilitatea numerelor permite utilizatorilor de telefonie fixă sau mobilă să îşi schimbe, în funcţie de preferinţe, furnizorul de servicii, dar să-şi păstreze numărul de telefon.
„Portabilitatea va creşte deschiderea abonaţilor către noile oferte din piaţă, le va permite să aleagă oferta cea mai avantajoasă sau potrivită pentru necesităţile lor şi va stimula concurenţa între furnizori“, a declarat preşedintele ANRCTI, Dan Georgescu.
Anunţat a fi disponibil începând cu 21 octombrie, serviciul de portabilitate este aşteptat cu mult interes de către Autoritate, dar la nivelul utilizatorilor este încă necunoscut. Pagina de Internet a ANRCTI a lansat un sondaj pentru a afla gradul de interes al cetăţenilor în ceea ce priveşte posibilitatea de a face uz de viitorul serviciu de portabilitate. La chestionarul Autorităţii răspunseseră, la începutul lunii februarie, doar 138 de persoane, dintre care 76% bifaseră afirmativ, iar 24% optaseră pentru neutilizarea serviciului.


Marii operatori, precauţi, cei cu o cotă mai mică, încrezători
Unele voci din piaţa de telecomunicaţii locală susţin că portabilitatea va avantaja furnizorii de telefonie cu o cotă de piaţă mai mică, precum Zapp şi Cosmote în cazul telefoniei mobile sau UPC şi RCS & RDS în cazul telefoniei fixe.
Carmen Lazăr, Head of Corporate Affairs în cadrul Zapp, crede că problema retenţiei clienţilor în reţea va fi una a tuturor operatorilor, care vor fi nevoiţi să-şi motiveze în plus utilizatorii.
„Din portabilitatea numerelor ar putea avea de câştigat companiile nou intrate pe piaţa comunicaţiilor sau operatorii mai mici, care vor putea să atragă clienţii altor companii, care nu pleacă din aceste reţele tocmai pentru că schimbarea unui număr de telefon presupune şi inconveniente, atât de natură economică, cât şi de natură psihologică sau socială”, ne spune Carmen Lazăr.
De cealaltă parte, Vodafone România, al doilea operator de pe piaţa românească, din punct de vedere al numărului de clienţi şi al rezultatelor financiare obţinute, nu vede în portabilitate un pericol.
„Păstrarea numărului de telefon nu reprezintă o barieră pentru migrarea de la un operator la altul a clienţilor de telefonie mobilă. De aceea, considerăm că pentru utilizatorii de telefonie mobilă din România efectele vor fi minime“, a declarat pentru Market Watch, Mihail Tărniceanu, Associate Director, Regulatory Affairs în cadrul Vodafone România.
Reprezentanţii UPC România văd serviciul de portabilitate ca pe o ocazie de a face utilizatorii mult mai conştienţi de ofertele atractive şi, în acelaşi timp, de a le asigura confortul păstrării aceluiaşi număr.
„Portabilitatea înseamnă mai mulţi clienţi în cazul lansării unei oferte atractive, având în vedere că păstrarea numărului nu mai reprezintă o barieră în alegerea operatorului“, a declarat pentru revista Market Watch Lucian Crăciun, Regulatory Compliance Manager în cadrul UPC România.
Miza portabilităţii nu va consta doar în lansarea de oferte atractive, crede Crăciun, ci şi în menţinerea clienţilor de către operatori, ceea ce va spori competiţia în piaţă.
Reprezentanţii companiei Romtelecom, cel mai mare operator de pe piaţa de telefonie fixă, cred că operatorii trebuie să-şi accelereze propriile programe de reţinere a clienţilor în reţea, oferind servicii suplimentare.
„Oamenii apreciază beneficiile suplimentare oferite de companie la acelaşi preţ sau chiar la un preţ mai mic”, a declarat un oficial al Romtelecom pentru Market Watch.

Neclarităţi chiar la nivelul
Autorităţii
Potrivit ANRCTI, utilizatorul nu va fi taxat pentru portarea numărului, în momentul renunţării la un serviciu de telefonie, costurile fiind suportate de noul furnizor, care va avea însă opţiunea de a transfera clientului o parte din cheltuieli. Autoritatea nu a precizat suma limită pe care furnizorii de telefonie o pot percepe utilizatorilor, dar a menţionat că „aceste tarife trebuie să fie accesibile“ şi că „din practica europeană se constată că o parte din furnizorii acceptori au decis să nu tarifeze abonaţii pentru serviciul de portare“.
În ceea ce priveşte paşii pe care trebuie să-i urmeze pentru a activa serviciul de portabilitate, utilizatorii sunt induşi în eroare de informaţiile transmise de către ANRCTI. Potrivit comunicatului de presă, pe care Autoritatea l-a dat publicităţii cu ocazia anunţării portabilităţii, „orice utilizator va putea beneficia de portabilitate în 10 zile de la depunerea unei cereri la furnizorul la care este abonat“. Contrar însă, pe pagina de Internet a ANRCTI lucrurile stau cu totul altfel. Astfel, aflăm că „realizarea procesului de portare este în totalitate responsabilitatea furnizorului acceptor, care iniţiază acest proces în momentul primirii unei cereri de portare de la utilizatorul final“.


Obligaţiile operatorilor
Datorită portabilităţii, numerele de telefonie mobilă şi telefonie fixă nu vor mai fi asociate unei reţele. Operatorii de telefonie vor avea obligaţia de a informa gratuit utilizatorii cu privire la reţeaua în care se află în momentul iniţierii unui apel şi la tarifele percepute pentru convorbire.
„Informaţiile vor fi puse la dispoziţia utilizatorilor gratuit, prin intermediul serviciului de relaţii cu clienţii, în scris şi prin publicarea pe pagina de Internet a companiilor de telefonie, precum şi prin alte mijloace de informare, precum serviciul de informaţii furnizat prin SMS”, spun oficialii ANRCTI.
Totuşi, nu este clar cum va fi informat un utilizator care nu a aflat încă despre portabilitate şi care apelează un număr portat. Pentru cei care vor şti de existenţa acestui serviciu, va fi pusă la dispoziţie o aplicaţie web, ce va fi dezvoltată de către operatorul bazei de date centralizate, prin intermediul căreia vor putea afla dacă un număr este portat şi ce furnizor oferă servicii prin intermediul numărului respectiv la momentul interogării aplicaţiei.
În Marea Britanie, spre exemplu, ţară cu o considerabilă experienţă de utilizare a portabilităţii, operatorii nu sunt obligaţi să înştiinţeze utilizatorii cu privire la numerele portate.
„Responsabilitatea aparţine utilizatorului final, care trebuie să-şi anunţe prietenii sau familia că şi-a schimbat furnizorul de servicii. Nu este necesară nicio notificare formală în acest caz“, a declarat pentru Market Watch Jan Kacperek, reprezentantul Ofcom, Autoritatea de profil din Marea Britanie.


Rezultatele portabilităţii în alte ţări
Potrivit informaţiilor furnizate pentru Market Watch de către Kacperek, în Marea Britanie, în primele două trimestre din 2007 au fost portate 683.158 de numere către alte reţele şi 714.632 de numere dinspre alte reţele. La nivelul anului 2006, au fost portate peste 1,5 milioane de numere. În 2007, la nivelul trimestrul doi, Ofcom a raportat în Marea Britanie un număr de peste 65 milioane de utilizatori, din care peste 22 milioane abonamente postpaid şi peste 42 milioane de cartele pre-pay.
Autoritatea de profil din Franţa a raportat pentru trimestrul trei încheiat la 30 septembrie 2007, aproximativ 252.800 de cereri de portare, dintr-un număr total de peste 53 de milioane de utilizatori ai telefoniei mobile.
Potrivit ANRCTI, care citează un raport al Uniunii Europene, la nivelul celorlalte ţări din UE, excepţie făcând Marea Britanie, în 2006 s-au înregistrat 31,4 milioane de numere mobile portate în cadrul a 24 de ţări. Cel mai mare nivel de portare a numerelor a fost în Finlanda (peste 64%) şi Danemarca (32%), în timp ce în Spania şi Suedia procentul înregistrat era de peste 20%.
Ţările în care portabilitatea nu a declanşat cereri masive de schimbare a numerelor au fost Germania, Grecia, Franţa, Portugalia şi Austria, cu un procent de sub 1,9%.
În Norvegia, ţară în care portabilitatea a fost introdusă în noiembrie 2001, până în prezent s-au portat peste 2,7 milioane de numere, iar în prima jumătate a anului 2007, aproximativ 58.000 de utilizatori mobili au apelat la portabilitate, fata de 47.000 înregistraţi în anul precent, potrivit informaţiilor Autorităţii de profil din această ţară.


- În România, orice număr mobil poate fi portat, indiferent de tehnologia utilizată (2G, 3G sau CDMA).
- Numerele de telefonie fixă nu pot fi portate către reţelele de telefonie mobilă şi invers.
- Între reţelele de telefonie fixă, portarea este posibilă doar în cazul în care cei doi furnizori oferă servicii şi au alocate resurse de numerotaţi în acelaşi judeţ.


Tudor Chirtoacă



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite