Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

IT&C intre continente

21 Septembrie 2004



Am avut placerea la sfarsitul lunii august sa vizitez unul dintre cele mai importante evenimente ale sectorului IT&C din regiune, CeBit Eurasia, de la Istanbul.


Aflat la a patra editie, dar cu o istorie mai veche, Cebit Eurasia Bilisim 2004 a atins cel mai mare numar de expozanti si vizitatori de pana acum. Cele sase zile de manifestari au atras 808 firme expozante din 19 tari si un numar de 156.681 vizitatori. Targul de IT&C de la Istanbul s-a transformat dintr-un eveniment local intr-unul cu tendinte internationale evidente, odata cu implicarea in organizare a Deutsche Messe, si imprumutarea numelui de succes al prototipului de la Hanovra.


Expozitia a fost structurata pe categorii distincte: Telecom, Planet Reseller, Future Parc si eGovernment, etc. in principiu, evenimentul se adreseaza segmentului B2B, chiar si hala cu sisteme si periferice, care la CERF s-a transformat in supermarket, a fost destinata in primul rand reseller-ilor, insa am remarcat o dubla si distincta orientare. Sectorul telecom, dominat de marile nume: Turkcell, Avea, Siemens, Samsung s-a orientat catre consumer si catre spectacol in timp ce restul pavilioanelor (6 din 7) au fost clar dedicate segmentului Business. Este evident insa, ca sectorul telecom, ca si la alte manifestari similare, inclusiv la CERF-ul autohton, capteaza atentia tuturor, iar linia business-consumer devine tot mai greu de sesizat. Chiar daca, la Istanbul nu a existat un sector dedicat exclusiv „digital entertainment“ ca la Hanovra, gama extinsa de aplicatii si produse si servicii multimedia, a facut tot spectacolul, atragand deopotriva «white colar» cat si «bluejeans collar».


Restul halelor, dedicate propunerilor de afaceri si proiecteleor de viitor s-au bucurat de o fireasca liniste, fara insa ca numarul vizitatzorilor sa fie scazut. Implicarea Deutche Messe in organizare este vizibila, cel putin la capitolul invitarii segmentului de vizitatori internationali sau business si al suportului oferit acestora pe timpul vizitei. Vizitatorii internationali au beneficiat de intrare separata si suport in limbi de circulatie internationala, precum si de saloane dedicate exclusiv discutiilor.


Foarte interesanta si eficienta mi s-a parut prezenta la punctele de informate (destul de numeroase) a unor consilieri (in general persoane cu experienta, vorbitori de engleza) care puteau oferi ajutor pentru identificarea unor cerinte de afaceri. Nu era vorba de niste tineri care sa-ti indice un anume stand ci de persoane competente in oferirea unor informatii despre anumite sisteme informatice, servicii sau echipamente.


La fel de interesanta, si perfect utilizabila si la noi, mi s-a parut posibilitatea programarii unor intalniri prin SMS. Serviciul a fost lansat cu 26 de zile in avans si permitea fixarea de intalniri cu angajati ai unor firme capabile sa ofere solutii relevante intr-un anumit domeniu. in esenta serviciul te scutea de cautari intense printre participanti deci in mod evident o semnificativa economie de timp.
Practic functionarea era foarte simpla, se trimitea un SMS cu un cod al sectorului interesat (codurile extrem de diversificate erau disponibile pe site-ul evenimentului) la care alatura litera A pentru o vizita in timpul saptamanii sau B pentru o vizita in week-end, numele si compania reprezentata. O aplicatie identifica posibilele intrevederi in functie de expozanti si staff-ul prezent la standuri, iar ulterior persoana interesata primea unul sau mai multe SMS-uri cu detaliile intalnirilor programate, confirmate si de un oficial al organizatorilor.


Printre expozanti s-a aflat si Topex, singura companie romaneasca prezenta. Dupa un inceput mai greoi si cateva incurcaturi la construirea standului, echipa prezenta la eveniment s-a aratat multumita de contactele avute: „CeBit a reprezentat un mic succes pentru Topex. Am identificat necesitatile reale ale pietei turcesti de echipamente de telecomunicatii si putem afirma ca anumite produse ale Topex se potrivesc ca o manusa. Participarea la CeBiT Bilisim a reprezentat totodata oportunitatea de a castiga noi distribuitori din zona Turciei si Balcani. Interesul manifestat de catre vizitatorii standului Topex pentru produsele noastre si mai ales contactele primite dupa inchiderea expozitiei vin sa intareasca afirmatiile de mai sus“, ne-a declarat Valentin Visan, director marketing Topex.
in general, organizarea evenimentului a fost la standarde foarte ridicate, singurele situatii dificile ar fi putut aparea in legatura cu lipsa informatiilor in limba engleza si necunoasterea limbii engleze de catre multi dintre participanti. Aceasta situatie este intalnita insa si la Hanovra (eveniment cu un caracter declarat international), legat de limba germana si face prezenta unui vorbitor de limba turca la stand o conditie sine qua non (se pare ca Topex a invatat aceasta lectie din experienta internationala).


CeBit Bilisim are inca un caracter national, insa Turcia, atat prin dimensiunile pietei interne, cat si prin caracterul sau de piata emergenta intre Europa si Asia, atrage tot mai mult interesul companiilor internationale, iar evolutia ultimilor ani o dovedeste.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite