Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Eterna şi fascinanta... Bulgarie

23 Martie 2008



După „adidaşii” Romika, plajele din Albena şi cumpărăturile de la Ruse, românii descoperă noi oportunităţi în Bulgaria. În ultimii ani, o serie de companii româneşti din sectorul IT au pătruns curajos pe piaţa de profil din Bulgaria, reuşind să se implice direct sau prin parteneriate în proiecte destul de complexe. Dacă până de curând această abordare era una relativ tăcută, după achiziţionarea companiei Latona de către Siveco, Bulgaria devine o ţintă majoră.

Bulgaria este o ţară cu 7 milioane de locuitori, catalogată ca o piaţă mică în economia europeană, dar cu rate interesante de creştere, asemenea altor pieţe emergente din sud-estul Europei. Ritmul constant de creştere a făcut piaţa bulgărească atractivă pentru investitori din cele mai diverse domenii. În 2007, piaţa IT din Bulgaria a înregistrat o creştere record, de 23,4 %. Mai mult, conform ultimelor studii ale IDC, Bulgaria se aşteaptă la o rată de creştere şi mai mare în 2008, de 25,1 %. Aceste procente sunt semnificativ mai mari decât pe celelalte pieţe din Europa de Sud-Est, care au înregistrat o creştere medie de 19 % în 2007, România având o creştere a pieţei de profil între 20 şi 25%, în funcţie de studiu.

15%, creştere constantă până în 2011

Până în 2011, creşterea anuală a pieţei de IT din Bulgaria se va stabiliza în jurul valorii de 15%. Segmentul de servicii IT va avea cea mai mare creştere din acest domeniu. Se aşteaptă ca segmentul IT services să crească cu aproximativ 17% în fiecare an. Un alt segment al pieţei IT din Bulgaria care se dezvoltă foarte mult este cel hardware, unde, până în 2011, se vor înregistra creşteri anuale de 15,4%. Conform IDC, segmentul software se dezvoltă mai greu, creşterile anuale prognozate pentru 2008-2011 fiind de 10%. Arun Chandramohan, Senior Analyst Vertical Markets la IDC CEMA, a declarat că: „Acum este momentul să se investească în regiune. Există o creştere dinamică, iar companiile autohtone au nevoie de IT pentru a susţine această dezvoltare. Cele mai multe ţări din Uniunea Europeană au înregistrat creşteri medii între 5 şi 8 %, iar această situaţie va continua şi în următorii 4-5 ani. Am observat, de asemenea, investiţii străine majore în regiune, în special în domeniul industriilor high-tech, de automobile, electronice şi producţie. Din punctul de vedere al consumatorului, se poate observa că oamenii câştigă din ce în ce mai bine, ceea ce înseamnă o creştere a vânzărilor de PC-uri. Aceasta face ca Internetul să pătrundă din ce în ce mai adânc, deoarece companiile de telefonie mobilă şi cele de comunicaţii îşi scad, tot mai mult, tarifele. Rezultatul final este o ţară cu o reţea de comunicaţii foarte performantă, unde un procent foarte mare de case sunt conectate la Internet. Această situaţie se traduce prin oportunităţi majore în ecommerce sau alte servicii web.”


Investiţii majore în sănătate şi retail
Pe de altă parte, analiştii locali menţionează un trend major de schimbare a structurii clienţilor mari ai industriei ITC. Dacă până de curând cei mai mari consumatori erau companii din domeniul financiar (banking, asigurări, etc.), guvernamental sau telecom, se observă o înclinare a balanţei către sectoarele de producţie, retail şi sănătate. Specialiştii sunt de părere însă că sectorul de utilităţi este cel ce va începe să se dezvolte cel mai mult în următorii ani. Motivul este procesul de descentralizare, care face ca firme mari de utilităţi deţinute de stat să se separe în mai multe companii specializate şi cu acoperire regională, proces care s-a desfăşurat similar şi în România. Pe acest fond, companiile străine care vin să cumpere sau să gestioneze aceste noi firme de utilităţi vor fi investitori majori în domeniul IT. Complementar, concurenţa în creştere va determina tot mai multe companii să facă investiţii în sisteme performante de business şi quality management.
Sectorul financiar va rămâne, ca şi în România, unul dintre cele mai active din punct de vedere al investiţiilor în domeniul IT. Investiţiile se vor axa pe pregătirile pentru trecerea la sistemul monetar unic EURO. Toate noile reglementări legale vor obliga instituţiile financiare să investească sume mari în dezvoltarea unor centre de date foarte puternice, precum şi a serviciilor bancar mobile. În industria de telecomunicaţii se va putea observa o uşoară schimbare a jucătorilor în următorii ani, prin apariţia unui număr mare de operatori „alternativi”, după ce autorităţile au acordat recent mai multe licenţe WiMax noi. Aceste noi companii vor deveni, de asemenea, investitori majori în domeniul IT.
Domeniul sănătate-medical este urmărit cu atenţie de toată lumea, deoarece în acest sector au fost demarate cele mai mari proiecte la nivel naţional, precum National E-Healthcare Portal Project sau Electronic Health Card. IDC consideră că asemenea proiecte vor fi din ce în ce mai frecvente în viitorul apropiat, iar investiţiile în IT pentru domeniul Sănătate vor creşte semnificativ în următorii ani. Până acum, iniţiative de acest gen nu au beneficiat de o finanţare adecvată. În 2006, numai 5,18 milioane de dolari au fost investiţi în soluţii IT pentru domeniul Sănătăţii, însă în 2007 creşterea sumelor a fost de 17% . Noile reglementări legale şi competiţia acerbă va obliga companiile să investească sume considerabile în modernizarea tehnologiilor folosite. Pentru a rămâne competitive, companiile de retail sunt nevoite să implementeze soluţii high-tech pentru managementul distribuţiei, al exportului, business intelligence şi customers behaviour modelling.
Analista IDC, Evelzn Stoev, este de părere că în anul 2011 vom putea vedea o piaţă IT matură în Europa de Sud Est. Asta înseamnă că PC-urile şi serverele nu vor mai fi principalele produse IT pe care companiile le vor achiziţiona, iar atenţia se va îndrepta către soluţiile de business high-tech. Un factor major care va contribui la această dezvoltare va fi competiţia cu firmele străine.



Photo by Sofia News Agency - novinite.com.
Irina Socol, Director Executiv SIVECO România (dreapta) şi Mariya Avramova,
Director Executiv LATONA Bulgaria (stânga) la semnarea contractului de preluare


Români în Bulgaria
Una dintre primele companii româneşti prezente în Bulgaria este Tornado Systems, care a înfiinţat o filială la Sofia în anul 1999. Prin 2006, afacerile din Bulgaria produceau deja 10% din veniturile consolidate ale Tornado, care a preferat să deschidă un centru de logistică la Giurgiu pentru o mai bună acoperire a activităţii pe ambele pieţe. La un moment dat, Tornado chiar a publicat pe ejobs un anunţ pentru un post de Country Manager în Bulgaria, poziţie pentru care aplicaseră, la data expirării anunţului, 85 de candidaţi.
Prin Tornado este distribuit în Bulgaria, din martie 2006, şi cel mai cunoscut produs românesc, Bit Defender, prezent pe această piaţă din 2005 prin partenerii Kobo 90 şi Computer 2000. Din 2006, Tornado a preluat însă distribuţia exclusivă pentru BirDefender în Bulgaria. Tot pe segmentul distribuţie activează, în Bulgaria, şi Genesys Distribuţie, care a deschis în urmă cu aproape doi ani un birou la Sofia, birou care are acum aproape 10 angajaţi.
Punctul culminant al interesului românesc pentru piaţa IT din Bulgaria l-a reprezentat însă pătrunderea Siveco şi achiziţia companiei Latona, prima achiziţie externă a unei companii româneşti de IT. Siveco a plătit 2 milioane Euro pentru o companie de 50 de angajaţi, un portofoliu complex de produse şi o cifră de afaceri de 1,6 milioane Euro în 2007. ,,Siveco avea o colaborare cu Latona înainte de achiziţia anunţată recent. În Bulgaria, Siveco este cunoscută prin participarea la proiectul de informatizare a Fondului Naţional de Pensii (National Health-Insurance Fund). În acest proiect, Siveco este parte dintr-un consorţiu internaţional, alături de Bull şi Macabi Healthcare Systems din Israel. Proiectul se va finaliza la jumătatea lui 2008 şi va fi principala referinţă Siveco pe piaţa bulgărească. Distribuitorul Tornado Systems este însă cea mai cunoscută companie românească de IT în Bulgaria. Activează de mai bine de opt ani în piaţă, iar prezenţa este stabilă. În ultimii ani, au fost prezenţi constant în top 10 distribuitori hardware în „ICT Top 100”, editat de Computerworld Bulgaria, raport publicat anual pe baza cifrelor de afaceri înregistrate în anul precedent. O altă firmă cunoscută este Flamingo, care a depus eforturi intense pentru pătrunderea pe piaţa locală, însă succesul a fost minim. „Au startat activitatea şi părea că afacerea funcţionează, apoi au dispărut o perioadă, au reapărut cu un model de business schimbat, însă nici aşa nu au rezistat prea mult şi au dispărut definitiv”, a declarat pentru Market Watch Maria Maltseva, editor in chief Computerworld Bulgaria.
Un alt parteneriat româno-bulgar este cel iniţiat de Scala România (devenită ulterior Epicor) în 2002, prin deschiderea Scala Business Solutions Consultants Bulgaria. Partenerul bulgar al Scala/Epicor are aproximativ 35 de clienţi de iScala şi oferă servicii de consultanţă, implementare şi suport. Printre clienţi se numără NEOSET Bulgaria, Alukoenigstahl, Star Foods, AFI Bulgaria, Volvo, Radisson, Kempinski, Pernod Ricard. Cele două companii au schimbat resurse şi know how constant în toţi aceşti ani. TotalSoft colaborează cu Balkan Services, o companie locală ce distribuie ERP-ul Charisma şi aplicaţia de project management Primavera. Există patru clienţi de Charisma în piaţa bulgărească pe segmentul serviciilor financiare: Raiffesen Leasing Bulgaria, Scania Leasing, Balkan Star şi NLB Leasing. Prima vânzare realizată de Balkan Services a fost pentru produsul Primavera, un contract de cca 40.000 euro la compania Parson - antreprenorul general pentru centrala nucleară care se va construi în Bulgaria. Wizrom este, de asemenea, una dintre companiile româneşti cu activitate intensă în Bulgaria. WizBulgaria, filiala Wizrom din Sofia, este operaţională din anul 2004, soluţiile informatice comercializate acolo fiind localizate pentru piaţa bulgară (traduse integral şi complet adaptate la cerinţele economice şi legislative locale). Până în prezent, WizBulgaria are 15 clienţi (dintre care, câteva proiecte de amploare) şi peste 120 de licenţe instalate.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite