Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

În al doilea trimestru, Novensys începe extinderea regională

23 Martie 2008



În iulie 2007, Novensys anunţa o creştere record de 137%. O cifră fabuloasă, ce l-ar fi pus pe gânduri pe un observator străin. Care s-ar fi întrebat în mod firesc: „Şi după asta ce urmează? Unde o să mai crească?“. Răspunsul nu trebuie căutat prea departe, îl dă chiar Cezar Golumbeanu, Managing Partner Novensys, şi este foarte simplu: a venit vremea intrării pe pieţele externe.



Cezar Golumbeanu, Managing Partner
Novensys: „În al doilea trimestru 2008,
Novensys va începe extinderea regională!“


Anunţaţi în iulie 2007
„cele mai bune rezultate din istoria companiei„. Mai este valabil acest verdict?
Am înregistrat în 2007 o creştere consistentă a cifrei de afaceri, de la 7,8 milioane de euro, în 2006, la 11,8 milioane de euro, ceea ce înseamnă 51%! Sunt sigur că în 2008 vom înregistra aceeaşi creştere, dacă nu mai mare. Pentru anul acesta estimăm o cifră de afaceri între 18 şi 20 de milioane de euro. Este o prognoză destul de ambiţioasă, dar targetul nostru este şi mai ambiţios – să atingem 30 de milioane de euro în România!


Orizontul de aşteptare este 2010, 2011?
Nu, 2009! Este o provocare pentru noi, dar considerăm că este un obiectiv cât se poate de realist. Aceasta în contextul în care am fost deja contactaţi de două fonduri de investiţii, pentru a vinde o parte din acţiuni, dar şi de două companii mari, din afara României, care doreau o prezenţă activă pe piaţa locală prin achiziţionarea Novensys. Am analizat ofertele şi am hotărât că, decât să vindem din acţiuni sau să facem exit-ul din business, mult mai interesant ar fi să ducem compania în „Liga mare“ în care activează jucători precum IBM sau S&T, integratorii mari de pe piaţa locală.


Tot mai multe companii IT autohtone cochetează cu ideea listării la bursă. Novensys va face şi ea un asemenea pas?
Unul dintre principalele motive ale listării la bursă, indiferent că e vorba de România sau de altă ţară, este atragerea de capital. Ori, noi, la momentul actual, nu avem această nevoie. Strategia de dezvoltare pe care ne-am propus-o şi care – trebuie să recunosc – este destul de ambiţioasă, o putem realiza prin eforturi proprii. Desigur, nu pot da verdicte pentru ce se va întâmpla peste 7-8 ani de acum încolo.

Odată intraţi în „Liga mare„, veţi reveni asupra deciziei de vânzare?

Nu, deoarece ne-am propus un alt target ambiţios şi anume prezenţa regională, respectiv intrarea pe pieţele din Europa Centrală şi de Est. Este însă doar primul pas din strategia pe termen lung a Novensys. Cel de-al doilea este continuarea extinderii; dar într-o altă direcţie decât cea uzuală – la stânga şi nu la dreapta, respectiv spre Vest şi nu spre Est. La ora actuală, Ucraina, Rusia, chiar Republica Moldova, reprezintă pieţe foarte atrăgătoare pentru foarte multe companii. Noi considerăm pieţele din Vest interesante. Mai ales că avem contracte de subcontractare şi serviciile noastre se vând cu succes acolo. Prin urmare, de ce să nu mergem să le vindem noi direct?!

Şi totuşi, când veţi face primul pas spre extindere?

În al doilea trimestru din 2008 vom începe extinderea regională şi vom face primii paşi pe pieţele nominalizate. Sper ca până la sfârşitul anului să putem anunţa primele rezultate.
În această primă etapă, veţi acorda prioritate Bulgariei, zonă de interes pentru unele companii IT româneşti?
Bulgaria este, pentru noi, cea mai puţin atrăgătoare ţară din regiune. Suntem interesaţi în special de Polonia, Ungaria, Cehia, Slovacia şi, probabil, Croaţia. Sincer să fiu, pentru mine, Republica Moldova este mai atrăgătoare decât Bulgaria. Evident, nu vom ocoli această ţară, însă cel mai probabil ne vom face intrarea printr-o achiziţie şi nu prin deschiderea unei reprezentanţe.


Aţi nominalizat ţări cu investiţiile în IT net superioare celor din România, iar concurenţa este acerbă. Cum veţi aborda aceste noi pieţe?
Cu soluţii de nişă, specializate strict pe anumite verticale. Acesta este unul dintre atuurile noastre. Novensys s-a poziţionat în ultimii ani ca integrator pe piaţa românească, unde, aşa cum aminteam, ne confruntăm cu concurenţi de calibru, ca IBM sau S&T, dar pe care nu încercăm să-i copiem, ci să-i concurăm cu soluţii proprii, de nişă. Reuşim să acoperim mai multe arii funcţionale prin portofoliul nostru extins, atât software, cât şi hardware, dar şi graţie know-how-ului dobândit în proiecte de amploare pentru clienţi mari. Dezvoltarea competenţelor noastre de integrator s-a făcut în urma cererilor venite din piaţă, din partea clienţilor. Deţinem o serie de soluţii de nişă şi numeroşi clienţi ne-au solicitat să asimilăm toate aceste instrumente într-un sistem informatic integrat, coerent, care să permită un management eficient. Acesta a fost impulsul dezvoltării spre zona de ERP şi astfel a fost creat conceptul pe care îl promovăm noi pe piaţă – „Novensys for management“ –, prin care oferim un complex de soluţii care să acopere cât mai multe arii funcţionale.

Concret, care sunt avantajele pe care vi le oferă această abordare?

Multe companii mari şi foarte mari, subsidiare de multinaţionale, se plâng de faptul că sunt o minge de ping-pong între integratori, care îşi delimitează strict aria de competenţe atunci când survine o problemă, pasând responsabilitatea. În acest context, oferta promovată de noi – bazată tocmai pe acest principiu al complementarităţii şi integrării soluţiilor alese pe criteriul „Best in class“ – este pertinentă şi competitivă. Prin faptul că oferim soluţii provenind de la companii mari, de renume, clientul are permanent back-up, suport şi certitudinea faptului că soluţia pe care a implementat-o nu va dispărea brusc de pe piaţă. Pentru client este cât se poate de avantajos – există o singură entitate care asigură suport, mentenanţă, orice se agreează prin SLA-uri. La acest moment, avem experienţa de business care să acopere această ofertă, iar portofoliul nostru de clienţi o dovedeşte din plin.

Care au fost principalele direcţii de business care au susţinut creşterea din 2007?
Toate liniile de business pe care le-am dezvoltat au înregistrat creşteri solide. Dar două zone au crescut exponenţial – zona de ERP middle-enterprise, cum ar fi aplicaţia Axapta de la Microsoft, pentru care am semnat două contracte mari, şi zona de Warehouse Management Systems (WMS), unde am extins portofoliul prin noi parteneriate, incluzând în portofoliul nostru soluţii din clasa enterprise, care ne completează oferta. Şi vom continua să ne extindem portofoliul de soluţii, mai ales că, potrivit unui studiu pe care-l realizăm alături de o companie de cercetare, suntem lideri de piaţă pe zona WMS. Pe zona de echipamente de mobilitate estimez că deţinem o cotă de piaţă de peste 65-70%. Şi pentru că tot am amintit noţiunea de „lider“, mai avem o zonă în care ne dorim supremaţia – CRM, dar despre acest proiect este prea devreme să vorbim acum.


Promovaţi din ce în ce mai puternic imaginea Novensys ca integrator. Renunţaţi la cea de furnizor de echipamente?
O să vă răspund tot din prisma cifrei de afaceri, în care serviciile au reprezentat circa 30%. Cel mai mare procent din cifra de afaceri – 50% – provine din vânzarea de echipamente şi consumabile, un sector care contribuie semnificativ la cifra de afaceri a companiei. Aceste echipamente susţin soluţiile noastre de nişă, care ne permit, ulterior, extinderea implementării la client. De exemplu, aplicaţiile ERP, zonă în care ne-am dezvoltat competenţe solide în ultimii ani – suntem partenerul numărul 1 al Microsoft în România pe primul semestru, cu cele mai mari implementări de Dynamics şi cel mai mare proiect Microsoft Dynamics AX, suntem parteneri Oracle – sunt împinse în faţă de câteva soluţii de nişă. Dintre acestea, Warehouse Management System sau soluţiile de mobilitate, unde suntem lideri în zona furnizorilor de echipamente şi nu numai. Complementaritatea competenţelor şi a portofoliului nostru de soluţii este un avantaj competitiv clar.


Radu Ghiţulescu



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite