Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Resursele umane de „calitate” - totul sau nimic pentru un SMC

24 Martie 2008



Vă felicit! Aţi luat deja o hotărâre foarte înţeleaptă, adică v-aţi hotărât să implementaţi un Sistem de Management al Calităţii. Însă chiar dacă ştiţi despre ce este vorba (sau nu ştiţi, în fond nici un manager nu le ştie pe toate), tot o să mai aveţi de trecut un hop foarte important - stabilirea echipei care va implementa şi manageriza în continuare acest sistem. Este o decizie ce trebuie gândită serios (şi aici intervine managementul!) pentru a avea rezultatele pe care, cu siguranţă, le aveţi în minte. Şi, dacă ceea ce gândiţi vreţi să se şi îndeplinească, vă asigur că aveţi nevoie să mergeţi pe o mână câştigătoare!


Consultantul - un deschizător de drumuri noi
De cele mai multe ori, organizaţiile aleg (din lipsa cunoaşterii necesare, sau/şi din cauză că un consultant „rezolvă” treburile mult mai repede) angajarea unui consultant extern care să îi “ghideze” pe parcursul procesului. Cel mai important este faptul de a avea măcar necesarul minim de informaţii, pentru a face această alegere în cunoştinţă de cauză. La momentul actual, piaţa de servicii de consultanţă în domeniul calităţii este destul de saturată de oferte, iar majoritatea organizaţiilor încă nu au o cultură serioasă în acest domeniu, putând fi înşelate cu uşurinţă de aparenţe. De aceea, vă recomand ca primă măsură de siguranţă să cereţi date referitoare la competenţa personalului/companiei de consultanţă în domeniu. În orice caz, ideal ar fi să vă orientaţi asupra unei persoane care are atât o bază teoretică solidă, cât şi o anumită experienţă în domeniul calităţii. Creşte punctajul de evaluare şi apreciere dacă consultantul are şi statutul de auditor. O astfel de persoană cunoaşte îndeaproape exigenţele unui audit de terţă parte (care este făcut de către organismul de certificare) şi ştie cu adevărat cum trebuie să fie pregătită organizaţia pentru auditul de certificare. Un alt aspect important de care trebuie să ţineţi seama este experienţa consultantului, pe cât posibil în domeniul dumneavoastră de activitate. Dacă consultantul “vine” din domeniul dumneavoastră de activitate, atunci s-ar putea să fie cel pe care îl căutaţi. Alţi indicatori pe care ar trebui să îi luaţi în seamă ar fi: adaptabilitatea, deschiderea, capacitatea de înţelegere a proceselor organizaţiei, lucrul în echipă, calităţile de trainer, etc.


Quality Manager-ul - playmaker-ul echipei
Dacă aţi stabilit cine vă va ajuta la implementarea sistemului, acum trebuie să completaţi echipa cu viitorul “căpitan”. Acesta este Quality Manager-ul. De aceea, trebuie să vă gândiţi, înainte de toate, cum trebuie să fie cel/cea pe care vreţi să-l investiţi în această funcţie în mod serios (chiar vă recomand acest lucru). Sistemul de Management al Calităţii este un sistem oarecum „encriptat”, cu un limbaj de specialitate complex ce necesită un efort mai ridicat de înţelegere şi asimilare. Prin urmare, este foarte important ca viitorul manager de calitate să aibă o capacitate de învăţare şi sintetizare bună, să aibă o minte deschisă şi analitică, o atitudine pozitivă şi abilităţi de comunicare dezvoltate, precum şi un foarte bun simţ pentru detalii; poate cel mai important, el trebuie să cunoască procesele din organizaţie (măcar la suprafaţă). Aici pot exista două soluţii: fie o să „săpaţi” în interiorul organizaţiei pentru a găsi persoana cea mai potrivită (varianta cea mai des aleasă), fie veţi angaja o persoană calificată din exterior. De remarcat faptul că în cazul alegerii primei variante, „alesul” ar trebui să efectueze o instruire specifică pentru a putea îndeplini cu bine cerinţele acestui job.


Primul unsprezece
Nu ştiu cum fac, dar ajung iar la aceste cuvinte: implementarea şi managerizarea unui astfel de sistem implică întreaga organizaţie de la top management şi până la... ultimul angajat. Fără o implicare reală şi conştientă la toate nivelele organizaţiei, este puţin probabil să se obţină rezultate optime. Din nou, nu vreau să descurajez pe nimeni (cu siguranţă am să mai spus acest lucru de câteva ori) şi nici nu pot afirma că există o reţetă magică, dar într-adevăr conştientizarea este poate singura problemă a implementării, funcţionării şi îmbunătăţirii unui astfel de sistem. Trebuie ca fiecare angajat să înţeleagă că acest sistem de management îi face în primul rând viaţa mai uşoară şi că, dacă va “pune umărul” să ajute ca sistemul să aibă rezultatele scontate (ceea ce înseamnă conştientizare), va putea avea, la rândul lui, beneficii mai mari. Iar dacă vreţi cu adevărat să faceţi aceasta, atunci trebuie să vă asiguraţi că la nivelul top managementului există un angajament ferm în această direcţie, pentru a putea implementa un sistem de management al calităţii care să funcţioneze cu adevărat.

Teodor Niţu
teodor.nitu@marketwatch.ro



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite