Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

De ce sunt stocurile un rău necesar?

24 Martie 2008



Stocurile, îmi spunea un interlocutor, sunt ca pana lui Făt Frumos: rău dacă le ai, rău dacă nu le ai, dar mai bine să le ai. Mai concret, sunt un rău necesar. Managementul stocurilor este o operaţiune importantă pentru majoritatea companiilor şi critică pentru sectorul distribuţie retail. La modul ideal, stocurile trebuie să fie disponibile pentru vânzare atunci când clienţii au nevoie de ele.


Dar cum stocurile sunt, în general, o gaură neagră care înghite mult cash în aşteptarea momentului vânzării, este necesară o strategie coerentă care să ţină stocurile (produse finite, materii prime etc) în depozit cât mai puţin posibil. Această strategie, aparent simplă, se dovedeşte a fi în realitate mult mai apăsătoare pentru companii, iar stocurile din depozitele proprii sau ale marilor retaileri generează cheltuieli pe măsură. Un element important pentru reducerea stocurilor este înţelegerea ciclului de vânzare/utilizare a produselor/materiilor prime, a perioadei dintre momentul intrării şi ieşirii din depozit sau gestiune. Timpul în care produsele/materiile prime se află în depozit se numeşte, în general, „zile stoc“. Teoreticienii strategiilor de managementul stocurilor propun o metodă simplă de calcul al acestui indicator: valoarea stocurilor curente/costul anual al produselor x număr zile an = zile stoc. Valoarea stocurilor este dată de valoarea intrinsecă a produselor; costul stocurilor înseamnă costurile directe implicate de vânzarea acestor produse (cost de achiziţie, transport, depozitare, dar nu şi costuri legate de marketing, promovare şi taxe). Astfel, o companie care are stocuri curente de 100.000 de euro şi valoarea anuală a produselor vândute de 500.000 de euro are 73 zile stoc.


100.000 EUR/500.000EUR x 365 = 73
Aceasta înseamnă că, în medie, această companie are nevoie de 73 de zile, din momentul sosirii produselor în depozit, pentru a le putea vinde.
Compania poate acţiona în sensul reducerii acestui număr fie prin reducerea stocurilor, fie prin scurtarea ciclului de vânzare. Formula aceasta trebuie interpretată cu o mai mare atenţie decât am fi tentaţi să o facem. Deşi calculul propus e pur teoretic, soluţia practică care trece oricui prin minte ar fi accelerarea vânzărilor. Dar vânzările sunt partea cea mai provocatoare din orice afacere şi, doar aparent, un lucru la care se pricepe toată lumea, deci alte elemente trebuie/pot fi ajustate în cadrul ecuaţiei. Soluţia este o analiză foarte atentă a cadenţei cu care intră şi ies produsele din stocuri şi crearea unui sistem propriu prin care stocurile să fie împrospătate la momentul optim. Pentru crearea acestui sistem, o companie trebuie să ştie: ce produse se vând mai repede, ce produse nu se vând, ce produse au termen lung de livrare, ce produse sunt demodate sau la modă, care sunt marginile pentru fiecare produs şi care sunt costurile de depozitare.
La fel de importantă este conjunctura în care se comandă produsele. În cele mai multe cazuri, achiziţiile se fac atunci când sună un reprezentant de vânzări de la furnizor sau când se acordă discounturi. Mult mai eficient ar fi însă ca aceste achiziţii să fie făcute în funcţie de nevoile proprii şi nu de cele ale furnizorilor. Discounturile pot avea şi o faţă nevăzută. Este o întrebare pe care trebuie să şi-o pună orice cumpărător, la orice nivel ar fi: de ce se fac discounturi? Un caz frecvent este acela al discounturilor acordate produselor ajunse la finalul ciclului de viaţă şi pentru care va fi disponibil, în scurt timp, un înlocuitor. O astfel de situaţie ar trebui analizată, pentru a se vedea costurile cauzate de stocuri faţă de câştigul din discount. O soluţie bună ar putea fi investiţia într-o aplicaţie de managementul stocurilor, iar piaţa românească de IT pune la dispoziţia clienţilor o gamă extinsă de soluţii locale sau internaţionale, scalabile pentru orice tip de afacere. Aceste sisteme automatizează managementul stocurilor şi furnizează rapoarte utile despre orice aspect legat de acestea. Existenţa unei evidenţe cât mai exacte şi actualizate real time înseamnă o creştere reală a capacităţii de a şti exact ce şi când să se comande la furnizori şi de a negocia aceste contracte. O soluţie de managementul stocurilor se adresează în principiu oricărei companii care deţine un depozit şi care desfăşoară activităţi precum: recepţie marfă, organizare livrări, înregistrări manipulări interne, inventare etc., cu personalizări complexe în cazul companiilor din sectoarele producţie şi distribuţie/retail. Obiectivul implementării unei aplicaţii de managementul stocurilor este reducerea costurilor. La nivel de funcţionalităţi concrete, o astfel de aplicaţie permite:
• gestionarea nomenclatoarelor de articole (produse, materiale, semifabricate, etc.) de tip stocabile, nestocabile etc., specifice fiecărei organizaţii în parte;
• gestionarea proprietăţilor acestor articole (asocierea de coduri client, furnizori, coduri de bare, atribute fizice de tip volum, greutate, dimensiuni, caracteristici de trasabilitate: serii, loturi, substanţe periculoase, desene de execuţie ca ataşamente etc.);
• acurateţea tranzacţiilor de stoc,
evidenţiere cantitativă, valorică, contabilă pe articole, perioadă, serii de articole, loturi, date de expirare loturi etc.);
• acurateţea stocurilor pe gestiuni, inclusiv a detaliilor atributelor stabilite la nivel de articol;
• modelarea activităţilor din organizaţie prin tranzacţii specifice de stoc (consumuri diverse, obiecte de inventar, expediţii la clienţi, custodii, recepţii furnizori, consumuri pe comenzi de producţie etc.);
• optimizarea proceselor de inventariere
• corelarea activităţilor legate de stocuri cu cele de contabilitatea generală
• planificarea articolelor stocabile în metode tip min-max, stoc de siguranţă, pe comenzi de producţie, prognoze de consum, prognoze de fabricaţie etc.;
• gestionarea corectă a valorilor articolelor stocabile prin elemente de cost (material, cheltuieli indirecte material, resurse, prelucrări externe, cheltuieli indirecte resurse)


La nivel de funcţionalităţi, managementul stocurilor este, însă, o categorie ce acoperă o gamă largă de aplicaţii, de la module simple integrate unui ERP, precum modul de Gestiune din ERP-ul Merlin al companiei Prodigy, până la suite complexe cu module specializate pentru diverse tipuri de activităţi şi aspecte particulare ale managementului stocurilor, ca în Oracle Applications.


Asebuss şi AFP-MKT organizează în mod curent cursuri pentru managementul stocurilor. La AFP-MKT următoarea sesiune începe în mai şi durează două luni şi jumătate, 60 de ore în total, şi costă 990 E + TVA. Costul acoperă întreg suportul pentru curs, accesul la platforma de e-learning, o masă de prânz, iar la final se organizează un examen pentru obţinerea unei diplome recunoscute de Ministerul Educaţiei. Trainerii sunt români, dar cu certificări internaţionale.


Merlin permite urmărirea în timp real a stocurilor din punct de vedere cantitativ şi valoric pe fiecare gestiune şi filială a companiei client. Clienţii Prodigy au înregistrat rezultate, ca menţinerea unui nivel optim al stocurilor şi, drept urmare, scăderea cheltuielilor de stocaj, precum şi scăderea fondurilor imobilizate în stocuri, evitarea pierderii unor oportunităţi de afaceri datorate rupturilor de stoc şi a lipsei unei planificări riguroase a momentului recepţiei şi momentului livrării articolelor, dar şi scăderea cheltuielilor de personal necesare urmăririi semi-manuale a stocurilor şi a înregistrării separate în contabilitate.
Manesh Wadhwani, Director Executiv PRODIGY


"Există o legătură strânsă între gestiunea stocurilor şi profitabilitatea companiei, prin faptul că targeturile de vânzări şi fluxul stocurilor sunt complet automatizate. De exemplu, modulul Control Inventar din aplicaţia PocketBiz Warehouse permite înregistrarea locului unui produs din cele care au fost stocate, ajutând, în general, la o mai bună organizare a depozitului. Încorporând această aplicaţie particulară în procedurile companiei, o semnificantă reducere a costurilor funcţionale poate fi realizată. Erorile sunt eliminate, în timp ce productivitatea angajaţilor creşte în mod considerabil. Angajatul este întotdeauna la curent cu cantităţile şi locaţia exactă a produselor. În acelaşi timp, departamentul administrativ al companiei este la curent cu cantităţile disponibile ale produselor. În acest fel, pot organiza efectiv noile comenzi şi exploata cât de mult posibil stocul existent.
Roxana Mangiru, Marketing Manager, PocketBiz Romania


Romsoft Râmnicu Vâlcea oferă suita de aplicaţii Oracle, ce conţine module specializate precum: Inventory, OPM Inventory, Warehouse Management integrate cu Purchasing, Order Management, Work in Process, Bills of Material, Payables, Receivables, General Ledger etc. Aplicaţiile Oracle referitoare la stocuri (inventory) se bazează pe organizaţii de stoc, fiecare cu specificul ei (de gestiune a stocurilor, de gestiune a stocurilor împreună cu producţie discretă, cu producţie de proces, cu linii de producţie, de mentenanţă utilaje proprii, obiecte de inventar şi protecţia muncii etc.).

Modulele Oracle pentru managementul stocurilor se pot implementa la majoritatea clienţilor, permiţând implementarea funcţionalităţilor de bază sau extinderea cu funcţionalităţi complexe, îndeosebi în cadrul companiilor care au ca obiect de activitate producţia sau distribuţia. Modulele pot fi personalizate pe specificul companiei, asigurând în acelaşi timp posibilităţi de aliniere şi eficientizare a activităţii companiei prin implementarea funcţionalităţilor standard ale aplicaţiei rezultate din aplicarea celor mai bune practici de business la nivel mondial.
Gheorghe Albuică, Senior Consultant , Logistică/Producţie ROMSOFT


Gabriel Vasile



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite