Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Jumătatea vectorizată a paharului

24 Martie 2008



Realizarea planului municipiului Salonta Bihor, într-un format util inspectoratului pentru situaţii de urgenţă


Începând cu anul 2000, ISU Crişana s-a implicat în proiectul realizării hărţii digitale a municipiului Oradea, doar prin culegerea datelor din teren, vectorizarea şi popularea bazelor de date revenind Primăriei Oradea şi Companiei de Apă Oradea.


În prezent, din cele 41 inspectorate pentru situaţii de urgenţă din România, doar ISU CRIŞANA şi încă patru inspectorate au în punctul de comandă o hartă pe care sunt reprezentate clădirile, cu numere poştale, denumiri ale agenţilor economici, sau tipul şi numărul blocului. Această hartă a fost plotată şi montată în anul 2000, fiind realizată pe baza unei hărţi digitale create într-un sistem informaţional geografic, utilizând GeoMedia.
În cadrul inspectoratelor judeţene nu a existat un “birou GIS” care să gestioneze realizarea şi procesarea bazelor de date georeferenţiate. Începând cu acest an, situaţia s-a schimbat o dată cu crearea unei noi funcţii care presupune atribuţiuni în domeniul sistemelor informaţionale geografice. Noua poziţie poate fi sprijinită în activitate de personal din compartimentul “Analiza, Evaluare şi Coordonare a Intervenţiei”. Altfel spus, există resurse umane.
În acest context, în cadrul ISU CRIŞANA a fost demarat un nou proiect: realizarea planului municipiului Salonta, cu detalii privind trama stradală (denumiri vechi şi noi, tip suprafaţă rulare) clădiri grupate pe categorii şi având etichete relevante precum şi poziţionarea hidranţilor. Este primul pas dintr-un proiect mai larg, care vizează realizarea unor hărţi similare pentru fiecare dintre cele 10 municipii şi oraşe din judeţul Bihor.
Oprirea proiectului poate surveni extrem de uşor, datorită următoarelor motive:
• resurse hardware insuficiente sau neadecvate. Pentru depăşirea acestei piedici, în cadrul ISU au fost obţinute prin sponsorizare, două calculatoare iMac 24’’ intel core 2 duo, 4 GbRAM, care rulează extrem de bine aplicaţiile GeoMedia.
• Costul licenţelor software. În calitate de membru al consorţiului GIS Oradea, ISU a beneficiat de astfel de licenţe din partea Primăriei Oradea. De asemenea, prin implicarea inspectoratului în proiectul SMISU având ca obiect realizarea la nivel naţional a Sistemului de management informaţional pentru situaţii de urgenţă, i-a conferit statutul de proiect pilot, care
presupune dotarea cu servere de aplicaţii şi baze de date şi cu licenţe GIS
• Date insuficiente. Primăria municipiului Salonta nu a iniţiat un astfel de proiect şi nici nu a putut pune la dispoziţia inspectoratului planurile necesare demarării acestuia. Planul de la care s-a pornit nu conţinea decât 60% din trama stradală şi clădirile din municipiu. În aceste condiţii a trebuit ca o mare parte din clădiri şi străzi să fie desenate de cei care au cules date din teren, geometria aces-tora fiind ulterior corectată de cei care au realizat vectorizarea, pe baza ortofotoplanurilor, prezentate în fig. 1.
Fig 2. Procedura de culegerea datelor din teren
Odată aceste piedici depăşite, este necesară instruirea personalului implicat în proiect, divizat în două categorii: personal care culege date în teren şi personal care realizează vectorizarea şi popularea bazelor de date. Pentru ca în final planul să fie utilizat împreună cu planul municipiului Oradea, în cadrul aceluiaşi sistem informaţional geografic, atât procedura de culegere a datelor cât şi structura bazei de date, sunt cele utilizate pentru acel prim proiect. Dacă procedura de culegere a datelor este concepută în cadrul ISU cu consultarea birourilor GIS din cadrul Primăriei şi Companiei de Apă Oradea, structura bazelor de date este realizată de aceste instituţii împreună cu compania Intergraph Computer Services.
Dacă instruirea personalului pentru culegerea datelor din teren nu ridică probleme deosebite, am considerat că partea de vectorizare şi populare a bazelor de date necesită implicarea unor instructori experimentaţi. Pe lângă sprijinul oferit de Compania de Apă Oradea, am beneficiat, de asemenea, de consultanţă din partea companiei Intergraph Computer Services, într-un sistem
e-learning pentru a elimina dificultăţile generate de distanţa mare dintre Oradea şi Bucureşti. Astfel, utilizând dotările sălii de lucru a Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, realizată de Consiliul Judeţean Bihor, şi un trial software pentru remote desktop, doamna Maria Vişan, expert în cadrul Intergraph Computer Services, a condus o şedinţă de instruire la care au participat patru ofiţeri şi subofiţeri din cadrul centrului operaţional. O cameră web Aethra Vega Pro şi un televizor cu plasmă a permis comunicare în videoconferinţă (fig 3), operaţiunile realizate de expert şi repetate de operatorii instruiţi, fiind vizualizate de aceştia pe un ecran de videoproiecţie.
În concluzie, deşi balanţa înclină aparent spre talerul cu dificultăţi în realizarea unui astfel de proiect, proactivitatea unei echipe determinate şi sprijinul altruist oferit de Compania de Apă, Primăria Oradea şi Intergraph Computer Services, au contrabalansat, salvând un proiect care va aduce multe beneficii municipiului.
Proiectul descris se integrează în planul de realizare a sistemului S2AD – Sistem Informaţional Integrat de Asistare Decizională în situaţii de urgenţă, prezentat schematic în figura 5.
Fig 5 Module ale sistemului S2AD


Considerăm că finalizarea proiectului prezentat va duce la reducerea substanţială a duratei de răspuns a subunităţii de pompieri din municipiul Salonta şi poate, la salvarea de vieţi.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite