Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Protecţia datelor şi bătălia pe IMM-uri

26 Martie 2008



Multe companii mici şi mijlocii (IMM) se raportează la protecţia datelor folosind genul de filosofie „dacă un echipament nu este stricat, nu-l repara“. Dar ceva se va întâmpla în mod inevitabil: un incident va avea ca urmări defecţiunea discurilor de backup, o bază de date critică pentru afacerea companiei va întoarce numai rezultate greşite sau luni întregi de backup se vor duce pe apa sâmbetei, pentru că de fapt nu s-a realizat niciun backup, din cauza unei erori care a avut loc în fiecare noapte şi pe care nimeni nu a observat-o. E de ajuns ca oricare dintre aceste situaţii să aibă loc numai o singură dată, compania va avea de suferit pierderi irecuperabile.
Principala problemă a întreprinderilor mici şi mijlocii nu este faptul că n-ar fi conştienţi că au nevoie de soluţii de backup şi protecţie a datelor ci, spre deosebire de marile companii, nu dispun de personal calificat pentru a pune în aplicare strategii concrete. În plus, IMM-urile nu dispun de fondurile financiare ale multinaţionalelor şi totuşi au aceleaşi nevoi ca şi acestea: protecţia datelor, backup constant, arhivare, replicare.


Care sunt nevoile?
Din punct de vedere hardware, soluţiile pentru continuitatea afacerilor „pot fi clasificate în soluţii ce asigură replicarea datelor companiei în centre de siguranţă, la nivel de aplicaţie sau la nivelul echipamentului de stocare. Mai pot fi clasificate şi din punct de vedere al timpului de restaurare a funcţiilor IT, aici existând soluţii ce pot oferi timpi ce variază de la câteva secunde la câteva ore“, a declarat pentru Market Watch, Alexandru Vîlcu, manager al diviziei StorageWorks Hewlett-Packard România.
„Alegerea soluţiei potrivite depinde întotdeauna de analiza timpului maxim suportat de întreruperea activităţii organizaţiei clientului, în funcţie de modelul afacerii pe care acesta o derulează“, spune Vîlcu.


Provocările clienţilor
IMM-urile se confruntă cu lipsa personal IT dar, ca şi marile organizaţii, trebuie să adopte strategii similare de protecţie şi retenţie a datelor. Totuşi, financiar vorbind, care este cea mai avantajoasă soluţie? Pentru multe companii mici problema devine şi mai dificilă în lipsa unor angajaţi specializaţi care să proiecteze, opereze şi administreze sisteme de backup şi recuperare a datelor.
„Preţurile pot varia foarte mult, în funcţie de complexitatea infrastructurii existente şi în funcţie de cerinţele impuse de client, mai precis respectarea celor doi parametri RPO – cantitatea de date ce se permite a fi pierdută, fără să fie afectata calitatea afacerii şi RTO – timpul în care trebuie restaurate datele pierdute“, afirmă consultantul Fujitsu Siemens Computers România, Andrei Rădulescu.
Tocmai pentru că tipul de activitate diferă de la companie la companie şi soluţiile de protecţie şi retenţie a datelor au preţuri diferite.
„Este greu de estimat un cost orientativ. Avem soluţii ce încep de la 1.000 de euro şi merg până la câteva zeci de mii de euro“, spune Alexandru Vîlcu. De asemenea, Vîlcu este de părere că tot mai multe companii mici şi mijlocii conştientizează riscul la care se expun prin neimplementarea unei strategii de continuitate în caz de dezastru. „Piaţa din România a ajuns la nivelul de maturitate care împinge aproape toţi clienţii să se gândească la o astfel de soluţie”, mai afirmă Vîlcu.
Temerea lipsei de personal IT nu trebuie să sperie micile companii. Marii furnizori de soluţii IT din România, precum IBM, HP, Fujitsu Siemens sau Romtelecom, au început să se concentreze tot mai mult spre segmentul IMM-urilor şi oferă inclusiv servicii de consultanţă şi implementare a soluţiilor.
„Instalarea unei soluţii de acest gen poate dura de la câteva ore, la câteva zile“, spune reprezentantul Fujitsu, Andrei Rădulescu. Cum, în prezent, nu prea mai există companii care să nu-şi stocheze date în format electronic, dependenţa de mediul IT atrage după sine şi riscuri. „În zilele noastre, statisticile arată că 95% dintre companiile care suferă o pierdere catastrofală de date la un moment dat, ajung să iasă din afaceri în termen de un an“, ne-a declarat Alexandru Vîlcu, StorageWorks product manager la HP România.



Alexandru Vâlcu, Manager Divizia
StorageWorks
Hewlett-Packard România


Furnizorii IT se arată optimişti faţă de interesul IMM-urilor pentru soluţii de stocare
„Vom creşte afacerile cu 30% în anul fiscal 2008, datorită axării pe vânzările de servere şi a creşterii numărului de implementări de centre de date“, declara la sfârşitul lui februarie Dragoş Nicolaescu, director pentru România al Fujitsu-Siemens. Nicolaescu estimează că până la sfârşitul lunii martie, când se va încheia anul fiscal 2007, compania va atinge o cifră de afaceri de 65 milioane de euro, faţa de 49,5 milioane, cifră înregistrată în anul precedent. Compania avea în 2007 o cotă de piaţă de 9,4% pe segmental serverelor, cu 1.324 de bucati vandute, în creştere anuală cu 46%. Hewlett-Packard vrea să obţină vânzări de cel puţin 1,5 milioane euro în 2008 de la IMM-uri. La sfârşitul lui februarie, compania a lansat pe piaţa locală o soluţie de stocare destinată companiilor mijlocii, al cărei preţ porneşte de la 10.000 de euro. „Pe piaţa din România avem ca ţintă aproximativ 150 de companii“, a declarat pentru BizCity directorul HP pentru Europa de sud-est, Primoz Zapusek.
Soluţia, care se numeşte 4400 Enterprise Virtual Array (EVA), permite un spaţiu de stocare de până la 96 TB (1 terabyte = 1.024 gigabytes).
Zapusek a declarat că piaţa din România reprezintă între 20 şi 25% din totalul vânzărilor HP pe segmentul de stocare din Europa de Sud-Est.
„Estimăm că la nivel de regiune, vânzările EVA din România vor totaliza între 30 şi 40%“, spune Zapusek. Potrivit companiei de consultanţă IDC, la nivelul acestui an, valoarea pieţei de soluţii de stocare din România va ajunge la 5,5 milioane de dolari, în timp ce în 2009 se va ridica la 68 de milioane de dolari.
La nivel global, conform datelor IDC pentru trimestrul patru din 2007, pe piaţa de stocare HP avea cea mai mare cotă de piaţă (20,6%), urmată de IBM (19,3%), EMC (15%), Dell (9,8%), Hitachi (5,8%) şi NetAp (4,7%), în timp ce alte companii cumulează 18,7%. Oficialii HP spun că principalul concurent din România pe segmentul soluţiilor de stocare este compania EMC.


Andrei Rădulescu,
Product Presales Consultant Enterprise Business,
Fujitsu Siemens Computers România


Uniunea Europeană şi statul dau o mână de ajutor IMM-urilor

IMM-urile şi ONG-urile, alături de autorităţile locale, vor beneficiază în perioada 2007-2013 de peste 469 milioane de euro în vederea dezvoltării sectorului IT&C, a declarat ministrul comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei, Karoly Borbely.
Potrivit BizCity.ro, din această sumă, 81,62%, adică 383.170 milioane de euro, reprezintă cofinanţare a Uniunii Europene, restul de 18,38% reprezentând co-finanţare de la bugetul de stat sau local. Aceste sume fac parte din Programul Operaţional Sectorial (POS) „Creşterea Competitivităţii Economice“, asa prioritară 3 pentru „Tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor pentru sectoarele privat şi public“. Obiectivul programului este creşterea utilizării tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor prin susţinerea conectării la broadband, precum şi prin consolidarea infrastructurii, în special în zonele de eşec ale pieţei – zone rurale şi mici urbane, dezavantajate din punct de vedre al accesului la mijloace moderne de comunicaţii.
Implementarea POS va fi susţinută, în perioada 2007-2013, cu peste 3 miliarde de euro, din care contribuţia UE este de aproximativ 85%. Obiectivul programului este ca până în 2015 să se obţină o creştere de 5,5% a productivităţii companiilor româneşti, în scopul reducerii decalajelor faţă de productivitatea medie din Uniunea Europeană.


Tudor Chirtoacă



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite