Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

112 apel de urgenta

24 Septembrie 2004



112Cred ca tuturor ne sunt familiare imaginile din filmele americane in care persoane aflat in pericol apeleaza 911 si primesc imediat ajutorul tuturor factorilor implicatii in ordinea si siguranta publica. Ce poate nu stim cu totii inca este ca, de la mijlocul lunii iunie, functioneaza si in Romania un astfel de serviciu „112 apel de urgenta”.


Disponibil initial doar in Bucuresti, in cadrul unui program pilot, din august 2004 serviciul a fost extins in judetele Brasov, Ialomita, Prahova si Constanta, iar din ianuarie 2005 va avea acoperire la nivel national. La final serviciul va avea o acoperire de 100%, cu 40 de centre in resedintele de judet si un sediu central in cladirea Serviciului de Transmisiuni Speciale in Bucuresti. Atat pentru centrele judetene, cat si pentru cel din Bucuresti exista sisteme de rezerva.


Importanta serviciului este una de natura sociala si consta in asigurarea unui grad ridicat de siguranta pentru cetateni. STS a fost desemnat prin HG nr. 227 -2003 ca institutia abilitata pentru instalarea si operarea acestui sistem. Realizarea si punerea in functiune a sistemului s-a facut in colaborare cu Ericsson Romania, care a pus la dispozitie parte din tehnologia necesara. Astfel a fost creat un sistem integrat de comunicatii si acces la date care asigura preluarea tuturor apelurilor facute de cetatenii carora le este periclitata viata sau proprietatea si le directioneaza catre serviciile specializate ale Politiei, Ambulantei si Pompierilor. in componenta sistemului exista mai multe centre de preluare a apelurilor, interconectate cu dispeceratele agentiilor implicate. Centrele de preluare a apelurilor dispun de o baza de date extinsa prin care operatorul poate localiza apelul efectuat, incidentul produs si resursele de interventie cele mai apropiate. Operatorilor le este disponibila identificarea automata a numarului de telefon precum si a locatiei, pe monitorul operatorului apar alaturi de adresa si numar de telefon si alte informatii suplimentare necesare pentru gasirea solutiei optime de a trimite un echipaj de interventie in timp util. Datele sunt transferate
imediat si simultan (locatie, natura urgentei, oricare alte detalii), iar hotararea privind resursele alocate si modul de interventie apartin agentiilor. Autovehiculele destinate interventiilor sunt dotate cu echipamente de comunicatii radio (conventionale sau digitale), inclusiv cu un modul GPS, care impreuna cu aplicatia AVL (Automatic Vehicle Location) identifica pozitia exacta in trafic a echipajelor disponibile si traseele optime pentru deplasarea acestora. Identificarea echipajului cu pozitionarea optima in teren, precum si utilizarea informatiilor despre traficul rutier contribuie la eficientizarea interventiilor.


Eugeniu Musat„Ne-am propus ca timpul de interventie sa se reduca si sa ajungem la o medie de 5-6 minute similara cu a serviciilor din Europa sau Statele Unite. Pentru Romania unde resursele in general sunt limitate administrarea lor eficienta este singura solutie. Sistemul este proiectat si cu posibilitatea includerii a altor agentii care actioneaza in cazuri de urgenta precum Jandarmeria, Protectia Mediului sau Serviciul Antitero si bineinteles cu posibilitatea integrarii cu sisteme similare ale statelor europene” ne-a declarat domnul General de Brigada ing. Eugeniu Musat, seful Directiei „Apel Unic de Urgenta“ a Serviciului de Transmisiuni Speciale.


Comunicatiile sunt realizate cu un sistem modern LMDS, radio relee punct-multipunct care realizeaza un LAN Radio cu o capacitate mare de transmisie catre agentii. Reteaua locala este extinsa pana la nivelul fiecarei agentii, asigurand si portabilitatea fiecarui rol. Un operator poate lucra de oriunde prin logarea in retea pe baza unei parole, aceasta fiind o facilitate extrem de importanta pentru asigurarea unor centre mobile in situatia unor dezastre.


Corneliu Grigore„Solutia tehnica implementata asigura localizarea incidentului si pozitionarea pe harta; sistemul utilizeaza unele tehnologii de succes, dar si altele in curs de maturizare, ca Voice over IP, spre exemplu, care este o tehnologie cunoscuta de mult, insa prea putin utilizata deocamdata“, afirma domnul General de Brigada ing. Corneliu Grigore, responsabil cu aspectele tehnice ale proiectului. Comunicatiile intre autovehicule sunt asigurate de un sistem Tetra oferit de Motorola, primul sistem Tetra cu sistem de secretizare, iar toate comunicatiile de voce se fac pe transmisie de date IP, pentru ca este o tehnologie mult mai flexibila si permite un lucru mai bun cu semnalul vocal (inregistrare, asociere cu stream-ul de date etc). Facilitatile oferite de telefonia clasica se pot face astfel cu mai mare usurinta: conferinta, reveniri, partajarea operatoarei fata de apelant in timpul convorbirii cu agentia care intervine etc. Sistemul este flexibil si permite dezvoltari ulterioare prin aparitia unor noi agentii sau conectarea unora existente deja precum Jandarmeria, Protectia Civila, Serviciul Antitero, ne-a mai declarat domnul Corneliu Grigore.


Apelantul trebuie sa ramana la telefon pentru a furniza detalii suplimentare asupra urgentei si pentru a primi recomandarile operatorilor agentiilor de urgenta. in prezent un procent destul de mare din apeluri sunt farse sau nu sunt urgente reale, insa o data cu adoptarea unei legislatii mai dure pentru stoparea farselor si obtinerea unei notorietati in randul populatiei, eficienta serviciului se va arata la adevarata valoare. „Este un serviciu cu o functie sociala evidenta, iar rolul nostru, al Directiei Apel Unic de Urgenta din STS, este, ca impreuna cu mass-media, sa educam populatia sa apeleze la acest serviciu, cu incredere dar si cu discernamant pentru ca resursele sunt limitate, iar valoare unei vieti este foarte mare“, ne-a mai declarat domnul General de Brigada ing. Eugeniu Musat.




Cine suna la 112 trebuie sa raspunda la urmatoarele intrebari:


  • Ce urgenta are?
  • Unde este urgenta?
  • Unde se afla?
  • De la ce numar de telefon suna?
  • Cum se numeste?



    Parerea ta conteaza:

    (0/5, 0 voturi)

    Lasa un comentariu



    trimite