Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

BI-ul se democratizează la nivel operaţional

25 Aprilie 2008



Pragmatizarea BI-ului, argumentată şi ilustrată de vendorii de soluţii prin eternul exemplu al tablourilor de bord „personalizabile în patru clicuri“, a încetat de câţiva ani buni să mai fie un simplu „argument de sales“. Ba chiar, a ajuns să capete materialitate sub forma conceptului de BI operaţional, un concept ceva mai larg şi cu un obiectiv bine definit - eficientizarea business-ului, începând de la nivel operaţional.


Business Intelligence este perceput, în mod tradiţional, ca o tehnologie complexă, destinată, în majoritatea cazurilor, companiilor de dimensiuni mari şi a cărei menire este de a furniza top şi senior managementului instrumente de analiză care să permită luarea deciziilor strategice sau tactice. Altfel spus, un concept abstract, cu arie de acţiune într-un orizont nelimitat de timp, amplasat într-o zonă greu accesibilă „muritorilor de rând“ din companiile de dimensiuni medii, ce nu-şi permit „luxul“ unui departament IT de proporţii.
Efectul este vizibil oriunde în lume - audienţa conceptului de BI în rândul companiilor de dimensiuni medii, dar şi în rândul marii mase de utilizatori/angajaţi din companiile mari, a fost şi este redusă. Există totuşi o speranţă - noul „curent“ al aşa-numitului BI operaţional, al cărui rol este de a oferi suport executivilor, la toate nivelele companiei. Practic, avem de-a face cu coborârea din sferele abstracte a BI-ului tradiţional către „enterprise intelligence“; o formă de „democratizare“ a BI-ului a devenit accesibilă maselor de utilizatori finali, pe baza ideii că instrumentele specifice acestui concept (analiză, raportare, semnalare etc.) trebuie să permită şi să ofere suport pentru luarea deciziilor în timp real.
Potrivit specialiştilor, „mutaţia“ menţionată reprezintă o evoluţie naturală, realizată sub presiunea pieţei, care impune luarea tot mai rapidă a unor decizii din ce în ce mai complexe la nivelul managementului operaţional în mod cotidian. Este vorba, practic, de o reorientare a conceptului de BI, de la tradiţionalul „data-centric“ spre mai pragmaticul „process-centric“, menit să permită un răspuns mai agil la provocările din piaţă. Astfel, aplicaţiile de BI operaţional nu mai sunt rezervate doar analiştilor de business din top management, ci sunt accesibile şi directorilor executivi, managerilor şi utilizatorilor finali cu putere decizională. Prin intermediul acestui nou concept, managerii departamentelor de vânzări şi staff-urile din centrele de suport beneficaiză de informaţii relaţionate cu lista de activităţi zilnice şi de workflow-uri şi ghiduri de analiză, care îi ajută să interpreteze şi să analizeze informaţiile pe baza cărora trebuie să ia deciziile.

Pragmatism în variantă operaţională

Utilitatea noului concept (care, totuşi, nu poate fi cotat drept novator decât raportat la vechimea conceptului tradiţional de BI) este demonstrată de numeroase studii de piaţă, precum şi de interesul din ce în ce mai mare al principalilor jucători de pe piaţa de Business Intelligence (precum Oracle, prin Hyperion, Cognos, respectiv IBM, Business Objects, respectiv SAP, Microsoft etc.). Cel mai recent studiu în acest sens, realizat de Ventana Research pe un eşantion de 314 companii (studiu sponsorizat de Business Objects, Cognos şi InetSoft), confirmă faptul că abordarea pragmatică propusă de „operational BI“ câştigă din ce în ce mai mult teren. Astfel, potrivit rezultatelor finale, 66% dintre respondenţii studiului realizat de Ventana au indicat faptul că cel mai important câştig obţinut la nivelul întregului business în urma implementării unor soluţii de BI operaţional în cadrul companiilor lor este în creştere în eficienţă la toate nivelurile. (În completare, 60% dintre subiecţi au indicat faptul că îmbunătăţirea serviciilor oferite clienţilor reprezintă principala prioritate urmărită prin dezvoltarea aplicaţiilor de BI operaţional.) Alţi 53% consideră ca principal beneficiu faptul că au realizat reduceri importante de costuri, în timp ce 48% creditează orientarea spre abordarea operaţională a BI-ului drept principalul factor diferenţiator faţă de concurenţă.
Studiul a mai indicat că, în pofida existenţei unor tool-uri avansate de analiză, căutare, dashboards etc. pe care le oferă aplicaţiile de BI operaţional, instrumentele de raportare rămân punctul forte al implementărilor de Business Intelligence. (şi totuşi, aceiaşi respondenţi care au cotat raportarea drept cel mai utilizat/important tool din întreaga suită se declară nemulţumiţi de calitatea acestui instrument…)

Factorii diferenţiatori

Rezultatele evidenţiate de studiul Ventana sună mai mult decât promiţător şi confirmă previziunile optimiste ale analiştilor privind creşterea pieţei pe această zonă, cotată cu o evoluţie chiar mai rapidă decât a pieţei aplicaţiilor de BI tradiţional.
Pentru a evidenţia mai clar distincţia, iată punctele esenţiale în care abordarea operaţională diferă de cea tradiţională: audienţă, granularitate, timp de răspuns şi disponibilitate. Iată, pe scurt, fiecare parametru explicitat:
Audienţa: plaja de utilizatori ai dezvoltărilor de BI operaţional include angajaţi implicaţi în activităţi operaţionale (agenţi de vânzări, personal tehnic, personal din contact centere etc.), care trebuie să ia rapid decizii cu impact semnificativ la acel nivel, dar şi manageri care trebuie să urmărească în mod curent indicatorii de performanţă operaţionali pe anumite niveluri. În cazul în care compania ce a implementat o dezvoltare de BI operaţional a reuşit să stabilească o corelare clară între indicatorii de performanţă strategici (Key Performance Indicators) şi metricile din plan operaţional, audienţa include şi persoane din senior management, care pot investiga în adâncime modul în care sunt respectate direcţiile strategice stabilite. Concluzia - audienţa aplicaţiilor de BI operaţional este mult mai mare decât în BI-ul tradiţional.
Timpul de răspuns: intervalul de răspuns pentru aplicaţiile de BI operaţional este semnificativ mai mic decât în BI-ul tradiţional. Cele mai multe module operaţionale necesită date al căror „grad de prospeţime“ poate varia de la câteva secunde la câteva minute. Acest fapt impune condiţii speciale în ceea ce priveşte furnizarea datelor în timp real, pentru că sunt necesare în luarea deciziilor în procesele operaţionale, care necesită un timp scurt de reacţie.
Granularitate: spre deosebire de soluţiile de BI tradiţional care agregă date pentru a furniza o perspectivă ideală asupra performanţelor companiei, aplicaţiile de BI operaţional necesită un nivel mult mai mare de granularitate al datelor pentru a adresa nevoile specifice la nivel operational. (Nu este valabil însă în cazul tuturor aplicaţiilor de „operational BI“ - anumite date necesită date agregate provenind din data warehouse. Exemplul cel mai uzitat: parametrul „customer lifetime value“ utilizat de agenţii din contact center.)
Disponibilitate: Aplicaţiile de BI operaţional sunt menite să furnizeze suport direct proceselor tranzacţionale de business sau de suport. Ceea ce înseamnă că perioada de inactivitate a acestor aplicaţii afectează direct abilitatea companiei de a încheia tranzacţii şi de a oferi suport clienţilor. Consecinţa logică – aplicaţiile trebuie să prezinte un grad ridicat de anduranţă.


Abordări mixte
Deşi, aşa cum aminteam, conceptul nu este chiar atât de nou, iar avantajele sale sunt evidenţiate de numeroase studii, implementările de BI operaţional reprezintă, încă, rezolvări ale unor probleme specifice. Explicaţia acestei situaţii, în opinia specialiştilor, este că vendorii de aplicaţii BI nu au atins încă maturitatea tehnologică pentru a dezvolta soluţii specifice la nivel operaţional. De altfel, vendorii de soluţii BI îşi proiectează aplicaţiile în jurul arhitecturilor proprietare, care sunt ideale pentru BI-ul tradiţional, strategic.
În opinia analiştilor, o abordare mult mai adecvată pentru BI-ul operaţional ar fi din perspectiva Service Oriented Architecture, care poate oferi suport complet. O altă abordare recomandată este cea din perspectiva Business Peformance Management (BPM), care poate oferi instrumentelor de BI operaţional suportul informaţiilor contextuale, ceea ce permite atingerea unei mai mari eficienţe în luarea deciziilor. Totodată, prin tandemul BI operaţional - BPM se poate obţine acea corelare a metricilor operaţionale cu indicatorii strategici de performanţă, respectiv nu se vor analiza doar performanţele proceselor tranzacţionale de business, ci se va putea face raportarea la obiectivele de business (cu corolarul că, în cazul în care aceste valori nu sunt respectate, pot fi emise alerte).
Aşa cum concluziona Calum Nobles, director tehnic Information Builders, rolul dezvoltărilor de BI operaţional este de a da factorului uman posibilitatea de a interveni eficient în procesul decizional la nivel operaţional. Ori, aceasta nu se poate realiza doar prin abordări strategice, power users şi plannere. Dar cum pentru dezvoltările de BI operaţional nu există un reţetar unic, garanţia succesului rămâne un deziderat greu de atins.


Radu Ghiţulescu



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite